ΕΠΙΣΤΗΜΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ορισμοί εννοιών
- Επιστήμη : Το σύνολο των συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων , καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με ορθολογικές μεθόδους ( πείραμα , υπόθεση , παρατήρηση ) . Η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων , ο προσδιορισμός των μεταξύ τους σχέσεων και τελικά η διατύπωση των νόμων που τα διέπουν αποτελεί κύριο στόχο της επιστημονικής έρευνας .
 - Δεοντολογία : Σύνολο κανόνων που ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να φέρεται κανείς , ιδίως τη συμπεριφορά και τις επιτρεπόμενες μεθόδους κατή την άσκηση των επαγγελματικών του καθηκόντων
 - Τεχνολογία : Ο τομέας της γνώσης που ασχολείται με την εφαρμοσμένη επιστήμη , τις εφευρέσεις , την ανάπτυξη και πρακτική αξιοποίηση επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων , κυρίως στους χώρους της μηχανικής , της βιομηχανίας . Το σύνολο των επιτευγμάτων που προκύπτουν μέσω της εφαρμογής επιστημονικών ή τεχνικών γνώσεων για πρακτικούς σκοπούς
 - Ηθική : Κλάδος της φιλοσοφίας που πραγματεύεται τις αξιολογικές κρίσεις με θέμα τη διάκριση του αγαθού από το κακό και επιδιώκει τη διάκριση του καλού από το κακό , το επιτρεπτό από το απαγορευμένο .
 - Εξειδίκευση : Ο αναγκαίος περιορισμός και η ενασχόληση της επιστημονικής έρευνας και της τεχνικής με έναν μόνο τομέα του αντίστοιχου κλάδου του επιστητού .
 
Διαίρεση των
επιστημών
- Θεωρητικές – ανθρωπιστικές επιστήμες : μελετούν τον άνθρωπο και τα κοινωνικά φαινόμενα
 - Θετικές – φυσικές επιστήμες : ερευνούν τη φύση και τη νομοτέλεια που τη διέπει
 
Σχέση επιστήμης και
τεχνολογίας
- Η επιστήμη με τις θεωρητικές της γνώσεις δίνει τη δυνατότητα εφαρμογής τους στην τεχνολογία ενώ η τεχνολογία με τα επιτεύγματά της διευκολύνει την επιστήμη να μελετήσει τα φαινόμενα και να προβεί σε νέες ανακαλύψεις . Υπάρχει δηλαδή ανάμεσά τους η σχέση θεωρίας – πράξης , μια σχέση αμφίδρομη .
 
Στόχοι της
επιστημονικής έρευνας
- Η ανακάλυψη της αντικειμενικής αλήθειας
 - Η ικανοποίηση της έμφυτης ανθρώπινης περιέργειας
 - Ο έλεγχος και η αξιοποίηση της φύσης
 - Η υλικοπνευματική και ηθική πρόοδος του ανθρώπου
 - Η βελτίωση της ανθρώπινης κοινωνίας
 
Θετικά αποτελέσματα
της επιστήμης – τεχνολογίας
- Αύξηση των γνώσεων , προσέγγιση της αλήθειας , απαλλαγή από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες > διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων , ηθικοποίηση του ανθρώπου . « Η γέννηση της επιστήμης υπήρξε ο θάνατος της δεισιδαιμονίας » , Άλντους Χάξλεϋ
 - Ανακάλυψη νέων διαγνωστικών και θεραπευτικών μεθόδων > καταπολέμηση ασθενειών , βελτίωση της ποιότητας ζωής
 - Εισαγωγή της μηχανής στην παραγωγή , > αύξηση της παραγωγικότητας , μείωση του μόχθου , εξειδίκευση , καλύτερη οργάνωση με τη χρήση των Η/Υ > ποιοτική βελτίωση των προϊόντων
 - Αύξηση του ελεύθερου χρόνου , νέοι τρόποι ψυχαγωγίας
 - Εξέλιξη των κοινωνικών επιστημών , βελτίωση της λειτουργίας των θεσμών , ανανέωση των νόμων , εξασφάλιση κοινωνικής ευρυθμίας
 - Εξέλιξη των μέσων μεταφοράς – συγκοινωνίας > μείωση των αποστάσεων / αξιοποίηση των φυσικών πόρων > κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων , άνοδος του βιοτικού επιπέδου
 - Εξέλιξη των ΜΜΕ , έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση > επικοινωνία λαών , διαμόρφωση ολοκληρωμένης εικόνας , διεύρυνση διαλόγου , καλή λειτουργία της δημοκρατίας
 - Επικοινωνία λαών > ειρήνη , κοσμοπολιτισμός , ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων , νέα καλλιτεχνικά ρεύματα , διεθνής συνεργασία
 
Κακή χρήση της
επιστήμης σήμερα
- Εμπορευματοποίηση της επιστήμης = επιστημονικά επιτεύγματα που πωλούνται σε αστρονομικές τιμές μόνο στους προνομιούχους , τεχνογνωσία η οποία θεωρείται ιδιοκτησία των ισχυρών , διαφημιστικές τεχνικές που στοχεύουν στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων
 - Ιδεολογική χειραγώγηση της επιστήμης = στράτευση του επιστήμονα στην υπηρεσία εθνικών , πολιτικών , θρησκευτικών σκοπιμοτήτων
 - Η επιστήμη για την επιστήμη = τα επιτεύγματα της επιστήμης θεωρούνται ηθικά , κοινωνικά , πολιτικά ουδέτερα > επιδιώκεται η προσωπική δόξα , η επιστημονική εξέλιξη χωρίς γνώμονα το καλό της ανθρωπότητας με μοναδικό στόχο την προώθηση της γνώσης
 
Αρνητικά αποτελέσματα
- Παραπληροφόρηση , προπαγάνδα , υπερπληροφόρηση , μαζοποίηση , λαϊκισμός , τυφλός κομματισμός μέσω του ελέγχου των ΜΜΕ
 - Προσκόλληση στη ειδίκευση και πνευματική μονομέρεια
 - Χρησιμοθηρική αντίληψη για τη ζωή , ωφελιμιστικό πνεύμα από την προσήλωση στη στείρα τεχνοκρατική αντίληψη .
 - Προοδοπληξία > απαξίωση υψηλών αξιών του παρελθόντος , π.χ. γλώσσα , παράδοση
 - Στείρος ανταγωνισμός για το ποιος θα προσεταιριστεί τα επιτεύγματα της επιστήμης
 - Μηχανοποίηση του ανθρώπου , εκβιομηχάνιση του τρόπου ζωής , συμπεριφοράς του , ψυχαγωγίας
 - Πολιτιστική διείσδυση και επεκτατισμός των αναπτυγμένων χωρών που ελέγχουν την επιστήμη > ξενομανία , απώλεια εθνικής ταυτότητας
 - Απομύζηση φυσικών πόρων , οικολογική καταστροφή
 - Τρομακτικοί εξοπλισμοί > απειλή κατά της ύπαρξης του πλανήτη .
 
Η ευθύνη του
επιστήμονα
- Ήθος , συναίσθηση της ευθύνης απέναντι στον άνθρωπο
 - Ειδική γνώση σε συνδυασμό με τη γενική καλλιέργεια
 - Δεκτικότητα σε νέες ιδέες
 - Στόχος του η δια βίου παιδεία , αποφυγή της αλαζονείας του παντογνώστη
 - Προώθηση της πνευματικής , κοινωνικοπολιτικής , οικονομικής και πολιτιστικής εξέλιξης και προφύλαξή της κοινωνίας από διαβρωτικά – αλλοτριωτικά ρεύματα
 - Αποφυγή του δόγματος « η επιστήμη για την επιστήμη » , στράτευση στο καλό του ανθρώπου
 - Αποβολή κερδοσκοπίας , συναίσθηση ότι εκτελεί λειτούργημα
 - Απαλλαγή από πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες , προβάλλοντας το ηθικό του ανάστημα απέναντι σε απόπειρες χειραγώγησής του .
 - Υπηρέτηση της ειρήνης και όχι του πολέμου .
 - Έλεγχος της ορθότητας της γνώσης πριν την εκλαΐκευσή της .
 - Ενημέρωση του κοινού για τους κινδύνους που εγκυμονεί η κακή χρήση ορισμένων επιστημονικών επιτευγμάτων
 - Προσανατολισμός του κοινού και της πολιτικής ηγεσίας προς τη θετική χρήση των επιτευγμάτων .
 - Εφαρμογή της επιστημονικής δεοντολογίας , διαχωρισμός των θεμιτών και αθέμιτων μέσων , αντίσταση στη χρήση του ανθρώπου ως πειραματόζωου , συναίσθηση της ευθύνης για τη χρήση των επιτευγμάτων του
 - Αποφυγή του διαχωρισμού της επιστήμης σε θεωρητική γνώση και σε εφαρμογή
 
Η ευθύνη των άλλων
φορέων 
- Οι ηγεσίες έχουν το ύψιστο χρέος να περιορίσουν τους άγονους ανταγωνισμούς , θέτοντας το οικουμενικό πάνω από το στενά εννοούμενο εθνικό συμφέρον .
 - Χρηματοδότηση ερευνών που υπηρετούν την ειρήνη και όχι πολεμοχαρείς σκοπιμότητες
 - Προστασία των πολιτών από τις παρενέργειες – επιπτώσεις των επιστημονικών επιτευγμάτων
 - Νομικός έλεγχος των επιστημόνων για να αποφευχθούν οι αυθαιρεσίες
 - Περιορισμός των επεκτατικών βλέψεων των ηγετών
 - Εκπαίδευση , οικογένεια και άλλοι φορείς διαπαιδαγώγησης
 - Απομάκρυνση του σχολείου από τα τεχνοκρατικά και μόνο πλαίσια , παροχή γενικής μόρφωσης και ανθρωπιστικής παιδείας στους εκκολαπτόμενους επιστήμονες > απόκτηση απαραίτητου ήθους και ευθύνης
 - Προβολή ανθρωπιστικού ιδεώδους από την οικογένεια , γαλούχηση των παιδιών με υψηλές αξίες και ιδανικά
 - Προβολή των καταστροφικών επιπτώσεων από τη χρήση επιστημονικών επιτευγμάτων από τα ΜΜΕ , δημοσιοποίηση ονομάτων των επιστημόνων , διαρκής ενημέρωση του λαού για τα αποτελέσματα της κακής χρήσης της επιστημονικής γνώσης
 
Ευθύνη του ατόμου 
- Διαρκής εγρήγορση , ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στο κοινωνικό γίγνεσθαι , αποβολή παθητικότητας και του ωχαδερφισμού > ιδεαλιστές , κινητικοί ,. ενημερωμένοι πολίτες > απαίτηση για στράτευση της επιστήμης στη διασφάλιση της παγκόσμιας ειρήνης και στο καλό της ανθρωπότητας
 
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.