ΕΠΙΣΤΗΜΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ορισμοί εννοιών
- Επιστήμη : Το σύνολο των συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων , καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με ορθολογικές μεθόδους ( πείραμα , υπόθεση , παρατήρηση ) . Η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων , ο προσδιορισμός των μεταξύ τους σχέσεων και τελικά η διατύπωση των νόμων που τα διέπουν αποτελεί κύριο στόχο της επιστημονικής έρευνας .
- Δεοντολογία : Σύνολο κανόνων που ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να φέρεται κανείς , ιδίως τη συμπεριφορά και τις επιτρεπόμενες μεθόδους κατή την άσκηση των επαγγελματικών του καθηκόντων
- Τεχνολογία : Ο τομέας της γνώσης που ασχολείται με την εφαρμοσμένη επιστήμη , τις εφευρέσεις , την ανάπτυξη και πρακτική αξιοποίηση επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων , κυρίως στους χώρους της μηχανικής , της βιομηχανίας . Το σύνολο των επιτευγμάτων που προκύπτουν μέσω της εφαρμογής επιστημονικών ή τεχνικών γνώσεων για πρακτικούς σκοπούς
- Ηθική : Κλάδος της φιλοσοφίας που πραγματεύεται τις αξιολογικές κρίσεις με θέμα τη διάκριση του αγαθού από το κακό και επιδιώκει τη διάκριση του καλού από το κακό , το επιτρεπτό από το απαγορευμένο .
- Εξειδίκευση : Ο αναγκαίος περιορισμός και η ενασχόληση της επιστημονικής έρευνας και της τεχνικής με έναν μόνο τομέα του αντίστοιχου κλάδου του επιστητού .
Διαίρεση των
επιστημών
- Θεωρητικές – ανθρωπιστικές επιστήμες : μελετούν τον άνθρωπο και τα κοινωνικά φαινόμενα
- Θετικές – φυσικές επιστήμες : ερευνούν τη φύση και τη νομοτέλεια που τη διέπει
Σχέση επιστήμης και
τεχνολογίας
- Η επιστήμη με τις θεωρητικές της γνώσεις δίνει τη δυνατότητα εφαρμογής τους στην τεχνολογία ενώ η τεχνολογία με τα επιτεύγματά της διευκολύνει την επιστήμη να μελετήσει τα φαινόμενα και να προβεί σε νέες ανακαλύψεις . Υπάρχει δηλαδή ανάμεσά τους η σχέση θεωρίας – πράξης , μια σχέση αμφίδρομη .
Στόχοι της
επιστημονικής έρευνας
- Η ανακάλυψη της αντικειμενικής αλήθειας
- Η ικανοποίηση της έμφυτης ανθρώπινης περιέργειας
- Ο έλεγχος και η αξιοποίηση της φύσης
- Η υλικοπνευματική και ηθική πρόοδος του ανθρώπου
- Η βελτίωση της ανθρώπινης κοινωνίας
Θετικά αποτελέσματα
της επιστήμης – τεχνολογίας
- Αύξηση των γνώσεων , προσέγγιση της αλήθειας , απαλλαγή από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες > διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων , ηθικοποίηση του ανθρώπου . « Η γέννηση της επιστήμης υπήρξε ο θάνατος της δεισιδαιμονίας » , Άλντους Χάξλεϋ
- Ανακάλυψη νέων διαγνωστικών και θεραπευτικών μεθόδων > καταπολέμηση ασθενειών , βελτίωση της ποιότητας ζωής
- Εισαγωγή της μηχανής στην παραγωγή , > αύξηση της παραγωγικότητας , μείωση του μόχθου , εξειδίκευση , καλύτερη οργάνωση με τη χρήση των Η/Υ > ποιοτική βελτίωση των προϊόντων
- Αύξηση του ελεύθερου χρόνου , νέοι τρόποι ψυχαγωγίας
- Εξέλιξη των κοινωνικών επιστημών , βελτίωση της λειτουργίας των θεσμών , ανανέωση των νόμων , εξασφάλιση κοινωνικής ευρυθμίας
- Εξέλιξη των μέσων μεταφοράς – συγκοινωνίας > μείωση των αποστάσεων / αξιοποίηση των φυσικών πόρων > κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων , άνοδος του βιοτικού επιπέδου
- Εξέλιξη των ΜΜΕ , έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση > επικοινωνία λαών , διαμόρφωση ολοκληρωμένης εικόνας , διεύρυνση διαλόγου , καλή λειτουργία της δημοκρατίας
- Επικοινωνία λαών > ειρήνη , κοσμοπολιτισμός , ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων , νέα καλλιτεχνικά ρεύματα , διεθνής συνεργασία
Κακή χρήση της
επιστήμης σήμερα
- Εμπορευματοποίηση της επιστήμης = επιστημονικά επιτεύγματα που πωλούνται σε αστρονομικές τιμές μόνο στους προνομιούχους , τεχνογνωσία η οποία θεωρείται ιδιοκτησία των ισχυρών , διαφημιστικές τεχνικές που στοχεύουν στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων
- Ιδεολογική χειραγώγηση της επιστήμης = στράτευση του επιστήμονα στην υπηρεσία εθνικών , πολιτικών , θρησκευτικών σκοπιμοτήτων
- Η επιστήμη για την επιστήμη = τα επιτεύγματα της επιστήμης θεωρούνται ηθικά , κοινωνικά , πολιτικά ουδέτερα > επιδιώκεται η προσωπική δόξα , η επιστημονική εξέλιξη χωρίς γνώμονα το καλό της ανθρωπότητας με μοναδικό στόχο την προώθηση της γνώσης
Αρνητικά αποτελέσματα
- Παραπληροφόρηση , προπαγάνδα , υπερπληροφόρηση , μαζοποίηση , λαϊκισμός , τυφλός κομματισμός μέσω του ελέγχου των ΜΜΕ
- Προσκόλληση στη ειδίκευση και πνευματική μονομέρεια
- Χρησιμοθηρική αντίληψη για τη ζωή , ωφελιμιστικό πνεύμα από την προσήλωση στη στείρα τεχνοκρατική αντίληψη .
- Προοδοπληξία > απαξίωση υψηλών αξιών του παρελθόντος , π.χ. γλώσσα , παράδοση
- Στείρος ανταγωνισμός για το ποιος θα προσεταιριστεί τα επιτεύγματα της επιστήμης
- Μηχανοποίηση του ανθρώπου , εκβιομηχάνιση του τρόπου ζωής , συμπεριφοράς του , ψυχαγωγίας
- Πολιτιστική διείσδυση και επεκτατισμός των αναπτυγμένων χωρών που ελέγχουν την επιστήμη > ξενομανία , απώλεια εθνικής ταυτότητας
- Απομύζηση φυσικών πόρων , οικολογική καταστροφή
- Τρομακτικοί εξοπλισμοί > απειλή κατά της ύπαρξης του πλανήτη .
Η ευθύνη του
επιστήμονα
- Ήθος , συναίσθηση της ευθύνης απέναντι στον άνθρωπο
- Ειδική γνώση σε συνδυασμό με τη γενική καλλιέργεια
- Δεκτικότητα σε νέες ιδέες
- Στόχος του η δια βίου παιδεία , αποφυγή της αλαζονείας του παντογνώστη
- Προώθηση της πνευματικής , κοινωνικοπολιτικής , οικονομικής και πολιτιστικής εξέλιξης και προφύλαξή της κοινωνίας από διαβρωτικά – αλλοτριωτικά ρεύματα
- Αποφυγή του δόγματος « η επιστήμη για την επιστήμη » , στράτευση στο καλό του ανθρώπου
- Αποβολή κερδοσκοπίας , συναίσθηση ότι εκτελεί λειτούργημα
- Απαλλαγή από πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες , προβάλλοντας το ηθικό του ανάστημα απέναντι σε απόπειρες χειραγώγησής του .
- Υπηρέτηση της ειρήνης και όχι του πολέμου .
- Έλεγχος της ορθότητας της γνώσης πριν την εκλαΐκευσή της .
- Ενημέρωση του κοινού για τους κινδύνους που εγκυμονεί η κακή χρήση ορισμένων επιστημονικών επιτευγμάτων
- Προσανατολισμός του κοινού και της πολιτικής ηγεσίας προς τη θετική χρήση των επιτευγμάτων .
- Εφαρμογή της επιστημονικής δεοντολογίας , διαχωρισμός των θεμιτών και αθέμιτων μέσων , αντίσταση στη χρήση του ανθρώπου ως πειραματόζωου , συναίσθηση της ευθύνης για τη χρήση των επιτευγμάτων του
- Αποφυγή του διαχωρισμού της επιστήμης σε θεωρητική γνώση και σε εφαρμογή
Η ευθύνη των άλλων
φορέων
- Οι ηγεσίες έχουν το ύψιστο χρέος να περιορίσουν τους άγονους ανταγωνισμούς , θέτοντας το οικουμενικό πάνω από το στενά εννοούμενο εθνικό συμφέρον .
- Χρηματοδότηση ερευνών που υπηρετούν την ειρήνη και όχι πολεμοχαρείς σκοπιμότητες
- Προστασία των πολιτών από τις παρενέργειες – επιπτώσεις των επιστημονικών επιτευγμάτων
- Νομικός έλεγχος των επιστημόνων για να αποφευχθούν οι αυθαιρεσίες
- Περιορισμός των επεκτατικών βλέψεων των ηγετών
- Εκπαίδευση , οικογένεια και άλλοι φορείς διαπαιδαγώγησης
- Απομάκρυνση του σχολείου από τα τεχνοκρατικά και μόνο πλαίσια , παροχή γενικής μόρφωσης και ανθρωπιστικής παιδείας στους εκκολαπτόμενους επιστήμονες > απόκτηση απαραίτητου ήθους και ευθύνης
- Προβολή ανθρωπιστικού ιδεώδους από την οικογένεια , γαλούχηση των παιδιών με υψηλές αξίες και ιδανικά
- Προβολή των καταστροφικών επιπτώσεων από τη χρήση επιστημονικών επιτευγμάτων από τα ΜΜΕ , δημοσιοποίηση ονομάτων των επιστημόνων , διαρκής ενημέρωση του λαού για τα αποτελέσματα της κακής χρήσης της επιστημονικής γνώσης
Ευθύνη του ατόμου
- Διαρκής εγρήγορση , ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στο κοινωνικό γίγνεσθαι , αποβολή παθητικότητας και του ωχαδερφισμού > ιδεαλιστές , κινητικοί ,. ενημερωμένοι πολίτες > απαίτηση για στράτευση της επιστήμης στη διασφάλιση της παγκόσμιας ειρήνης και στο καλό της ανθρωπότητας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.