Χώροι Άντλησης Επιχειρημάτων
Όλα τα θέματα με οποιονδήποτε τρόπο κι αν
διατυπώνονται ή όσο πολύπλοκο κι αν είναι το σκεπτικό τους , καταλήγουν εντέλει
σε τέσσερα βασικά ερωτήματα : εμπειρική
τεκμηρίωση , αίτια , αποτελέσματα , τρόποι αντιμετώπισης . Άλλα
ερωτήματα δεν υπάρχουν.
Α . Ερωτήματα Τύπου : Αιτιολογία
Στα
ερωτήματα αυτά επιχειρούμε να παρουσιάσουμε από πού προέρχεται ένα πρόβλημα ή
μια θετική κατάσταση , ένα φαινόμενο ( συνήθως αρνητικό) είτε διαχρονικό είτε
σύγχρονο .
Τέτοια
θέματα μπορεί να έχουν την εξής μορφή :
1 . Να διερευνήσετε την όξυνση της βίας και της
εγκληματικότητας στους κόλπους της σημερινής νεολαίας .
2 . Που αποδίδετε το οικολογικό πρόβλημα ;
3 . Ποιες είναι οι ρίζες του προβλήματος της ανεργίας ;
4 . Από τι προκαλείται η αλλοτρίωση του σημερινού
ανθρώπου ;
5 . Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που , ακόμη και σήμερα ,
παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα ;
Άλλες πιθανές διατυπώσεις : Πώς ερμηνεύετε … ; Πόση
αλήθεια έχει η παραπάνω διαπίστωση … ; Ποιοι παράγοντες συντελούν … ; και λοιπά
όμοια .
Εύρεση Αιτιών
Α . Χαρακτηριστικά της Σύγχρονης Εποχής
Ανισομερής ανάπτυξη πολιτισμού
|
Άκρατος – στείρος τεχνοκρατισμός
|
Εκβιομηχάνιση ζωής – εργασίας – ψυχαγωγίας
|
Επιτάχυνση υλικοτεχνικού και επιβράδυνση
ηθικο-πνευματικού πολιτισμού
η ύλη επιβλήθηκε και σχεδόν εκμηδένισε το πνεύμα
ο άνθρωπος υπηρέτησε λανθασμένες προτεραιότητες και
αλλοτριώθηκε
|
v Θεοποίηση της τεχνολογίας
v επικράτηση της αντίληψης ότι η τεχνολογία μπορεί να
οδηγήσει στην ευτυχία
v άκρατος ορθολογισμός και απόλυτη εκλογίκευση
v υπερτροφία της λογικής που οδήγησε στην ατροφία του
συναισθήματος
|
v μαζική παραγωγή , τυποποίηση
v υπερεργασία , υπερειδίκευση
v απώλεια ελεύθερου χρόνου
v επιβολή στερεότυπων ζωής , ενδυμασίας , ψυχαγωγίας ,
διατροφής
v παθητική διασκέδαση ,
v ο άνθρωπος από δημιουργός έγινε καταναλωτής
|
Συνθήκες ζωής αστικών κέντρων
|
Υλισμός – Καταναλωτική μανία
|
Κρίση ανθρώπινων σχέσεων
|
v διάβρωση σχέσεων : συνωστισμός , απώλεια κοινωνικού
ελέγχου , ανωνυμία ,μαζοποίηση , αποξένωση , τυπικές – ιδιοτελείς σχέσεις
v ξέφρενοι ισοπεδωτικοί ρυθμοί , ένταση , χωροταξικά
προβλήματα , άγχος , ανασφάλεια , φόβος , επιθετικότητα , ανθυγιεινές
συνθήκες διαβίωσης
v Κάθετη δόμηση , κακοποίηση της αισθητικής , καταστροφή
της φύσης
v Συνθετότητα και πολυπλοκότητα της ζωής , ο άνθρωπος
φορέας πολλών κοινωνικών ρόλων συχνά αλληλοσυγκρουόμενων , σκληρός και
αθέμιτος ανταγωνισμός
|
v Πλασματικές ανάγκες , δημιουργία τεχνητών παραδείσων ,
πλουτοκρατισμός
v θεοποίηση του κέρδους
v το « έχειν » αντικαθιστά το « είναι »
v αδιάκοπο κυνήγι υλικών αγαθών , περιορισμός του
ελεύθερου χρόνου
v άμβλυνση της διάθεσης για επικοινωνία , κοινωνικές
ενασχολήσεις , πνευματικές και ηθικές αναζητήσεις , αποπνευματοποίηση και
έκλυση ηθών
|
v Έλλειψη επικοινωνίας , ουσιαστικής επαφής
v αποξένωση , αποπροσωποποίηση
v συμφεροντολατρία
v ψυχρότητα , τυπικότητα , υποκρισία , απώλεια
εμπιστοσύνης , καχυποψία , μοναξιά
|
Ανταγωνισμός – Ατομικισμός
|
Απομάκρυνση από τη
φύση
|
Παγκοσμιοποίηση
|
v Ο συνάνθρωπος αντίπαλος
v χρήση αθέμιτων μέσων
v υπερτροφία του « εγώ » , υπηρέτηση προσωπικού μόνο
συμφέροντος
v αδιαφορία για την ομάδα , μη συνειδητοποίηση του
κοινωνικού ρόλου – ευθύνης
|
v η διατάραξη της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση τον
οδήγησε στην απευαισθητοποίηση , την αδιαφορία , την απώλεια του μέτρου και
του στέρησε την ψυχική γαλήνη και την ηρεμία
|
v Κίνδυνος παγκόσμιας ομοιομορφίας και ισοπέδωσης των
ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε λαού
v εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ισχυρών σε βάρος των αδύνατων
|
Ξενομανία – Μιμητισμός – Μόδα
|
Αποπνευματοποίηση – Ιδεολογική σύγχυση
|
Κοινωνικά προβλήματα
|
v τυφλή προσκόλληση στο ξενόφερτο , άκριτη υιοθέτηση
ξενικών προτύπων σκέψης – ζωής – συμπεριφοράς , προοδοπληξία , αλλοτρίωση του
ατόμου
v αλλοίωση της εθνικής συνείδησης και ταυτότητας ενός
έθνους
|
v παρά την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου ο άνθρωπος δεν
καλλιεργεί τον εσωτερικό του κόσμο , υπηρετεί λανθασμένες προτεραιότητες ,
αποστασιοποιείται από τα πολιτιστικά δρώμενα
v απουσία ιδανικών , έλλειψη συλλογικών οραμάτων και
στόχων
v οι παραδοσιακές αξίες προβάλλονται ως αναχρονιστικός
και συντηρητικές
v κυριαρχία του πρακτικισμού και της ηθικής του
συμφέροντος
|
v ανισότητες , αδικία , διεύρυνση του χάσματος μεταξύ των
κοινωνικών τάξεων
v συνεχόμενες και κατευθυνόμενες απεργίες
v βία – εγκληματικότητα , ναρκωτικά , τρομοκρατία ,
ανέχεια , ασιτία , φανατισμός , ρατσισμός , εθνικισμός , ανεργία
|
Για αιτιολόγηση προβλήματος που
αφορά τον υπανάπτυκτο κόσμο
α . Ολοκληρωτικά καθεστώτα , β . Άθλιο βιοτικό επίπεδο , γ . Χαμηλό έως ανύπαρκτο μορφωτικό επίπεδο
δ . Θρησκευτικός φανατισμός , ε . Συμφέροντα Μεγάλων
δυνάμεων και πολυεθνικών
Β . Φορείς αγωγής
Οικογένεια
|
Σχολείο - Εκπαίδευση
|
ΜΜΕ
|
v αλλαγή δομών και ρόλων , σύγχυση ρόλων άντρα – γυναίκας
v πολύωρη απουσία των γονέων από το σπίτι , απώλεια
επαφής , χαλάρωση των δεσμών
v άγνοια των προβληματισμών που αντιμετωπίζει το παιδία
ιδίως στην εφηβεία , εγκλωβισμός σε πατροπαράδοτες μεθόδους διαπαιδαγώγησης (
η βία μέσο αγωγής ) , αυταρχισμός , καταπίεση
v υπερβολική παροχή ελευθερίας , παραμέληση του παιδιού
v υπερτίμηση των δυνατοτήτων του παιδιού , υπερβολικές
απαιτήσεις , πίεση για επιδόσεις στο σχολείο
v καλλιέργεια ατομικισμού και υλισμού , αδυναμία
διοχέτευσης υγιών προτύπων
|
v στείρα απομνημόνευση
v άγονος εγκυκλοπαιδισμός
χρησιμοθηρική γνώση
v τυποποίηση διδασκαλίας
v τεχνοκρατισμός
v έλλειψη ιδανικών ,
ανταγωνισμός , βαθμοθηρία
v αδυναμία προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα και στις
νέες απαιτήσεις
v διαρκείς μεταβολές στην εκπαιδευτική πολιτική
v φόρτος εργασίας – περιορισμός του ελεύθερου χρόνου για
ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες
v παραγκώνιση της καλλιτεχνικής παιδείας
v δασκαλοκεντρικό πρότυπο
v απουσία διαλόγου και γόνιμης μάθησης
v αδυναμία δημιουργίας σφαιρικού ανθρώπου
|
v ανευθυνότητα λειτουργών , δεν τηρείται ο κώδικας
δημοσιογραφικής δεοντολογίας
v υποταγή στο κέρδος και στα ποσοστά ακροαματικότητας –
τηλεθέασης
v παραπληροφόρηση , προπαγάνδα
v σκανδαλοθηρία , παραβίαση της ιδιωτικής ζωής
v εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου
v δεν πολιτικοποιούν – κοινωνικοποιούν
v προβολή αρνητικών προτύπων : βία , εγκληματικότητα ,
ναρκωτικά , υλιστικά , καταναλωτικά πρότυπα , αντικοινωνικές μορφές
συμπεριφοράς
v ωθούν στη μίμηση ξένων προτύπων
v κακή χρήση της γλώσσας
v αντιπαραδοσιακό πνεύμα
|
Πολιτεία - Κράτος
|
Θρησκεία
|
Πνευματικοί Άνθρωποι
|
v δυσλειτουργία κρατικής μηχανής
v γραφειοκρατία , ταλαιπωρία του πολίτη
v απουσία προγραμματισμού
v αδυναμία επίλυσης ζωτικών προβλημάτων
v ασυνέπεια , αναξιοπιστία , αναξιοκρατία , φιλαρχία
πολιτικών και κρατικών παραγόντων
v καλλιέργεια εθνικισμού , αποπροσανατολισμός της κοινής
γνώμης
|
v αδυναμία προσέγγισης του κοινού και κυρίως των νέων
v αδυναμία διαμόρφωσης ηθικής συνείδησης
v συγκρούσεις με την πολιτική ηγεσία
v επιδίωξη της εξουσίας και της κατάληψης αξιωμάτων από
το ιερατείο
v σκάνδαλα και ατασθαλίες
v θρησκευτικές και παραθρησκευτικές οργανώσεις
καλλιεργούν το φανατισμό και τη μαζοποίηση
|
v αδιαφορία στην πλειοψηφία τους για το λαό
v στείρος ελιτισμός
v αδυναμία αφύπνισης συνειδήσεων
v αποστασιοποίηση από τα κοινά
|
Γ . Χαρακτηριστικά ανθρώπινης φύσης – νεανικής φύσης
Ανθρώπινη Φύση
|
Νεανική Φύση
|
|
v κοινωνικό – πολιτικό ον
v έλλογο , δυνατότητα σκέψης και ομιλίας
v πνευματικό ον
v ηθικό ον , έχει συνείδηση του καλού και του κακού
v μιμητικό ον
v φιλομαθές ον
v δημιουργικά ένστικτα , τάση δημιουργίας
v τάση εξέλιξης , αναζήτηση επιτυχίας
|
Θετικά χαρακτηριστικά των νέων
v πνευματικά ανήσυχοι , με μεγάλη αντιληπτική και
αφομοιωτική ικανότητα
v αδιάβρωτοι από συμφέροντα και σκοπιμότητες
v δυναμικοί αγωνιστές με περίσσιο απόθεμα ενεργητικότητας
v αισιόδοξοι , φιλόδοξοι , οραματιστές , ιδεολόγοι , ιδεαλιστές
v φιλελεύθεροι , δημοκρατικοί
v ενθουσιώδεις , συναισθηματικοί , ρομαντικοί
v κοινωνικοί , εξωστρεφείς
v καινοτόμοι , επαναστάτες ., ρηξικέλευθοι , προοδευτικοί
v αμφισβητίες , ανθρωπιστές
|
Αρνητικά χαρακτηριστικά των νέων
v απόλυτοι από έπαρση και αλαζονεία
v παρορμητικοί , χάνουν το μέτρο , συχνά ενεργούν μόνο με
το συναίσθημα και όχι με τη λογική
v στείρα αμφισβήτηση , αντιδραστικότητα έως και
μηδενισμός
v ευέξαπτοι , οξύθυμοι
v άπληστοι
v επιπόλαιοι , ανώριμοι , επιφανειακοί
v ανερμάτιστοι , υπερφύαλοι
v αιθεροβάμονες , υπεραισιόδοξοι
v μιμούνται εύκολα και άγονα
v με
αντιπαραδοσιακό πνεύμα
v υποκειμενικοί , ακραίοι
v η αμφισβήτηση των νέων μορφοποιείται σε ολική άρνηση ,
πιστεύουν ότι τα ξέρουν όλα , είναι επιρρεπείς στη μίμηση , πολλές φορές
συμβιβάζονται με όσα κατηγορούσαν , η
ανταρσία τους συχνά δεν συνοδεύεται από ανάλογα οράματα αλλά είναι
επιφανειακή , ρηχή .
|
Δ . Ευθύνη
του Ατόμου
v Υπηρέτηση προσωπικού συμφέροντος , ατομικισμός ,
αλαζονεία
v Αιχμάλωτο του συρμού , καταναλωτισμός , αδιαφορία για το
συνάνθρωπο , αδιαφορία για τα κοινά , απολιτική στάση , αντικοινωνική
συμπεριφορά
v Έλλειψη κριτικής , μαζοποίηση , φανατισμός ,
αποστασιοποίηση από τις ευθύνες , « για όλα φταίει το σύστημα »
v Κυνηγός του εύκολου κέρδους , « αρχή της ελάσσονος προσπάθειας
»
Αν ζητούνται αίτια θετικής κατάστασης – έννοιας –
φαινομένου
v ανάπτυξη επιστημών
v ανάπτυξη τεχνολογίας
v τελειοποίηση των ΜΜΕ , άμεση , ταχεία , πλούσια ενημέρωση
v βελτίωση της εκπαίδευσης , καλύτερες συνθήκες ,. δωρεών
παιδεία
v άνοδος μορφωτικού επιπέδου
v άνοδος βιοτικού επιπέδου
v εκδημοκρατισμός των περισσότερων κοινωνιών , συνταγματική
κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
v Διεθνείς οργανισμοί , διακρατικές σχέσεις , τάση
διεθνοποίησης
v απαλλαγή του σύγχρονου ανθρώπου από ξεπερασμένα ηθικά
στερεότυπα και ηθικολογίες , από πουριτανισμούς και συντηρητισμούς , όξυνση
ηθικής ευαισθησίας
v Εξαπλούστευση της ζωής
v περισσότερος ελεύθερος χρόνος
v Κάλυψη βιοποριστικών και όχι μόνο αναγκών
v δυνατότητα συμμετοχής στα κοινά / κοινωνικοπολιτικής
ολοκλήρωσης , άσκησης ελέγχου σε κάθε εξουσία
v ελευθερία , αμφιβολία , ευθύτητα , αμφισβήτηση , διάλογος
v ταχύτερη κοινωνικοποίηση και ωρίμανση των νέων
v παγκοσμιοποίηση ( θετική )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.