Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2015

ΕΠΙΣΤΗΜΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

ΕΠΙΣΤΗΜΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ορισμοί εννοιών
  • Επιστήμη : Το σύνολο των συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων , καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με ορθολογικές μεθόδους ( πείραμα , υπόθεση , παρατήρηση ) . Η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων , ο προσδιορισμός των μεταξύ τους σχέσεων και τελικά η διατύπωση των νόμων που τα διέπουν αποτελεί κύριο στόχο της επιστημονικής έρευνας .
  • Δεοντολογία : Σύνολο κανόνων που ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να φέρεται κανείς , ιδίως τη συμπεριφορά και τις επιτρεπόμενες μεθόδους κατή την άσκηση των επαγγελματικών του καθηκόντων
  • Τεχνολογία : Ο τομέας της γνώσης που ασχολείται με την εφαρμοσμένη επιστήμη , τις εφευρέσεις , την ανάπτυξη και πρακτική αξιοποίηση επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων , κυρίως στους χώρους της  μηχανικής , της βιομηχανίας . Το σύνολο των επιτευγμάτων που προκύπτουν μέσω της εφαρμογής επιστημονικών ή τεχνικών γνώσεων για πρακτικούς σκοπούς
  • Ηθική : Κλάδος της φιλοσοφίας που πραγματεύεται τις αξιολογικές κρίσεις με θέμα τη διάκριση του αγαθού από το κακό και επιδιώκει τη διάκριση του καλού από το κακό , το επιτρεπτό από το απαγορευμένο .
  • Εξειδίκευση : Ο αναγκαίος περιορισμός και η ενασχόληση της επιστημονικής έρευνας και της τεχνικής με έναν μόνο τομέα του αντίστοιχου κλάδου του επιστητού .


Διαίρεση των επιστημών
  • Θεωρητικές – ανθρωπιστικές επιστήμες : μελετούν τον άνθρωπο και τα κοινωνικά φαινόμενα
  • Θετικές – φυσικές επιστήμες : ερευνούν τη φύση και τη νομοτέλεια που τη διέπει


Σχέση επιστήμης και τεχνολογίας
  • Η επιστήμη με τις θεωρητικές της γνώσεις δίνει τη δυνατότητα εφαρμογής τους στην τεχνολογία ενώ η τεχνολογία με τα επιτεύγματά της διευκολύνει την επιστήμη να μελετήσει τα φαινόμενα και να προβεί σε νέες ανακαλύψεις . Υπάρχει δηλαδή ανάμεσά τους η σχέση θεωρίας – πράξης , μια σχέση αμφίδρομη .


Στόχοι της επιστημονικής έρευνας
  • Η ανακάλυψη της αντικειμενικής αλήθειας
  • Η ικανοποίηση της έμφυτης ανθρώπινης περιέργειας
  • Ο έλεγχος και η αξιοποίηση της φύσης
  • Η υλικοπνευματική και ηθική πρόοδος του ανθρώπου
  • Η βελτίωση της ανθρώπινης κοινωνίας 


Θετικά αποτελέσματα της επιστήμης – τεχνολογίας
  • Αύξηση των γνώσεων , προσέγγιση της αλήθειας , απαλλαγή από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες > διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων , ηθικοποίηση του ανθρώπου . « Η γέννηση της επιστήμης υπήρξε ο θάνατος της δεισιδαιμονίας » , Άλντους Χάξλεϋ
  • Ανακάλυψη νέων διαγνωστικών και θεραπευτικών μεθόδων > καταπολέμηση ασθενειών , βελτίωση της ποιότητας ζωής
  • Εισαγωγή της μηχανής στην παραγωγή , > αύξηση της παραγωγικότητας , μείωση του μόχθου , εξειδίκευση , καλύτερη οργάνωση με τη χρήση των Η/Υ > ποιοτική βελτίωση των προϊόντων
  • Αύξηση του ελεύθερου χρόνου , νέοι τρόποι ψυχαγωγίας
  • Εξέλιξη των κοινωνικών επιστημών , βελτίωση της λειτουργίας των θεσμών , ανανέωση των νόμων , εξασφάλιση κοινωνικής ευρυθμίας
  • Εξέλιξη των μέσων μεταφοράς – συγκοινωνίας > μείωση των αποστάσεων / αξιοποίηση των φυσικών πόρων > κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων , άνοδος του βιοτικού επιπέδου
  • Εξέλιξη των ΜΜΕ , έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση > επικοινωνία λαών , διαμόρφωση ολοκληρωμένης   εικόνας , διεύρυνση διαλόγου , καλή λειτουργία της δημοκρατίας
  • Επικοινωνία λαών > ειρήνη , κοσμοπολιτισμός , ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων , νέα καλλιτεχνικά   ρεύματα , διεθνής συνεργασία


Κακή χρήση της επιστήμης σήμερα
  • Εμπορευματοποίηση της επιστήμης = επιστημονικά επιτεύγματα που πωλούνται σε αστρονομικές τιμές μόνο στους προνομιούχους , τεχνογνωσία η οποία θεωρείται ιδιοκτησία των ισχυρών , διαφημιστικές τεχνικές που στοχεύουν στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων  
  • Ιδεολογική χειραγώγηση της επιστήμης = στράτευση του επιστήμονα στην υπηρεσία εθνικών , πολιτικών , θρησκευτικών σκοπιμοτήτων
  • Η επιστήμη για την επιστήμη = τα επιτεύγματα της επιστήμης θεωρούνται ηθικά , κοινωνικά , πολιτικά ουδέτερα > επιδιώκεται η προσωπική δόξα , η επιστημονική εξέλιξη χωρίς γνώμονα το καλό της ανθρωπότητας με μοναδικό στόχο την προώθηση της γνώσης




Αρνητικά αποτελέσματα
  • Παραπληροφόρηση , προπαγάνδα , υπερπληροφόρηση , μαζοποίηση , λαϊκισμός , τυφλός κομματισμός μέσω του ελέγχου των ΜΜΕ
  • Προσκόλληση στη ειδίκευση και πνευματική μονομέρεια
  • Χρησιμοθηρική αντίληψη για τη ζωή , ωφελιμιστικό πνεύμα από την προσήλωση στη στείρα τεχνοκρατική αντίληψη .
  • Προοδοπληξία > απαξίωση υψηλών αξιών του παρελθόντος , π.χ. γλώσσα , παράδοση
  • Στείρος ανταγωνισμός για το ποιος θα προσεταιριστεί τα επιτεύγματα της επιστήμης
  • Μηχανοποίηση του ανθρώπου , εκβιομηχάνιση του τρόπου ζωής , συμπεριφοράς του , ψυχαγωγίας
  • Πολιτιστική διείσδυση και επεκτατισμός των αναπτυγμένων χωρών που ελέγχουν την επιστήμη >                ξενομανία , απώλεια εθνικής ταυτότητας
  • Απομύζηση φυσικών πόρων , οικολογική καταστροφή
  • Τρομακτικοί εξοπλισμοί > απειλή κατά της ύπαρξης του πλανήτη .


Η ευθύνη του επιστήμονα
  • Ήθος , συναίσθηση της ευθύνης απέναντι στον άνθρωπο
  • Ειδική γνώση σε συνδυασμό με τη γενική καλλιέργεια
  • Δεκτικότητα σε νέες ιδέες
  • Στόχος του η δια βίου παιδεία , αποφυγή της αλαζονείας του παντογνώστη
  • Προώθηση της πνευματικής , κοινωνικοπολιτικής , οικονομικής και πολιτιστικής εξέλιξης και προφύλαξή της κοινωνίας από διαβρωτικά – αλλοτριωτικά ρεύματα
  • Αποφυγή του δόγματος « η επιστήμη για την επιστήμη » , στράτευση στο καλό του ανθρώπου
  • Αποβολή κερδοσκοπίας , συναίσθηση ότι εκτελεί λειτούργημα
  • Απαλλαγή από πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες , προβάλλοντας το ηθικό του ανάστημα απέναντι σε απόπειρες χειραγώγησής του .
  • Υπηρέτηση της ειρήνης και όχι του πολέμου .
  • Έλεγχος της ορθότητας της γνώσης πριν την εκλαΐκευσή της .
  • Ενημέρωση του κοινού για τους κινδύνους που εγκυμονεί η κακή χρήση ορισμένων επιστημονικών επιτευγμάτων
  • Προσανατολισμός του κοινού και της πολιτικής ηγεσίας προς τη θετική χρήση των επιτευγμάτων .
  • Εφαρμογή της επιστημονικής δεοντολογίας , διαχωρισμός των θεμιτών και αθέμιτων μέσων , αντίσταση στη χρήση του ανθρώπου ως πειραματόζωου , συναίσθηση της ευθύνης για τη χρήση των επιτευγμάτων του
  • Αποφυγή του διαχωρισμού της επιστήμης σε θεωρητική γνώση και σε εφαρμογή


Η ευθύνη των άλλων φορέων
  • Οι ηγεσίες έχουν το ύψιστο χρέος να περιορίσουν τους άγονους ανταγωνισμούς , θέτοντας το οικουμενικό πάνω από το στενά εννοούμενο εθνικό συμφέρον .
  • Χρηματοδότηση ερευνών που υπηρετούν την ειρήνη και όχι πολεμοχαρείς σκοπιμότητες
  • Προστασία των πολιτών από τις παρενέργειες – επιπτώσεις των επιστημονικών επιτευγμάτων
  • Νομικός έλεγχος των επιστημόνων για να αποφευχθούν οι αυθαιρεσίες
  • Περιορισμός των επεκτατικών βλέψεων των ηγετών
  • Εκπαίδευση , οικογένεια και άλλοι φορείς διαπαιδαγώγησης
  • Απομάκρυνση του σχολείου από τα τεχνοκρατικά και μόνο πλαίσια , παροχή γενικής μόρφωσης και ανθρωπιστικής παιδείας στους εκκολαπτόμενους επιστήμονες > απόκτηση απαραίτητου ήθους και ευθύνης
  • Προβολή ανθρωπιστικού ιδεώδους από την οικογένεια , γαλούχηση των παιδιών με υψηλές αξίες και ιδανικά
  • Προβολή των καταστροφικών επιπτώσεων από τη χρήση επιστημονικών επιτευγμάτων από τα ΜΜΕ , δημοσιοποίηση ονομάτων των επιστημόνων , διαρκής ενημέρωση του λαού για τα αποτελέσματα της κακής χρήσης της επιστημονικής γνώσης 

Ευθύνη του ατόμου

  • Διαρκής εγρήγορση , ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στο κοινωνικό γίγνεσθαι , αποβολή παθητικότητας και του ωχαδερφισμού > ιδεαλιστές , κινητικοί ,. ενημερωμένοι πολίτες > απαίτηση για στράτευση της επιστήμης στη διασφάλιση της παγκόσμιας ειρήνης και στο καλό της ανθρωπότητας 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.