« Πρέπει να … »
Η
υπέρμετρη χρήση του « πρέπει » καθιστά το λόγο δογματικό , ενώ αντιθέτως
απαιτείται να πείθει κανείς χρησιμοποιώντας πειστική επιχειρηματολογία . Η
φράση χρησιμοποιείται σε θέματα που ζητούν τρόπους αντιμετώπισης και , όταν
γίνεται κατάχρηση , το συνηθισμένο σχόλιο του διορθωτή είναι : « Πώς θα
γίνουν όλα αυτά ; » ή « Πολύ θεωρητικά αυτά που λες » .
Μπορείτε να εντοπίσετε την αδυναμία που εμφανίζεται στις
παρακάτω περιόδους ;
Ερώτηση : Πώς μπορεί να διασφαλιστεί η ευνομία σε μία
δημοκρατική κοινωνία ;
Απάντηση : Πρέπει να ψηφιστούν νόμοι . Πρέπει να
επιβάλλονται ποινές . Πρέπει να φοβούνται οι εγκληματίες και να αποτρέπονται .
Απάντηση : Αρχικά , κάθε δημοκρατικός πολίτης πρέπει να
διακατέχεται από αίσθημα δικαίου . Κι αυτό γιατί η ίδια η δημοκρατία θα πρέπει
να στηρίζεται στη δικαιοσύνη και στην απονομή αυτής . Επιπλέον ,θα πρέπει να
έχει αίσθημα ευθύνης . Θα πρέπει ,
δηλαδή , να είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του και να αντιμετωπίζει τις
ευθύνες που φέρει γι’ αυτές . Μια άλλη αρετή την οποία θα πρέπει να έχει ένας
πολίτης είναι η αυτογνωσία . Μόνο όταν έχει αυτογνωσία θα μπορεί να σέβεται
τους συμπολίτες του , αφού θα σέβεται τον ίδιο του τον εαυτό .
Ερώτηση : Πως μπορεί ο σύγχρονος άνθρωπος να αποφύγει την
αποξένωση .
Απάντηση : Πρέπει να αποφεύγουμε την αποξένωση από τους
άλλους ανθρώπους . Γι’ αυτό πρέπει να έχουμε παιδεία και όχι αντιδικίες μεταξύ
μας .
Τρόπος αποκατάστασης του κειμένου
1ος τρόπος : Αντί του πρέπει
μπορούμε να χρησιμοποιούμε φράσεις όπως : είναι ανάγκη , είναι σωστό ,
επιβάλλεται , οφείλει κανείς , είναι απαραίτητο , οφείλουμε , χρειάζεται ,
επιτακτική κρίνεται η ανάγκη , απαραίτητη προϋπόθεση , θα μπορούσε να βοηθήσει
/ συνδράμει … . Με αυτά τα ρήματα μειώνεται ο δογματικός τόνος , ΟΜΩΣ δεν εξαλείφονται τα
εκφραστικά αδιέξοδα και τα κενά στο περιεχόμενο .
2ος τρόπος : Χρησιμοποιούμε ως υποκείμενο των παραπάνω ρημάτων την
αφηρημένη έννοια και επιλέγουμε ένα από τα ανωτέρω ρήματα ή ένα από τα ρήματα
των τεσσάρων κατηγοριών , ανάλογα με τα συμφραζόμενα . Η πρακτική αυτή προκαλεί
τη διαφοροποίηση του ύφους , και δίνει τη δυνατότητα συνέχισης και συμπλήρωσης
της επιχειρηματολογίας .
Ένας βασικός τρόπος αντιμετώπισης της εγκληματικότητας
είναι η ψήφιση αυστηρών νόμων . Η επιβολή ποινών καλλιεργεί το φόβο σε
επίδοξους εγκληματίες και αποτρέπει ως ένα βαθμό τη βία .
Αρχικά , κάθε δημοκρατικός πολίτης οφείλει να
διακατέχεται από αίσθημα δικαίου . Κι αυτό γιατί η δημοκρατία στηρίζεται στη
δικαιοσύνη και στην απονομή αυτής . Η ευνομία καλλιεργεί το αίσθημα της
υπευθυνότητας με αποτέλεσμα να αναλαμβάνει κανείς τις προσωπικές του ευθύνες
για όσα πράττει , αλλά και να υφίσταται τις συνέπειες . Η ανάληψη των ευθυνών
από τον πολίτη είναι ένδειξη σεβασμού στον εαυτό του αλλά και προς τους
συμπολίτες του .
Η αποξένωση από τους άλλους ανθρώπους μπορεί να μειωθεί
μέσω της ανθρωπιστικής καλλιέργειας . Η παιδεία θα μεταγγίσει την αξία του
ομαδικού πνεύματος και της αλληλέγγυας διάθεσης . Καλλιεργούνται λοιπόν ο σεβασμός
στη διαφορετικότητα , η κατανόηση του άλλου και η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων .
Έτσι αποτρέπεται η αλλοτριωτική αποξένωση .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.