Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

ΧΩΡΟΙ ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ - ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ

Χώροι Άντλησης Επιχειρημάτων

Όλα τα θέματα με οποιονδήποτε τρόπο κι αν διατυπώνονται ή όσο πολύπλοκο κι αν είναι το σκεπτικό τους , καταλήγουν εντέλει σε τέσσερα βασικά ερωτήματα : εμπειρική   τεκμηρίωση , αίτια , αποτελέσματα , τρόποι αντιμετώπισης . Άλλα ερωτήματα δεν υπάρχουν. 

Α . Ερωτήματα Τύπου : Αιτιολογία

Στα ερωτήματα αυτά επιχειρούμε να παρουσιάσουμε από πού προέρχεται ένα πρόβλημα ή μια θετική κατάσταση , ένα φαινόμενο ( συνήθως αρνητικό) είτε διαχρονικό είτε σύγχρονο .
Τέτοια θέματα μπορεί να έχουν την εξής μορφή :
1 . Να διερευνήσετε την όξυνση της βίας και της εγκληματικότητας στους κόλπους της σημερινής νεολαίας .
2 . Που αποδίδετε το οικολογικό πρόβλημα ;
3 . Ποιες είναι οι ρίζες του προβλήματος της ανεργίας ;
4 . Από τι προκαλείται η αλλοτρίωση του σημερινού ανθρώπου ;
5 . Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που , ακόμη και σήμερα , παραβιάζονται τα ανθρώπινα  δικαιώματα ;
Άλλες πιθανές διατυπώσεις : Πώς ερμηνεύετε … ; Πόση αλήθεια έχει η παραπάνω διαπίστωση … ; Ποιοι παράγοντες συντελούν … ; και λοιπά όμοια .
Εύρεση Αιτιών
Α . Χαρακτηριστικά της Σύγχρονης Εποχής

Ανισομερής ανάπτυξη πολιτισμού
Άκρατος – στείρος τεχνοκρατισμός
Εκβιομηχάνιση ζωής – εργασίας – ψυχαγωγίας
Επιτάχυνση υλικοτεχνικού και επιβράδυνση ηθικο-πνευματικού πολιτισμού
η ύλη επιβλήθηκε και σχεδόν εκμηδένισε το πνεύμα
ο άνθρωπος υπηρέτησε λανθασμένες προτεραιότητες και αλλοτριώθηκε 
v  Θεοποίηση της τεχνολογίας
v  επικράτηση της αντίληψης ότι η τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει στην ευτυχία
v  άκρατος ορθολογισμός και απόλυτη εκλογίκευση
v  υπερτροφία της λογικής που οδήγησε στην ατροφία του συναισθήματος 
v  μαζική παραγωγή , τυποποίηση
v  υπερεργασία , υπερειδίκευση
v  απώλεια ελεύθερου χρόνου
v  επιβολή στερεότυπων ζωής , ενδυμασίας , ψυχαγωγίας , διατροφής
v  παθητική διασκέδαση ,
v  ο άνθρωπος από δημιουργός έγινε καταναλωτής
Συνθήκες ζωής αστικών κέντρων
Υλισμός – Καταναλωτική μανία
Κρίση ανθρώπινων σχέσεων
v  διάβρωση σχέσεων : συνωστισμός , απώλεια κοινωνικού ελέγχου , ανωνυμία ,μαζοποίηση , αποξένωση , τυπικές – ιδιοτελείς σχέσεις
v  ξέφρενοι ισοπεδωτικοί ρυθμοί , ένταση , χωροταξικά προβλήματα , άγχος , ανασφάλεια , φόβος , επιθετικότητα , ανθυγιεινές συνθήκες διαβίωσης
v  Κάθετη δόμηση , κακοποίηση της αισθητικής , καταστροφή της φύσης
v  Συνθετότητα και πολυπλοκότητα της ζωής , ο άνθρωπος φορέας πολλών κοινωνικών ρόλων συχνά αλληλοσυγκρουόμενων , σκληρός και αθέμιτος ανταγωνισμός 
v  Πλασματικές ανάγκες , δημιουργία τεχνητών παραδείσων , πλουτοκρατισμός
v  θεοποίηση του κέρδους
v  το « έχειν » αντικαθιστά το « είναι »
v  αδιάκοπο κυνήγι υλικών αγαθών , περιορισμός του ελεύθερου χρόνου
v  άμβλυνση της διάθεσης για επικοινωνία , κοινωνικές ενασχολήσεις , πνευματικές και ηθικές αναζητήσεις , αποπνευματοποίηση και έκλυση ηθών
v  Έλλειψη επικοινωνίας , ουσιαστικής επαφής
v  αποξένωση , αποπροσωποποίηση
v  συμφεροντολατρία
v  ψυχρότητα , τυπικότητα , υποκρισία , απώλεια εμπιστοσύνης , καχυποψία , μοναξιά
Ανταγωνισμός – Ατομικισμός
Απομάκρυνση από τη φύση 
Παγκοσμιοποίηση 
v  Ο συνάνθρωπος αντίπαλος
v  χρήση αθέμιτων μέσων
v  υπερτροφία του « εγώ » , υπηρέτηση προσωπικού μόνο συμφέροντος
v  αδιαφορία για την ομάδα , μη συνειδητοποίηση του κοινωνικού ρόλου – ευθύνης
v  η διατάραξη της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση τον οδήγησε στην απευαισθητοποίηση , την αδιαφορία , την απώλεια του μέτρου και του στέρησε την ψυχική γαλήνη και την ηρεμία
v  Κίνδυνος παγκόσμιας ομοιομορφίας και ισοπέδωσης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε λαού
v  εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ισχυρών σε βάρος των αδύνατων
Ξενομανία – Μιμητισμός – Μόδα
Αποπνευματοποίηση – Ιδεολογική σύγχυση
Κοινωνικά προβλήματα
v  τυφλή προσκόλληση στο ξενόφερτο , άκριτη υιοθέτηση ξενικών προτύπων σκέψης – ζωής – συμπεριφοράς , προοδοπληξία , αλλοτρίωση του ατόμου
v  αλλοίωση της εθνικής συνείδησης και ταυτότητας ενός έθνους
v  παρά την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου ο άνθρωπος δεν καλλιεργεί τον εσωτερικό του κόσμο , υπηρετεί λανθασμένες προτεραιότητες , αποστασιοποιείται από τα πολιτιστικά δρώμενα
v  απουσία ιδανικών , έλλειψη συλλογικών οραμάτων και στόχων
v  οι παραδοσιακές αξίες προβάλλονται ως αναχρονιστικός και συντηρητικές
v  κυριαρχία του πρακτικισμού και της ηθικής του συμφέροντος
v  ανισότητες , αδικία , διεύρυνση του χάσματος μεταξύ των κοινωνικών τάξεων
v  συνεχόμενες και κατευθυνόμενες απεργίες
v  βία – εγκληματικότητα , ναρκωτικά , τρομοκρατία , ανέχεια , ασιτία , φανατισμός , ρατσισμός , εθνικισμός , ανεργία


Για αιτιολόγηση προβλήματος που αφορά τον υπανάπτυκτο κόσμο
α . Ολοκληρωτικά καθεστώτα  , β . Άθλιο βιοτικό επίπεδο  , γ . Χαμηλό έως ανύπαρκτο μορφωτικό επίπεδο
δ . Θρησκευτικός φανατισμός , ε . Συμφέροντα Μεγάλων δυνάμεων και πολυεθνικών

Β . Φορείς αγωγής
Οικογένεια
Σχολείο - Εκπαίδευση
ΜΜΕ
v αλλαγή δομών και ρόλων , σύγχυση ρόλων άντρα – γυναίκας
v πολύωρη απουσία των γονέων από το σπίτι , απώλεια επαφής , χαλάρωση των δεσμών
v άγνοια των προβληματισμών που αντιμετωπίζει το παιδία ιδίως στην εφηβεία , εγκλωβισμός σε πατροπαράδοτες μεθόδους διαπαιδαγώγησης ( η βία μέσο αγωγής ) , αυταρχισμός , καταπίεση
v υπερβολική παροχή ελευθερίας , παραμέληση του παιδιού
v υπερτίμηση των δυνατοτήτων του παιδιού , υπερβολικές απαιτήσεις , πίεση για επιδόσεις στο σχολείο
v καλλιέργεια ατομικισμού και υλισμού , αδυναμία διοχέτευσης υγιών προτύπων
v στείρα απομνημόνευση
v άγονος εγκυκλοπαιδισμός  χρησιμοθηρική γνώση
v τυποποίηση διδασκαλίας
v τεχνοκρατισμός
v έλλειψη ιδανικών ,   ανταγωνισμός , βαθμοθηρία
v αδυναμία προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα και στις νέες απαιτήσεις
v διαρκείς μεταβολές στην εκπαιδευτική πολιτική
v φόρτος εργασίας – περιορισμός του ελεύθερου χρόνου για ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες
v παραγκώνιση της καλλιτεχνικής παιδείας
v δασκαλοκεντρικό πρότυπο
v απουσία διαλόγου και γόνιμης μάθησης 
v αδυναμία δημιουργίας σφαιρικού ανθρώπου
v ανευθυνότητα λειτουργών , δεν τηρείται ο κώδικας δημοσιογραφικής δεοντολογίας
v υποταγή στο κέρδος και στα ποσοστά ακροαματικότητας – τηλεθέασης
v παραπληροφόρηση , προπαγάνδα
v σκανδαλοθηρία , παραβίαση της ιδιωτικής ζωής
v εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου
v δεν πολιτικοποιούν – κοινωνικοποιούν
v προβολή αρνητικών προτύπων : βία , εγκληματικότητα , ναρκωτικά , υλιστικά , καταναλωτικά πρότυπα , αντικοινωνικές μορφές συμπεριφοράς
v ωθούν στη μίμηση ξένων προτύπων
v κακή χρήση της γλώσσας
v αντιπαραδοσιακό πνεύμα

Πολιτεία - Κράτος
Θρησκεία
Πνευματικοί Άνθρωποι
v  δυσλειτουργία κρατικής μηχανής
v  γραφειοκρατία , ταλαιπωρία του πολίτη
v  απουσία προγραμματισμού
v  αδυναμία επίλυσης ζωτικών προβλημάτων
v  ασυνέπεια , αναξιοπιστία , αναξιοκρατία , φιλαρχία πολιτικών και κρατικών παραγόντων
v  καλλιέργεια εθνικισμού , αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης 
v  αδυναμία προσέγγισης του κοινού και κυρίως των νέων
v  αδυναμία διαμόρφωσης ηθικής συνείδησης
v  συγκρούσεις με την πολιτική ηγεσία
v  επιδίωξη της εξουσίας και της κατάληψης αξιωμάτων από το ιερατείο
v  σκάνδαλα και ατασθαλίες
v  θρησκευτικές και παραθρησκευτικές οργανώσεις καλλιεργούν το φανατισμό και τη μαζοποίηση 
v  αδιαφορία στην πλειοψηφία τους για το λαό
v  στείρος ελιτισμός
v  αδυναμία αφύπνισης συνειδήσεων
v  αποστασιοποίηση από τα κοινά
Γ . Χαρακτηριστικά ανθρώπινης φύσης – νεανικής φύσης
Ανθρώπινη Φύση
Νεανική Φύση
v κοινωνικό – πολιτικό ον
v έλλογο , δυνατότητα σκέψης και ομιλίας
v πνευματικό ον
v ηθικό ον , έχει συνείδηση του καλού και του κακού
v μιμητικό ον
v φιλομαθές ον
v δημιουργικά ένστικτα , τάση δημιουργίας
v τάση εξέλιξης , αναζήτηση επιτυχίας

Θετικά χαρακτηριστικά των νέων

v  πνευματικά ανήσυχοι , με μεγάλη αντιληπτική και αφομοιωτική ικανότητα
v  αδιάβρωτοι από συμφέροντα και σκοπιμότητες
v  δυναμικοί αγωνιστές με περίσσιο απόθεμα ενεργητικότητας
v  αισιόδοξοι , φιλόδοξοι ,  οραματιστές , ιδεολόγοι , ιδεαλιστές
v  φιλελεύθεροι , δημοκρατικοί
v  ενθουσιώδεις , συναισθηματικοί , ρομαντικοί
v  κοινωνικοί , εξωστρεφείς
v  καινοτόμοι , επαναστάτες ., ρηξικέλευθοι , προοδευτικοί
v  αμφισβητίες , ανθρωπιστές

 

Αρνητικά χαρακτηριστικά των νέων

v  απόλυτοι από έπαρση και αλαζονεία
v  παρορμητικοί , χάνουν το μέτρο , συχνά ενεργούν μόνο με το συναίσθημα και όχι με τη λογική
v  στείρα αμφισβήτηση , αντιδραστικότητα έως και μηδενισμός
v  ευέξαπτοι , οξύθυμοι
v  άπληστοι
v  επιπόλαιοι , ανώριμοι , επιφανειακοί
v  ανερμάτιστοι , υπερφύαλοι
v  αιθεροβάμονες , υπεραισιόδοξοι
v  μιμούνται εύκολα και άγονα
v  με  αντιπαραδοσιακό πνεύμα
v  υποκειμενικοί , ακραίοι
v  η αμφισβήτηση των νέων μορφοποιείται σε ολική άρνηση , πιστεύουν ότι τα ξέρουν όλα , είναι επιρρεπείς στη μίμηση , πολλές φορές συμβιβάζονται με όσα   κατηγορούσαν , η ανταρσία τους συχνά δεν συνοδεύεται από ανάλογα οράματα αλλά είναι επιφανειακή , ρηχή .   
 Δ . Ευθύνη του Ατόμου
v Υπηρέτηση προσωπικού συμφέροντος , ατομικισμός , αλαζονεία
v Αιχμάλωτο του συρμού , καταναλωτισμός , αδιαφορία για το συνάνθρωπο , αδιαφορία για τα κοινά , απολιτική στάση , αντικοινωνική συμπεριφορά
v Έλλειψη κριτικής , μαζοποίηση , φανατισμός , αποστασιοποίηση από τις ευθύνες , « για όλα φταίει το   σύστημα »
v Κυνηγός του εύκολου κέρδους , « αρχή της ελάσσονος προσπάθειας »
Αν ζητούνται αίτια θετικής κατάστασης – έννοιας – φαινομένου
v ανάπτυξη επιστημών
v ανάπτυξη τεχνολογίας
v τελειοποίηση των ΜΜΕ , άμεση , ταχεία , πλούσια ενημέρωση
v βελτίωση της εκπαίδευσης , καλύτερες συνθήκες ,. δωρεών παιδεία
v άνοδος μορφωτικού επιπέδου
v άνοδος βιοτικού επιπέδου
v εκδημοκρατισμός των περισσότερων κοινωνιών , συνταγματική κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
v Διεθνείς οργανισμοί , διακρατικές σχέσεις , τάση διεθνοποίησης
v απαλλαγή του σύγχρονου ανθρώπου από ξεπερασμένα ηθικά στερεότυπα και ηθικολογίες , από πουριτανισμούς και συντηρητισμούς , όξυνση ηθικής ευαισθησίας
v Εξαπλούστευση της ζωής
v περισσότερος ελεύθερος χρόνος
v Κάλυψη βιοποριστικών και όχι μόνο αναγκών
v δυνατότητα συμμετοχής στα κοινά / κοινωνικοπολιτικής ολοκλήρωσης , άσκησης ελέγχου σε κάθε εξουσία
v ελευθερία , αμφιβολία , ευθύτητα , αμφισβήτηση , διάλογος
v ταχύτερη κοινωνικοποίηση και ωρίμανση των νέων

v παγκοσμιοποίηση ( θετική )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.