Χώροι Άντλησης Επιχειρημάτων
Όλα τα θέματα με οποιονδήποτε τρόπο κι αν
διατυπώνονται ή όσο πολύπλοκο κι αν είναι το σκεπτικό τους , καταλήγουν εντέλει
σε τέσσερα βασικά ερωτήματα : εμπειρική  
τεκμηρίωση , αίτια , αποτελέσματα , τρόποι αντιμετώπισης . Άλλα
ερωτήματα δεν υπάρχουν.  
Α . Ερωτήματα Τύπου : Αιτιολογία
Στα
ερωτήματα αυτά επιχειρούμε να παρουσιάσουμε από πού προέρχεται ένα πρόβλημα ή
μια θετική κατάσταση , ένα φαινόμενο ( συνήθως αρνητικό) είτε διαχρονικό είτε
σύγχρονο . 
Τέτοια
θέματα μπορεί να έχουν την εξής μορφή : 
1 . Να διερευνήσετε την όξυνση της βίας και της
εγκληματικότητας στους κόλπους της σημερινής νεολαίας . 
2 . Που αποδίδετε το οικολογικό πρόβλημα ;
3 . Ποιες είναι οι ρίζες του προβλήματος της ανεργίας ;
4 . Από τι προκαλείται η αλλοτρίωση του σημερινού
ανθρώπου ;
5 . Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που , ακόμη και σήμερα ,
παραβιάζονται τα ανθρώπινα  δικαιώματα ;
Άλλες πιθανές διατυπώσεις : Πώς ερμηνεύετε … ; Πόση
αλήθεια έχει η παραπάνω διαπίστωση … ; Ποιοι παράγοντες συντελούν … ; και λοιπά
όμοια . 
Εύρεση Αιτιών
Α . Χαρακτηριστικά της Σύγχρονης Εποχής
Ανισομερής ανάπτυξη πολιτισμού 
 | 
  
Άκρατος – στείρος τεχνοκρατισμός 
 | 
  
Εκβιομηχάνιση ζωής – εργασίας – ψυχαγωγίας 
 | 
 
Επιτάχυνση υλικοτεχνικού και επιβράδυνση
  ηθικο-πνευματικού πολιτισμού 
η ύλη επιβλήθηκε και σχεδόν εκμηδένισε το πνεύμα  
ο άνθρωπος υπηρέτησε λανθασμένες προτεραιότητες και
  αλλοτριώθηκε   
 | 
  
v  Θεοποίηση της τεχνολογίας  
v  επικράτηση της αντίληψης ότι η τεχνολογία μπορεί να
  οδηγήσει στην ευτυχία  
v  άκρατος ορθολογισμός και απόλυτη εκλογίκευση 
v  υπερτροφία της λογικής που οδήγησε στην ατροφία του
  συναισθήματος   
 | 
  
v  μαζική παραγωγή , τυποποίηση  
v  υπερεργασία , υπερειδίκευση  
v  απώλεια ελεύθερου χρόνου  
v  επιβολή στερεότυπων ζωής , ενδυμασίας , ψυχαγωγίας ,
  διατροφής  
v  παθητική διασκέδαση ,  
v  ο άνθρωπος από δημιουργός έγινε καταναλωτής  
 | 
 
Συνθήκες ζωής αστικών κέντρων  
 | 
  
Υλισμός – Καταναλωτική μανία  
 | 
  
Κρίση ανθρώπινων σχέσεων  
 | 
 
v  διάβρωση σχέσεων : συνωστισμός , απώλεια κοινωνικού
  ελέγχου , ανωνυμία ,μαζοποίηση , αποξένωση , τυπικές – ιδιοτελείς σχέσεις  
v  ξέφρενοι ισοπεδωτικοί ρυθμοί , ένταση , χωροταξικά
  προβλήματα , άγχος , ανασφάλεια , φόβος , επιθετικότητα , ανθυγιεινές
  συνθήκες διαβίωσης  
v  Κάθετη δόμηση , κακοποίηση της αισθητικής , καταστροφή
  της φύσης  
v  Συνθετότητα και πολυπλοκότητα της ζωής , ο άνθρωπος
  φορέας πολλών κοινωνικών ρόλων συχνά αλληλοσυγκρουόμενων , σκληρός και
  αθέμιτος ανταγωνισμός   
 | 
  
v  Πλασματικές ανάγκες , δημιουργία τεχνητών παραδείσων ,
  πλουτοκρατισμός  
v  θεοποίηση του κέρδους  
v  το « έχειν » αντικαθιστά το « είναι » 
v  αδιάκοπο κυνήγι υλικών αγαθών , περιορισμός του
  ελεύθερου χρόνου  
v  άμβλυνση της διάθεσης για επικοινωνία , κοινωνικές
  ενασχολήσεις , πνευματικές και ηθικές αναζητήσεις , αποπνευματοποίηση και
  έκλυση ηθών  
 | 
  
v  Έλλειψη επικοινωνίας , ουσιαστικής επαφής  
v  αποξένωση , αποπροσωποποίηση  
v  συμφεροντολατρία  
v  ψυχρότητα , τυπικότητα , υποκρισία , απώλεια
  εμπιστοσύνης , καχυποψία , μοναξιά  
 | 
 
Ανταγωνισμός – Ατομικισμός 
 | 
  
Απομάκρυνση από τη
  φύση  
 | 
  
Παγκοσμιοποίηση   
 | 
 
v  Ο συνάνθρωπος αντίπαλος  
v  χρήση αθέμιτων μέσων  
v  υπερτροφία του « εγώ » , υπηρέτηση προσωπικού μόνο
  συμφέροντος  
v  αδιαφορία για την ομάδα , μη συνειδητοποίηση του
  κοινωνικού ρόλου – ευθύνης  
 | 
  
v  η διατάραξη της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση τον
  οδήγησε στην απευαισθητοποίηση , την αδιαφορία , την απώλεια του μέτρου και
  του στέρησε την ψυχική γαλήνη και την ηρεμία  
 | 
  
v  Κίνδυνος παγκόσμιας ομοιομορφίας και ισοπέδωσης των
  ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε λαού 
v  εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ισχυρών σε βάρος των αδύνατων
   
 | 
 
Ξενομανία – Μιμητισμός – Μόδα  
 | 
  
Αποπνευματοποίηση – Ιδεολογική σύγχυση  
 | 
  
Κοινωνικά προβλήματα  
 | 
 
v  τυφλή προσκόλληση στο ξενόφερτο , άκριτη υιοθέτηση
  ξενικών προτύπων σκέψης – ζωής – συμπεριφοράς , προοδοπληξία , αλλοτρίωση του
  ατόμου  
v  αλλοίωση της εθνικής συνείδησης και ταυτότητας ενός
  έθνους  
 | 
  
v  παρά την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου ο άνθρωπος δεν
  καλλιεργεί τον εσωτερικό του κόσμο , υπηρετεί λανθασμένες προτεραιότητες ,
  αποστασιοποιείται από τα πολιτιστικά δρώμενα  
v  απουσία ιδανικών , έλλειψη συλλογικών οραμάτων και
  στόχων  
v  οι παραδοσιακές αξίες προβάλλονται ως αναχρονιστικός
  και συντηρητικές  
v  κυριαρχία του πρακτικισμού και της ηθικής του
  συμφέροντος  
 | 
  
v  ανισότητες , αδικία , διεύρυνση του χάσματος μεταξύ των
  κοινωνικών τάξεων  
v  συνεχόμενες και κατευθυνόμενες απεργίες  
v  βία – εγκληματικότητα , ναρκωτικά , τρομοκρατία ,
  ανέχεια , ασιτία , φανατισμός , ρατσισμός , εθνικισμός , ανεργία 
 | 
 
Για αιτιολόγηση προβλήματος που
αφορά τον υπανάπτυκτο κόσμο
α . Ολοκληρωτικά καθεστώτα  , β . Άθλιο βιοτικό επίπεδο  , γ . Χαμηλό έως ανύπαρκτο μορφωτικό επίπεδο 
δ . Θρησκευτικός φανατισμός , ε . Συμφέροντα Μεγάλων
δυνάμεων και πολυεθνικών 
Β . Φορείς αγωγής
Οικογένεια 
 | 
  
Σχολείο - Εκπαίδευση 
 | 
  
ΜΜΕ 
 | 
 
v αλλαγή δομών και ρόλων , σύγχυση ρόλων άντρα – γυναίκας
   
v πολύωρη απουσία των γονέων από το σπίτι , απώλεια
  επαφής , χαλάρωση των δεσμών  
v άγνοια των προβληματισμών που αντιμετωπίζει το παιδία
  ιδίως στην εφηβεία , εγκλωβισμός σε πατροπαράδοτες μεθόδους διαπαιδαγώγησης (
  η βία μέσο αγωγής ) , αυταρχισμός , καταπίεση  
v υπερβολική παροχή ελευθερίας , παραμέληση του παιδιού  
v υπερτίμηση των δυνατοτήτων του παιδιού , υπερβολικές
  απαιτήσεις , πίεση για επιδόσεις στο σχολείο  
v καλλιέργεια ατομικισμού και υλισμού , αδυναμία
  διοχέτευσης υγιών προτύπων 
 | 
  
v στείρα απομνημόνευση  
v άγονος εγκυκλοπαιδισμός 
  χρησιμοθηρική γνώση  
v τυποποίηση διδασκαλίας  
v τεχνοκρατισμός  
v έλλειψη ιδανικών ,  
  ανταγωνισμός , βαθμοθηρία 
v αδυναμία προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα και στις
  νέες απαιτήσεις  
v διαρκείς μεταβολές στην εκπαιδευτική πολιτική  
v φόρτος εργασίας – περιορισμός του ελεύθερου χρόνου για
  ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες  
v παραγκώνιση της καλλιτεχνικής παιδείας  
v δασκαλοκεντρικό πρότυπο 
v απουσία διαλόγου και γόνιμης μάθησης   
v αδυναμία δημιουργίας σφαιρικού ανθρώπου  
 | 
  
v ανευθυνότητα λειτουργών , δεν τηρείται ο κώδικας
  δημοσιογραφικής δεοντολογίας  
v υποταγή στο κέρδος και στα ποσοστά ακροαματικότητας –
  τηλεθέασης  
v παραπληροφόρηση , προπαγάνδα  
v σκανδαλοθηρία , παραβίαση της ιδιωτικής ζωής  
v εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου  
v δεν πολιτικοποιούν – κοινωνικοποιούν  
v προβολή αρνητικών προτύπων : βία , εγκληματικότητα ,
  ναρκωτικά , υλιστικά , καταναλωτικά πρότυπα , αντικοινωνικές μορφές
  συμπεριφοράς  
v ωθούν στη μίμηση ξένων προτύπων  
v κακή χρήση της γλώσσας  
v αντιπαραδοσιακό πνεύμα  
 | 
 
Πολιτεία - Κράτος 
 | 
  
Θρησκεία  
 | 
  
Πνευματικοί Άνθρωποι 
 | 
 
v  δυσλειτουργία κρατικής μηχανής 
v  γραφειοκρατία , ταλαιπωρία του πολίτη  
v  απουσία προγραμματισμού  
v  αδυναμία επίλυσης ζωτικών προβλημάτων  
v  ασυνέπεια , αναξιοπιστία , αναξιοκρατία , φιλαρχία
  πολιτικών και κρατικών παραγόντων  
v  καλλιέργεια εθνικισμού , αποπροσανατολισμός της κοινής
  γνώμης   
 | 
  
v  αδυναμία προσέγγισης του κοινού και κυρίως των νέων  
v  αδυναμία διαμόρφωσης ηθικής συνείδησης  
v  συγκρούσεις με την πολιτική ηγεσία  
v  επιδίωξη της εξουσίας και της κατάληψης αξιωμάτων από
  το ιερατείο  
v  σκάνδαλα και ατασθαλίες  
v  θρησκευτικές και παραθρησκευτικές οργανώσεις
  καλλιεργούν το φανατισμό και τη μαζοποίηση 
   
 | 
  
v  αδιαφορία στην πλειοψηφία τους για το λαό  
v  στείρος ελιτισμός  
v  αδυναμία αφύπνισης συνειδήσεων  
v  αποστασιοποίηση από τα κοινά  
 | 
 
Γ . Χαρακτηριστικά ανθρώπινης φύσης – νεανικής φύσης
Ανθρώπινη Φύση 
 | 
  
Νεανική Φύση 
 | 
 |
v κοινωνικό – πολιτικό ον  
v έλλογο , δυνατότητα σκέψης και ομιλίας  
v πνευματικό ον  
v ηθικό ον , έχει συνείδηση του καλού και του κακού  
v μιμητικό ον  
v φιλομαθές ον  
v δημιουργικά ένστικτα , τάση δημιουργίας  
v τάση εξέλιξης , αναζήτηση επιτυχίας  
 | 
  
Θετικά χαρακτηριστικά των νέων
v  πνευματικά ανήσυχοι , με μεγάλη αντιληπτική και
  αφομοιωτική ικανότητα  
v  αδιάβρωτοι από συμφέροντα και σκοπιμότητες  
v  δυναμικοί αγωνιστές με περίσσιο απόθεμα ενεργητικότητας
   
v  αισιόδοξοι , φιλόδοξοι ,  οραματιστές , ιδεολόγοι , ιδεαλιστές  
v  φιλελεύθεροι , δημοκρατικοί  
v  ενθουσιώδεις , συναισθηματικοί , ρομαντικοί  
v  κοινωνικοί , εξωστρεφείς  
v  καινοτόμοι , επαναστάτες ., ρηξικέλευθοι , προοδευτικοί
   
v  αμφισβητίες , ανθρωπιστές  
 | 
  
Αρνητικά χαρακτηριστικά των νέων
v  απόλυτοι από έπαρση και αλαζονεία  
v  παρορμητικοί , χάνουν το μέτρο , συχνά ενεργούν μόνο με
  το συναίσθημα και όχι με τη λογική  
v  στείρα αμφισβήτηση , αντιδραστικότητα έως και
  μηδενισμός  
v  ευέξαπτοι , οξύθυμοι  
v  άπληστοι  
v  επιπόλαιοι , ανώριμοι , επιφανειακοί  
v  ανερμάτιστοι , υπερφύαλοι  
v  αιθεροβάμονες , υπεραισιόδοξοι  
v  μιμούνται εύκολα και άγονα 
v  με 
  αντιπαραδοσιακό πνεύμα  
v  υποκειμενικοί , ακραίοι  
v  η αμφισβήτηση των νέων μορφοποιείται σε ολική άρνηση ,
  πιστεύουν ότι τα ξέρουν όλα , είναι επιρρεπείς στη μίμηση , πολλές φορές
  συμβιβάζονται με όσα   κατηγορούσαν , η
  ανταρσία τους συχνά δεν συνοδεύεται από ανάλογα οράματα αλλά είναι
  επιφανειακή , ρηχή .    
 | 
 
 Δ . Ευθύνη
του Ατόμου
v Υπηρέτηση προσωπικού συμφέροντος , ατομικισμός ,
αλαζονεία 
v Αιχμάλωτο του συρμού , καταναλωτισμός , αδιαφορία για το
συνάνθρωπο , αδιαφορία για τα κοινά , απολιτική στάση , αντικοινωνική
συμπεριφορά 
v Έλλειψη κριτικής , μαζοποίηση , φανατισμός ,
αποστασιοποίηση από τις ευθύνες , « για όλα φταίει το   σύστημα » 
v Κυνηγός του εύκολου κέρδους , « αρχή της ελάσσονος προσπάθειας
»
Αν ζητούνται αίτια θετικής κατάστασης – έννοιας –
φαινομένου
v ανάπτυξη επιστημών 
v ανάπτυξη τεχνολογίας 
v τελειοποίηση των ΜΜΕ , άμεση , ταχεία , πλούσια ενημέρωση
v βελτίωση της εκπαίδευσης , καλύτερες συνθήκες ,. δωρεών
παιδεία 
v άνοδος μορφωτικού επιπέδου 
v άνοδος βιοτικού επιπέδου 
v εκδημοκρατισμός των περισσότερων κοινωνιών , συνταγματική
κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων 
v Διεθνείς οργανισμοί , διακρατικές σχέσεις , τάση
διεθνοποίησης 
v απαλλαγή του σύγχρονου ανθρώπου από ξεπερασμένα ηθικά
στερεότυπα και ηθικολογίες , από πουριτανισμούς και συντηρητισμούς , όξυνση
ηθικής ευαισθησίας 
v Εξαπλούστευση της ζωής 
v περισσότερος ελεύθερος χρόνος 
v Κάλυψη βιοποριστικών και όχι μόνο αναγκών 
v δυνατότητα συμμετοχής στα κοινά / κοινωνικοπολιτικής
ολοκλήρωσης , άσκησης ελέγχου σε κάθε εξουσία 
v ελευθερία , αμφιβολία , ευθύτητα , αμφισβήτηση , διάλογος
v ταχύτερη κοινωνικοποίηση και ωρίμανση των νέων 
v παγκοσμιοποίηση ( θετική )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.