ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ / ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Ορισμοί
· Το Διαδίκτυο είναι το παγκόσμιο δίκτυο όπου είναι συνδεδεμένα χιλιάδες
μικρότερα και μεγαλύτερα δίκτυα από όλο τον κόσμο . Υπολογιστές κάθε τύπου ,
που βρίσκονται σε σπίτια ,πανεπιστήμια , επιχειρήσεις , κυβερνητικούς
οργανισμούς , κα. συνδέοντα σε δίκτυα . Συνδέοντας αυτά τα δίκτυα μεταξύ τους
σχηματίζεται το Διαδίκτυο . Αλλιώς ονομάζεται Δίκτυο ή λεωφόρος των
επικοινωνιών ή Κυβερνοχώρος .
Ωφέλειες από την
υπεύθυνη χρήση των Η/Υ / Διαδικτύου
· Οικονομικός –
επαγγελματικός τομέας
· Δημιουργία νέων επαγγελμάτων ( προγραμματιστές , αναλυτές χειριστές ) και
νέων θέσεων εργασίας
· Παροχή δυνατότητας εργασίας σε άτομα με ειδικές ανάγκες ( τηλεργασία )
· Καλύτερη οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας και των δραστηριοτήτων των
επιχειρήσεων , αύξηση της ταχύτητας διεκπεραίωσης των εργασιών , μείωση του
ανθρώπινου μόχθου , βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών
· Δραστηριοποίηση των επιχειρήσεων όχι πλέον σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο
επίπεδο , αύξηση του καταναλωτικού κοινού , διευκόλυνση των συναλλαγών ,
κατάργηση του εμποδίου των γεωγραφικών αποστάσεων
· Προώθηση της διαφήμισης των προϊόντων , δυνατότητα ηλεκτρονικών αγορών .
· Επιστημονικός τομέας
· Ανταλλαγή πληροφοριών σε παγκόσμιο επίπεδο > προώθηση της επιστημονικής
έρευνας
· Χρήση των υπολογιστών στην έρευνα , τη θεμελίωση και τεκμηρίωση των
συμπερασμάτων της επιστήμης
· Η πρόγνωση του καιρού , η εξερεύνηση του διαστήματος , η ενδοσκόπηση του
μικρόκοσμου του κυττάρου και η προσομοίωση πολύπλοκων γεγονότων αύξησε τα όρια
των ανθρώπινων δραστηριοτήτων
· Οργάνωση , ταξινόμηση , αρχειοθέτηση της γνώσης > διεύρυνση γνώσεων ,
πληροφόρηση για οτιδήποτε συμβαίνει σε εθνική και παγκόσμια κλίμακα , συγκροτημένη
εικόνα του κόσμου , οργανωμένη αντίληψη των πραγμάτων
· Εύκολη και ευχάριστη πρόσβαση στη γνώση , ολόκληρες εγκυκλοπαίδειες με τη
μορφή CD-ROM που συνδυάζουν εικόνα , ήχο , γνώση – αναζήτηση βιβλιογραφίας
· Επικοινωνία ,
αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου
· Μέσω του διαδικτύου διευκολύνεται η επικοινωνία του ατόμου με άλλους λαούς
και πολιτισμούς , διάνοιξη των οριζόντων , απαλλαγή από στερεότυπα ,
προκαταλήψεις .
· Συνεργασία , διάλογος , διεύρυνση της δημοκρατίας
· Πολιτιστικές ανταλλαγές και αλληλεπιδράσεις μεταξύ των λαών
· Ενημέρωση για την τέχνη
· Ανάγνωση εφημερίδων ( διαδίκτυο )
· Ηλεκτρονικά παιχνίδια , ψυχαγωγία και άσκηση του πνεύματος
Που μπορεί να οδηγήσει η κακή χρήση των Η/Υ ;
· Παθητικοποίηση του ανθρώπου – μαθαίνει στις εύκολες λύσεις – αντικατάσταση
του ανθρώπινου εγκεφάλου από μηχανές
· Προσκόλληση στο τεχνοκρατικό μοντέλο ζωής , αδιαφορία για γενικότερη
πνευματική καλλιέργεια και ηθικές αξίες , υιοθέτηση χρησιμοθηρικής αντίληψης
για τη ζωή
· Άγχος από τους γρήγορους ρυθμούς εξέλιξης των Η/Υ και από την προσπάθεια
των ανθρώπων να προλάβουν τις εξελίξεις
· Αποξένωση σε διαπροσωπικό επίπεδο στο πλαίσιο μικρών θεμελιωδών ομάδων ,
π.χ. οικογένεια .
· Περιστολή της κοινωνικότητας του ατόμου από τη δυνατότητα που του παρέχουν
οι νέες τεχνολογίες πληροφόρησης κι η τηλεματική για τηλεργασία , τηλεκπαίδευση
, τηλεξυπηρέτηση . Εγκλωβισμός σε μια εικονική πραγματικότητα .
· Η χρήση των Η/Υ ως μέσο ψυχαγωγίας μπορεί να καλλιεργήσει στην εσωστρέφεια
και να διευρύνει την εξάρτηση από τεχνολογικά μέσα .
· Προοδοπληξία , απομάκρυνση από την παράδοση και άλλες πνευματικές αξίες
· Αρνητική επίδραση στη γλώσσα = κωδικοποίηση άρα και αλλοίωση , καθιέρωση
συνθηματικού λόγου , συρρίκνωση λεξιλογίου λόγω των γλωσσών προγραμματισμού ,
άκριτη υιοθέτηση ξένου λεξιλογίου
· Μέσω των Η/Υ επιτυγχάνεται ευκολότερα η πολιτιστική διείσδυση κι επιβολή
των ανεπτυγμένων χωρών στις αναπτυσσόμενες > κίνδυνος μαζοποίησης ,
χειραγώγησης
· Προώθηση κυκλωμάτων παιδεραστίας , πορνείας , ναρκωτικών , ακροδεξιών και
ναζιστικών ιδεών
· Διάδοση ψευδών και ανυπόστατων πληροφοριών , παραπληροφόρηση , προπαγάνδα
· Πρόσβαση και διαχείριση πληροφοριών που αφορούν στην ιδιωτική ζωή του
ατόμου , παραβίαση και εκμετάλλευση των προσωπικών δεδομένων
· Καταπάτηση των πνευματικών δικαιωμάτων
· Η εισαγωγή των Η/Υ σε όλους τους κλάδους της παραγωγής επέφερε δραστική
μείωση των θέσεων εργασίας
· Διάπραξη οικονομικών εγκλημάτων , υπερχρέωση λογαριασμών , απάτες με
πιστωτικές κάρτες , ηλεκτρονικός τζόγος
· Προώθηση της διαφημιστική καμπάνιας , αύξηση της κατανάλωσης με την ευκολία
παραγγελιών
Προτάσεις για την
προστασία των παιδιών
· Αυστηρή επίβλεψη κατά τη χρήση του Διαδικτύου
· Χρήση προγραμμάτων που ελέγχουν την ιστοσελίδες τις οποίες επισκέπτονται
· Νουθεσίες ώστε να αποκρύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία
· Έλεγχος του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου
· Παρακίνηση του ενδιαφέροντός τους και για άλλες σημαντικές για την ανάπτυξη
και μόρφωσή τους ασχολίες π.χ. αθλητισμός , μελέτη βιβλίων , παρακολούθηση
θεατρικών παραστάσεων .
Επιχειρήματα υπέρ της
χρήσης Η/Υ στην εκπαίδευση
· Μέσω της επεξεργασίας κειμένου > πειραματισμός με λέξεις και γράμματα ,
ελεύθερη γραφή , ανάπτυξη ιδεών > βελτίωση των ορθογραφικών και εκφραστικών
αδυναμιών , κατάκτηση της σημασίας των λέξεων σ’ ένα ευρύτερο κείμενο μέσα από
μια διαδικασία ευχάριστη και ενδιαφέρουσα
· Διαχείριση της σχολικής ζωής , επικοινωνία με άλλα σχολικά περιβάλλοντα
· Δυνατότητα άντλησης πληροφοριών από μεγάλες βιβλιοθήκες , μελέτη άρθρων ,
πρόσβαση σε διεθνή βιβλιογραφία , νέα οπτικοακουστικά και εποπτικά μέσα
· Αύξηση της αποτελεσματικότητας του έργου του εκπαιδευτικού , χρόνος για
ανθρώπινη επικοινωνία
· Η μάθηση αντιμετωπίζεται σαν μια διαδικασία ευχάριστη και ενδιαφέρουσα
καθεαυτή και όχι για κάποια χρησιμότητα
· Μείωση της προσπάθειας για αποστήθιση και καλύτερη οργάνωση του γνωστικού
υλικού
· Δυνατότητα επίσκεψης σε ηλεκτρονικά μουσεία και επιστημονικά ιδρύματα
· Ο υπολογιστής έχει απεριόριστη υπομονή , δεν επιπλήττει , δεν ειρωνεύεται ,
δεν τιμωρεί ούτε κάνει κοινωνικές διακρίσεις . Επομένως , το παιδί δεν έχει
λόγο να τον ντρέπεται ούτε να τον φοβάται εάν δεν τα καταφέρει .
· Επιτρέπει στο μαθητή να προχωρήσει στην εργασία του με ρυθμό ανάλογο με τις
δικές του δυνάμεις . Ευνοείται η εξατομικευμένη διδασκαλία και έτσι μειώνεται η
ισοπέδωση του τρόπου μάθησης των μαθητών
· Ο υπολογιστής παρέχει ανάδραση στο μαθητή σχετικά με την ορθότητα των
απαντήσεών του , καθώς αξιολογεί τις γνώσεις και τις δεξιότητές του . Συγκρατεί
, επίσης , την πορεία επίδοσης των μαθητών σε έναν τομέα και είναι δυνατόν να
ενημερώνει το μαθητή σχετικά . Ο μαθητής ελέγχει την πρόοδό του και προσαρμόζει
ανάλογα την εργασία του
· Η ενίσχυση που δίνεται στο μαθητή από τη σωστή απάντηση είναι άμεση και
αυτό δυναμώνει και το κίνητρο για μάθηση
· Δυνατότητα διασύνδεσης με άλλα δίκτυα > δυνατότητα διάδοσης πληροφοριών
και γνώσεων όπως και επικοινωνίας για εκπαιδευτικούς σκοπούς σε κάθε περιοχή
της γης καταργώντας τις ανισότητες στο δικαίωμα για μάθηση
· Συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από ανάλογα προγράμματα , εξ
αποστάσεως εκπαίδευσή τους , συνεργασία , πολλοί δάσκαλοι μπορούν να μάθουν να
κατασκευάζουν το δικό τους λογισμικό περιβάλλον συμβάλλοντας έτσι στη διάδοση
των διδακτικών προτάσεων και ιδεών
Επιχειρήματα κατά της
χρήσης του Η/Υ στα σχολεία
· Η μυθοποίηση της τεχνολογίας είναι δυνατόν να δημιουργήσει την εντύπωση ότι
, όπως κάθε τεχνολογικό επίτευγμα , και οι Η/Υ ισοδυναμούν με την άνεση , την
ανάπαυση και την ξεκούραση . Επομένως, δεν υπάρχει λόγος να κουραστούμε , αφού
σκέφτονται αυτοί για λογαριασμό μας.
· Η χρησιμοποίηση των Η/Υ στην εκπαίδευση είναι δυνατόν να υποβιβάσει την
επικοινωνία δασκάλου και μαθητή σε ανούσια συνεργασία « τεχνικού » επιπέδου. .
Χάνεται η αυθόρμητη και άμεση επικοινωνία.
· Η χρήση των Η/Υ αποξενώνει το μαθητή από το κοινωνικό και πολιτικό
περιβάλλον . Του μαθαίνει να εμπιστεύεται μόνο την οθόνη τον Η/Υ του .
Περιορίζει τις διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο , τη συμμετοχή στις μαθητικές
κοινότητες , αφού οι μαθητές καθηλώνονται μπροστά από έναν Η/Υ.
· « Ο κόσμος των υπολογιστών είναι αντιανθρώπινος : τα παιδιά μετατρέπονται
σε νούμερα μέσα σε μια θάλασσα αριθμών . Χάνουν την όραση τους και γίνονται
μαλθακά ξοδεύοντας τόσο χρόνο μπροστά στην οθόνη τον Η/Υ, είτε για εργασία ,
είτε για παιχνίδι ». Rίchard C. Nels
· Κίνδυνος παραγκωνισμού της ελληνικής γλώσσας και , κατ’ επέκταση , κίνδυνος
άγονου μιμητισμού , ξενομανίας , αλλοίωση της πολιτιστικής και εθνικής
φυσιογνωμίας των παιδιών.
· Στο βαθμό που οι υπολογιστές υποκαθιστούν το δάσκαλο και βασίζονται στην
προγραμματισμένη διδασκαλία , είναι πιθανό να δώσουν το έναυσμα για την
επιδίωξη ενός υψηλού βαθμού ομοιομορφίας στη διδασκαλία και την αξιολόγηση ,
γεγονός που αποτελεί πειρασμό για όσους θέλουν να εφαρμόσουν συστήματα μαζικής
και δήθεν αντικειμενικής αξιολόγησης . Η ομοιομορφία όμως αυτή συνήθως
αποβαίνει εις βάρος της ενασχόλησης με τη σύνθετη γνώση και τη δημιουργική
μάθηση .
· Η μάθηση από κοινωνική διαδικασία γίνεται ατομική υπόθεση , ενώ είναι
γνωστό ότι η ενσωμάτωση του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον γίνεται σε μεγάλο
βαθμό στο σχολείο .
· Εξομοιώνεται ο τρόπος σκέψης και συρρικνώνεται η γλώσσα .
· δεν υπάρχει δυνατότητα να δίνονται απαντήσεις σε όλες τις απορίες του
μαθητή . Ο υπολογιστής δημιουργεί μια αίσθηση εξάρτησης , η οποία είναι δυνατό
να μειώσει την εμπιστοσύνη του μαθητή στις δικές του δυνάμεις καθώς και στην
κοινωνική του αποτελεσματικότητα
· Παρατηρούνται ανισότητες στην πρόσβαση και τη χρήση των υπολογιστών .
Πολλοί φοβούνται ότι υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία
τεχνοκρατών του υπολογιστή , από τους οποίους οι αδαείς θα έχουν μεγάλη
εξάρτηση
· Οι επιπτώσεις από τη συνεχή έκθεση στην ακτινοβολία των υπολογιστών και την
ακινησία προκαλούν διάφορα δευτερογενή προβλήματα , όπως κόπωση ,κούραση ματιών
, πονοκεφάλους κα.
· Προϋποθέσεις ορθής
χρήσης των υπολογιστών στα σχολεία
· Ως προς τα
εκπαιδευτικά προγράμματα που χρησιμοποιούνται
· Προσαρμογή στις ανάγκες , τους ρυθμούς μάθησης και τις αδυναμίες κάθε
μαθητή
· Ελκυστικότητα ως προς το θέμα , σαφήνεια και προσαρμογή στα νεανικά
ενδιαφέροντα
· Προσφορά του καινούργιου , προαγωγή της δημιουργικότητας του νέου , παροχή
δυνατοτήτων για πειραματισμό
· Παροχή ξεκάθαρων απαντήσεων και άμεση επιβεβαίωση των ορθών απαντήσεων του
μαθητή
· Η ευθύνη του δασκάλου
· Συνεχής αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της χρήσης των Η/Υ στη μαθησιακή
διαδικασία , διόρθωση σφαλμάτων , κάλυψη κενών , παροχή κάθε υποστήριξης για
την αποφυγή αδιεξόδων > ο δάσκαλος δεν αντικαθίσταται στο έργο του ,
αντίθετα ο ρόλος του ενισχύεται και γίνεται περισσότερο σύνθετος και
καθοριστικός
· Προσαρμογή των προγραμμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στην ιδιαιτερότητα κάθε
μαθητή
· Η ευθύνη της
οικογένειας
· Στήριξη και προώθηση της χρήσης των νέων τεχνολογιών
· Προθυμότητα και ικανότητα παροχής κάθε μορφής βοήθειας ( ψυχολογικής ή
γνωστικής ) στο παιδί , καλλιέργεια του ενδιαφέροντός του για τη χρήση των Η/Υ
, συνειδητοποίηση ότι στη νέα εποχή αναλφάβητος θα είναι ο αδαής σχετικά με την
πληροφορική
· Αυστηρή επιτήρηση του τρόπου χρήσης του Η/Υ , παρότρυνση για την ανάπτυξη
και άλλων ενδιαφερόντων
· Η ευθύνη των ΜΜΕ
· Μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
των νεαρών ατόμων και των οικογενειών όσον αφορά τη χρησιμότητα των νέων
τεχνολογικών , αλλά και κατάδειξη των κινδύνων που εγκυμονεί η ανεύθυνη χρήση
τους .
· Προβαλή ερεθισμάτων για άλλες ενασχολήσεις , άνοιγμα νέων οριζόντων και
δημιουργία νέων ενδιαφερόντων για να αποφευχθεί η μηχανοποίηση , η τυποποίηση
και η πνευματική μονομέρεια .
· Η ευθύνη του κράτους
· Πρόνοια για τον εξοπλισμό όλων των σχολείων με Η/Υ και τη σύνδεσή τους με
τον παγκόσμιο ιστό
· Η ευθύνη του νέου
· Αποφυγή προσκόλλησης και καθήλωσης μπροστά στην οθόνη του Η/Υ , εφαρμογή
του μέτρου , υπεύθυνη και συνετή χρήση του , στροφή σε άλλα ενδιαφέροντα , σε
ποικίλες μορφές ψυχαγωγίας που θα προωθούν την κοινωνικότητά τους και θα
αναπτύσσουν τις διαπροσωπικές σχέσεις , αποφυγή υποδούλωσης στην εικονική
πραγματικότητα
· Διαδίκτυο και
Δημοκρατία
· Το διαδίκτυο προάγει
τη δημοκρατία
· Όλο και περισσότεροι έχουν πρόσβαση στη γνώση
· Πολυφωνία ( πολίτες , οργανισμοί , σύλλογοι , φορείς κάθε είδους έχουν
δημόσιο βήμα )
· Πλούσια και ταχύτατη ενημέρωση
· Δυνατότητα δημοψηφισμάτων , όταν καταστεί μαζικό αγαθό
· Διάλογος , επικοινωνία
· Πολιτισμική ανταλλαγή , καλλιέργεια διεθνιστικής κουλτούρας > αποφυγή
εθνικιστικών αντιλήψεων
· Το διαδίκτυο απειλεί
τη δημοκρατία
· Ο Η/Υ φετίχ > απομόνωση > αδιαφορία για τα κοινά
· Παραπληροφόρηση και προπαγάνδα
· Πνευματική νάρκωση , έτοιμη τροφή > δημιουργία παθητικών δεκτών
· Υπερπληροφόρηση , σύγχυση > αδυναμία επισήμανσης του ουσιώδους
· Παραβίαση προσωπικών δεδομένων , ανθρώπινων δικαιωμάτων
· Ιστοσελίδες που παρασύρουν κυρίως τους νέους σε παράνομες δραστηριότητες ή
στην υιοθέτηση δογμάτων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.