Κριτήριο Αξιολόγησης : ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Η Βιοτεχνολογία και
ένα δικαίωμα στην άγνοια
1 . Φαίνεται ότι ένα από τα μεγάλα επιτεύγματα της σύγχρονης βιολογίας
είναι η ικανότητά της να προβλέπει ότι ορισμένες ασθένειες θα πλήξουν κάποιον
άνθρωπο σε ένα μέλλον που μπορεί να προσδιορισθεί με αρκετή ακρίβεια . Αυτό
πετυχαίνεται με τη συλλογή πληροφοριών που περιέχονται στο ανθρώπινο γονιδίωμα
και αφορά , βέβαια , ασθένειες κληρονομικές . Η πιο σπουδαία από αυτές ,
εξαιτίας της διάδοσής της και της βαρύτητάς της , είναι η λεγόμενη νόσος του
Αλτσχάιμερ : αναλύοντας το γονιδίωμα , μπορούμε να ξέρουμε με πιθανότητα που
φτάνει στα όρια της βεβαιότητας , ότι κάποιος , γύρω στα σαράντα ή τα πενήντα
του χρόνια , θα περιπέσει σε μια κατάσταση άνοιας ,. χάνοντας βασικές
λειτουργίες της συνείδησης . Η νόσος δεν είναι σπάνια ( γύρω στο 1% του
πληθυσμού υπολογίζεται ) και τρόπος θεραπείας δεν υπάρχει , για την ώρα
τουλάχιστον .
2 . Αυτή η δυνατότητα της βιολογίας θέτει ένα μεγάλο πρόβλημα στη βιοηθική
: αν κάποιες εξετάσεις δώσουν αυτή την πληροφορία στον βιολόγο – εξεταστή ,
ποια πρέπει να είναι η τύχη αυτής της πληροφορίας ; Εξαφανίζεται , κρατιέται μυστική ή
ανακοινώνεται ; Και σε ποιον , στον ίδιο το μελλοντικό πάσχοντα , στους στενούς
συγγενείς του , σε ενδιαφερόμενους τρίτους , σε πρόσωπα που πρόκειται να έρθουν
με αυτόν σε κάποιον στενό δεσμό ; Το ερώτημα έχει κάποιες ομοιότητες – αλλά και
κρίσιμες διαφορές – με το παλαιό ερώτημα , αν στον καταδικασμένο άρρωστο πρέπει
να αποκαλύπτεται η αλήθεια . Και η απάντηση αναγκαστικά συνδέεται με τους
σκοπούς που θα μπορούσε και έχει , σ’ αυτή την περίπτωση , η ανακοίνωση της
πρόβλεψης .
3 . Ας ξεκαθαρίσουμε , πρώτα , το έδαφος του προβλήματος με τον αποκλεισμό
των κάθε κατηγορίας τρίτων και εκείνων που έχουν οικονομικά συμφέροντα και
εκείνων που έχουν άλλα , πιο ανθρώπινα ενδιαφέροντα . Για το θέμα αυτό , εκτός
από τις ηθικές ευαισθησίες , υπάρχουν και νομικές διατάξεις ( π.χ. για τα
προσωπικά δεδομένα ) που , καταρχήν ,
απαγορεύουν τη γνωστοποίηση σε τρίτους πληροφοριών για την υγεία ενός προσώπου . Έτσι , δεν μπορεί ο κάτοχος
τέτοιων πληροφοριών , για το παρόν ή το μέλλον , να τις δώσει στον εργοδότη ή
τον μέλλοντα εργοδότη , στον ασφαλιστή ή τον μέλλοντα ασφαλιστή , ακόμα ούτε
στον παραγωγό φαρμακευτικών προϊόντων που θα ήθελε να τα διαφημίσει . Το ίδιο
απαγορευμένη , νομίζω , - αν και ηθικά κάπως προβληματική – είναι η
γνωστοποίηση σε στενούς συγγενείς ( που μπορεί να ενδιαφέρονται για τη διάγνωση
σχετικής ασθένειας και σε αυτούς τους ίδιους ) ή σε πρόσωπα που πρόκειται να
αποκτήσουν κάποιον οικογενειακό δεσμό εκείνον που πρόκειται να αρρωστήσει .
4 . Ποιοι λόγοι θα μπορούσαν να συνηγορήσουν υπέρ της αποκάλυψης της κακιάς
πρόβλεψης στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο – πάντα με δεδομένο ότι δεν μπορεί να
κάνει τίποτα για να την αποτρέψει . α ) Συχνά αναφέρεται ως δικαίωμα της
ενημέρωσης ότι , έτσι , ο μέλλων να αρρωστήσει θα μπορέσει να οργανώσει καλύτερα
τη ζωή του και για το διάστημα της άνοιάς του , δηλαδή της ουσιαστικής
πνευματικής ανυπαρξίας του , β ) θα κρίνει έτσι αν πρέπει να παντρευτεί ή να
αποκτήσει παιδιά , αν πρέπει να αναλάβει κάποιες οικονομικές ή άλλες
υποχρεώσεις που θα τον βαρύνουν , όταν δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί . Κι ακόμα
γ ) αναφέρεται ότι η γνώση του ενδιαφερομένου θα επιτρέψει κάποια ψυχολογική
προετοιμασία του συγγενικού του περιβάλλοντος για να μπορέσει να ανταποκριθεί
στις ιδιαίτερες συνθήκες της ζωής που θα διαμορφωθεί .
5 . Απέναντι σ’ αυτά – ίσως και άλλα – πλεονεκτήματα της ενημέρωσης ,
υπάρχουν σοβαρά μειονεκτήματα . Το κυριότερο είναι ότι τα λίγα ή πολλά χρόνια
που του υπολείπονται να ζήσει με υγεία θα τα ζήσει φαρμακωμένος από την
προσμονή της κατάστασης που τον περιμένει . Τι κέφι θα έχει για δημιουργική
δουλειά , για σχεδιασμό του μέλλοντος ή και για απόλαυση του παρόντος , όταν
κάθε μέρα θα αναζητεί κάποια πρώτα συμπτώματα ενός σκοτεινού μέλλοντος ; Ακόμα
και ο πειρασμός της αυτοκτονίας θα προβάλλει ως λογικά δικαιωμένη σύντμηση μιας
ζωής που είναι προορισμένη να έχει κακό τέλος . Και , βέβαια , αυτή η ιδιάζουσα
ψυχολογική κατάσταση της υπό προθεσμίαν καταδίκης σε μία ζωή περίπου φυτική δεν
μπορεί παρά να έχει άμεσο αντίκτυποι στο οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον
, σαν μια κηλίδα δυστυχίας που εξαπλώνεται πρόωρα .
6 . Η επισήμανση αυτών των μειονεκτημάτων δεν αντικρούεται με τη σκέψη ότι
, έτσι κι αλλιώς ,το τέλος της ζωής είναι κακό αφού είναι ο θάνατος . Γιατί ο
θάνατος είναι μια στιγμή , μετά την οποία κανείς δεν ξέρει τι συμβαίνει –
πιθανότατα τίποτα . Ενώ μια ζωή χωρίς συνείδηση έχει κάποια διάρκεια , και αν
δεν ξέρουμε τι αισθάνεται αυτός που τη ζει – τίποτα κι εδώ ; - ξέρουμε πάντως
τι εικόνα δίνει στους άλλους , τι ανάγκες έχει από τους άλλους , τι ανάμεικτα
συναισθήματα μπορεί να προκαλεί σ’ αυτούς τους άλλους . Και δεν είναι παράλογο
να προτιμήσει κανείς , όσο ακόμα μπορεί να αποφασίζει , το τέλος πριν από μια
τέτοια συνέχεια .
7 . Το πρόβλημα έχει μια πρόσθετη δυσκολία που οφείλεται στις περιστάσεις
που συνοδεύουν στην πράξη τις σχετικές εξετάσεις . Βιολογικές εξετάσεις των
γονιδίων ολόκληρου του πληθυσμού για την τυχόν πρόβλεψη μιας κατοπινής άνοιας
είναι πρακτικά αδύνατη . Αναγκαστικά θα γίνει μόνον όταν έχουν γεννηθεί κάποιες
υπόνοιες κυρίως από το γεγονός ότι πάσχουν από τη νόσο κάποιοι στενοί συγγενείς
. Για την εξέταση αυτή πρέπει ή όχι να ζητηθεί η άδεια του ενδιαφερομένου ;
Μόνον η άρνηση του ενδιαφερομένου να υποβληθεί το γονιδίωμά του σ’ αυτήν την
εξέταση μπορεί να ματαιώσει την πληροφόρησή του . Γιατί αν πει ναι στην εξέταση
, η συνέχεια είναι προδικασμένη : αν η εξέταση είναι αρνητική , όλα είναι
εντάξει · αν όμως είναι θετική , η απόκρυψη του αποτελέσματος είναι ουσιαστικά
αδύνατη εξαιτίας μιας αξεπέραστης λογικής αντίφασης : η γνώση συγκεκριμένης
άγνοιας ισοδυναμεί με γνώση αυτού που θα έπρεπε να αγνοηθεί . Έτσι γίνει
απραγματοποίητη η λύση , να αποφασίσει ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος αν θέλει ή όχι
να μάθει το αποτέλεσμα της εξέτασης των γονιδίων του για τυχόν πρόβλεψη της
νόσου .
8 . Το πρόβλημα παραμένει ανοιχτό , θέμα προσωπικών προτιμήσεων . Ίσως θα
έπρεπε παράλληλα προς το δικαίωμα της γνώσης που αναγνωρίζεται ( δικαίωμα στη
μόρφωση αλλά και δικαίωμα στην ενημέρωση για τις πληροφορίες που κατέχει
κάποιος τρίτος και που με αφορούν ) να αναγνωρίζεται , ως απόρροια του
δικαιώματος της προσωπικότητας , και ένα δικαίωμα στην άγνοια : να μην
πληροφορούμαι ό,τι δεν θέλω να πληροφορηθώ – έστω στο μέτρο που η άγνοιά μου
δεν κινδυνεύει να βλάψει τους άλλους . Μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς αυταπάτες ;
9 . Η σκέψη αυτή έχει μονιμότερη ισχύ , ακόμα και πέρα από το συγκεκριμένο
πρόβλημα που εξετάστηκε . Αλλά στον ορίζοντα διαφαίνεται και μια άλλη λύση ,
ρόδινη : οι σύγχρονες έρευνες της βιολογίας για παραγωγή ιστών αναπλήρωσης από
τη διαφοροποίηση γονιμοποιημένων ωαρίων ( αν δεν εμποδιστούν από μεταφυσικές
προκαταλήψεις ) ίσως επιτρέψουν τη θεραπεία ασθενειών που τώρα λογίζονται
ανίατες , ανάμεσα σε αυτές και της νόσου Αλτσχάιμερ .
Γ. Κουμαντος , ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ , 23 – 9 – 2002
Ερωτήσεις
1 . Να δώσετε την περίληψη του κειμένου σε 120 – 140 λέξεις .
2 . Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο του κειμένου .
3 . Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο πέντε επιστημονικούς όρους .
4 . Ποιο είναι το θέμα του κειμένου και ποια η θέση του συγγραφέα απέναντι σ’
αυτό ;
5 . Να εξετάσετε τη λειτουργία των ερωτημάτων στην 5η παράγραφο του
κειμένου .
6 . Ποια είναι η δομή και ποιοι οι τρόποι ανάπτυξης της 3ης
παραγράφου ;
Παραγωγή Λόγου
Ποιες επιπτώσεις
θεωρείτε πως μπορεί να έχει για τον άνθρωπο η παράνομη χρήση πληροφοριών που
αφορούν την προδιάθεσή του να νοήσει και πως μπορεί να προστατευτεί ο άνθρωπος
από μια τέτοια εκμετάλλευση των προσωπικών του δεδομένων ; Αναπτύξτε τις
απόψεις σας σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί σε περιοδικό της περιοχής σας . (
500 λέξεις )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.