Τρίτη 28 Ιουλίου 2015

ΤΟ ΛΑΘΟΣ : ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ...


 « Πρέπει να … »



Η υπέρμετρη χρήση του « πρέπει » καθιστά το λόγο δογματικό , ενώ αντιθέτως απαιτείται να πείθει κανείς χρησιμοποιώντας πειστική επιχειρηματολογία . Η φράση χρησιμοποιείται σε θέματα που ζητούν τρόπους αντιμετώπισης και , όταν γίνεται κατάχρηση , το συνηθισμένο σχόλιο του διορθωτή είναι : « Πώς θα γίνουν όλα αυτά ; » ή « Πολύ θεωρητικά αυτά που λες » .



Μπορείτε να εντοπίσετε την αδυναμία που εμφανίζεται στις παρακάτω περιόδους ;



Ερώτηση : Πώς μπορεί να διασφαλιστεί η ευνομία σε μία δημοκρατική κοινωνία ; 

Απάντηση : Πρέπει να ψηφιστούν νόμοι . Πρέπει να επιβάλλονται ποινές . Πρέπει να φοβούνται οι εγκληματίες και να αποτρέπονται .

Απάντηση : Αρχικά , κάθε δημοκρατικός πολίτης πρέπει να διακατέχεται από αίσθημα δικαίου . Κι αυτό γιατί η ίδια η δημοκρατία θα πρέπει να στηρίζεται στη δικαιοσύνη και στην απονομή αυτής . Επιπλέον ,θα πρέπει να έχει αίσθημα ευθύνης . Θα πρέπει ,  δηλαδή , να είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του και να αντιμετωπίζει τις ευθύνες που φέρει γι’ αυτές . Μια άλλη αρετή την οποία θα πρέπει να έχει ένας πολίτης είναι η αυτογνωσία . Μόνο όταν έχει αυτογνωσία θα μπορεί να σέβεται τους συμπολίτες του , αφού θα σέβεται τον ίδιο του τον εαυτό .

 Ερώτηση : Πως μπορεί ο σύγχρονος άνθρωπος να αποφύγει την αποξένωση .

Απάντηση : Πρέπει να αποφεύγουμε την αποξένωση από τους άλλους ανθρώπους . Γι’ αυτό πρέπει να έχουμε παιδεία και όχι αντιδικίες μεταξύ μας .

Τρόπος αποκατάστασης του κειμένου


1ος τρόπος  : Αντί του πρέπει μπορούμε να χρησιμοποιούμε φράσεις όπως : είναι ανάγκη , είναι σωστό , επιβάλλεται , οφείλει κανείς , είναι απαραίτητο , οφείλουμε , χρειάζεται , επιτακτική κρίνεται η ανάγκη , απαραίτητη προϋπόθεση , θα μπορούσε να βοηθήσει / συνδράμει … . Με αυτά τα ρήματα μειώνεται ο δογματικός τόνος ,  ΟΜΩΣ δεν εξαλείφονται τα εκφραστικά αδιέξοδα και τα κενά στο περιεχόμενο .

2ος τρόπος : Χρησιμοποιούμε ως υποκείμενο των παραπάνω ρημάτων την αφηρημένη έννοια και επιλέγουμε ένα από τα ανωτέρω ρήματα ή ένα από τα ρήματα των τεσσάρων κατηγοριών , ανάλογα με τα συμφραζόμενα . Η πρακτική αυτή προκαλεί τη διαφοροποίηση του ύφους , και δίνει τη δυνατότητα συνέχισης και συμπλήρωσης της επιχειρηματολογίας .

Ένας βασικός τρόπος αντιμετώπισης της εγκληματικότητας είναι η ψήφιση αυστηρών νόμων . Η επιβολή ποινών καλλιεργεί το φόβο σε επίδοξους εγκληματίες και αποτρέπει ως ένα βαθμό τη βία .

Αρχικά , κάθε δημοκρατικός πολίτης οφείλει να διακατέχεται από αίσθημα δικαίου . Κι αυτό γιατί η δημοκρατία στηρίζεται στη δικαιοσύνη και στην απονομή αυτής . Η ευνομία καλλιεργεί το αίσθημα της υπευθυνότητας με αποτέλεσμα να αναλαμβάνει κανείς τις προσωπικές του ευθύνες για όσα πράττει , αλλά και να υφίσταται τις συνέπειες . Η ανάληψη των ευθυνών από τον πολίτη είναι ένδειξη σεβασμού στον εαυτό του αλλά και προς τους συμπολίτες του .

Η αποξένωση από τους άλλους ανθρώπους μπορεί να μειωθεί μέσω της ανθρωπιστικής καλλιέργειας . Η παιδεία θα μεταγγίσει την αξία του ομαδικού πνεύματος και της αλληλέγγυας διάθεσης . Καλλιεργούνται λοιπόν ο σεβασμός στη διαφορετικότητα , η κατανόηση του άλλου και η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων . Έτσι αποτρέπεται η αλλοτριωτική αποξένωση .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.