Κριτήριο Αξιολόγησης
Η Θέση της Γυναίκας
Σήμερα
1 . Η θέση της γυναίκας σήμερα σημαδεύεται , αναμφίβολα , από το όλο κλίμα
μιας εποχής περάσματος , μιας εποχής μετάβασης από μια περίοδο κυριαρχίας
κοινωνικών συστημάτων , που διήρκεσε χιλιετίες και όπου η κοινωνική και
ανθρώπινη υποβάθμιση της γυναίκας στάθηκε ο ένας – και όχι δευτερεύων –
θεμέλιος λίθος της λειτουργίας τους , δεδομένου ότι συγκροτούσε ένα από τα
διάφορα επάλληλα ή τεμνόμενα επίπεδα ανισότητας , που τα χαρακτήριζαν . Οι
αγωνίες και οι αμφιταλαντεύσεις , η σύμμιξη των καταλοίπων του κόσμου , που φεύγει , όπως έλεγε ο Παρέτο ,
με την αναζήτηση του νέου , που ήδη μορφοποιείται στην καθημερινή κοινωνική
πράξη , είναι φυσικό να δίνουν όσον αφορά την εικόνα της γυναίκας μια εικόνα
ασαφή , αντιφατική και συγκεχυμένη , Η αντιφατικότητα , όμως , και η σύγχυση ,
δεν αφορούν μόνο στη θέση της γυναίκας , αλλά στη συνολική προβληματική των
ριζικών ανακατατάξεων , που συνοδεύουν κάθε εποχή μετάβασης .
2 . Βρισκόμαστε στο δρόμο όπου η γυναίκα κερδίζει θεσμικά , νομικά ,
κοινωνικά και οικονομικά την ιστορία . Με καθυστερήσεις , αντιδράσεις ακόμα και
παλινδρομήσεις η ισότητα απ’ αυτή την άποψη θα κερδηθεί .
3 . Ήδη σχετικά με αυτές τις πλευρές του προβλήματος , η αγωνιστική
κινητοποίηση του γυναικείου κινήματος σε πολλές χώρες , είναι φανερό ότι
παραβιάζει ανοιχτές πόρτες .
4 . Ακριβώς γι’ αυτό , το κέντρο βάρους του προβλήματος τοποθετείται κατά
τη γνώμη μου σήμερα στο πεδίο της ψυχολογικής και διανοητικής ανατοποθέτησης
της ίδιας της γυναίκας σε σχέση με το
ρόλο της . Από την άποψη αυτή διαπιστώνεται ότι η γυναικεία « κοσμοεικόνα » και οι αντίστοιχες
συμπεριφορές βραδυπορούν αναφορικά με τις συντελούμενες μετατοπίσεις στο
οικονομικό , νομικό , κοινωνικό και θεσμικό πεδίο .
5 . Η μέση γυναίκα « αντιστέκεται » στο να συστοιχίσει την αντίληψη και τον
τρόπο ζωής της , επομένως και τους κοινωνικούς της ρόλους με τα μεταβλημένα
αντικειμενικά οικονομικό – κοινωνικά και οικονομικό – θεσμικά δεδομένα , το
οποίο πρακτικά σημαίνει ότι δεν έχει ακόμα ανακαλύψει τη νέα της ταυτότητα . Οι
λόγοι είναι βασικά τρεις :
6 . Ο πρώτος αναφέρεται στο γεγονός ότι οι μεταβολές που σημειώθηκαν δεν
δίνουν κοινωνική κάλυψη στη φυσιοβιολογική λειτουργία της γυναίκας , δηλαδή δεν
της εξασφαλίζεται η δυνατότητα της μητρότητας έξω από το παραδοσιακό σχήμα του
γάμου με τις αντίστοιχες παραδεδομένες δομές . Παρά τον όποιο εκσυγχρονισμό της
γυναίκας στους άλλους τομείς , κάτω από τους παρόντες όρους δεν μπορεί να
αποσχετίσει , να συλλάβει καν διανοητικά και ψυχολογικά την πιθανότητα της
βιολογικής της ολοκλήρωσης πέρα από τους παραδεδομένους καταναγκασμούς . Αυτό
πρακτικά σημαίνει ότι η όποια γενική ισότητα των φύλων λειτουργεί ως απειλή από
την άποψη αυτή στη συνείδηση της γυναίκας , ως διακινδύνευση της ανάγκης για
τεκνοποιία σε ένα πλαίσιο κοινωνικά αποδεκτό και με έναν άνδρα στο ρόλο του «
προστάτη » . Στη βάση αυτή ούτε το επάγγελμα ούτε η οικονομική ανεξαρτησία , ούτε
η τυπική και ουσιαστική ισότητα μπορεί να θεωρηθούν επαρκή αντισταθμίσματα .
7 . Ο δεύτερος λόγος αναφέρεται στο μύθο της αντρικής ισχύος και στο
στερεότυπο της αρρενωπότητας , που εξακολουθεί παρά τα επιφαινόμενα να είναι
βαθιά ριζωμένος στη γυναικεία συνείδηση .
8 . Ο τρίτος λόγος , άμεσα συνδεδεμένος με το δεύτερο , ο οποίος και
καλλιεργείται συστηματικά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης , αναφέρεται στο μύθο
της γυναίκας με το στερεότυπο της διακοσμητικής θηλυκότητας , της « ευαισθησίας και της υποτιθέμενης
αδυναμίας και ακαταλληλότητας » για μια σειρά κοινωνικές αποστολές που
ξεπερνάνε τα όρια του οικογενειακού μικρόκοσμου .
9 . Στο τρίπτυχο αυτό τελικά βασίζεται σήμερα η κοινωνική υπεροχή του
αρσενικού απέναντι στο θηλυκό , και όχι τόσο πια , σε οικονομικό – νομικές
ανισότητες και ανισοσκέλειες .
10 . Μόνο ο συνδυασμός μέτρων πραγματικής κάλυψης της γυναίκας στις βασικές
φυσιοβιολογικές της ανάγκες και μια ριζική αναπαίδευση του αρσενικού , όσο και
του θηλυκού μπορεί να καταστρέψουν τελειωτικά το υπέδαφος πάνω στο οποίο
καλλιεργείται ένας τεράστιος υποσυνείδητος εκβιασμός σε βάρος της γυναίκας .
Αυτό όμως προϋποθέτει ευρύτερη αλλαγή των κοινωνικών δομών , όχι απλά τοπική
αντιμετώπιση με « εγκλωβισμένο » κριτήριο την άρση των ανισοτήτων , κάτι που
φυσικά είναι υπόθεση του μέλλοντος .
Β. Φίλιας , Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις .
Ερωτήσεις
1 . Να δώσετε την περίλήψη του κειμένου σε 100 – 120 λέξεις .
2 . Να εξετάσετε τη συνοχή και τη συνεκτικότητα μεταξύ της 5ης . 6ης
. 7ης και 8ης παραγράφου του κειμένου .
3 . Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο που διαβάσατε . Να
αιτιολογήσετε την απάντησή σας .
4 . Ποια είναι η συλλογιστική πορεία της 4ης παραγράφου ;
Παραγωγή Λόγου
Σε ένα
αποδεικτικό δοκίμιο 500 λέξεων να αποδείξετε την άποψη ότι η οικογένεια και το
σχολείο έχουν τον κύριο λόγο στην επίτευξη πραγματικής ισοτιμίας ανάμεσα στα
δύο φύλα .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.