Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015

ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ

Κριτήριο Αξιολόγησης

Η Θέση της Γυναίκας Σήμερα

1 . Η θέση της γυναίκας σήμερα σημαδεύεται , αναμφίβολα , από το όλο κλίμα μιας εποχής περάσματος , μιας εποχής μετάβασης από μια περίοδο κυριαρχίας κοινωνικών συστημάτων , που διήρκεσε χιλιετίες και όπου η κοινωνική και ανθρώπινη υποβάθμιση της γυναίκας στάθηκε ο ένας – και όχι δευτερεύων – θεμέλιος λίθος της λειτουργίας τους , δεδομένου ότι συγκροτούσε ένα από τα διάφορα επάλληλα ή τεμνόμενα επίπεδα ανισότητας , που τα χαρακτήριζαν . Οι αγωνίες και οι αμφιταλαντεύσεις , η σύμμιξη των καταλοίπων του  κόσμου , που φεύγει , όπως έλεγε ο Παρέτο , με την αναζήτηση του νέου , που ήδη μορφοποιείται στην καθημερινή κοινωνική πράξη , είναι φυσικό να δίνουν όσον αφορά την εικόνα της γυναίκας μια εικόνα ασαφή , αντιφατική και συγκεχυμένη , Η αντιφατικότητα , όμως , και η σύγχυση , δεν αφορούν μόνο στη θέση της γυναίκας , αλλά στη συνολική προβληματική των ριζικών ανακατατάξεων , που συνοδεύουν κάθε εποχή μετάβασης . 
2 . Βρισκόμαστε στο δρόμο όπου η γυναίκα κερδίζει θεσμικά , νομικά , κοινωνικά και οικονομικά την ιστορία . Με καθυστερήσεις , αντιδράσεις ακόμα και παλινδρομήσεις η ισότητα απ’ αυτή την άποψη θα κερδηθεί .
3 . Ήδη σχετικά με αυτές τις πλευρές του προβλήματος , η αγωνιστική κινητοποίηση του γυναικείου κινήματος σε πολλές χώρες , είναι φανερό ότι παραβιάζει ανοιχτές πόρτες .
4 . Ακριβώς γι’ αυτό , το κέντρο βάρους του προβλήματος τοποθετείται κατά τη γνώμη μου σήμερα στο πεδίο της ψυχολογικής και διανοητικής ανατοποθέτησης της ίδιας της γυναίκας σε  σχέση με το ρόλο της . Από την άποψη αυτή διαπιστώνεται ότι η γυναικεία  « κοσμοεικόνα » και οι αντίστοιχες συμπεριφορές βραδυπορούν αναφορικά με τις συντελούμενες μετατοπίσεις στο οικονομικό , νομικό , κοινωνικό και θεσμικό πεδίο .
5 . Η μέση γυναίκα « αντιστέκεται » στο να συστοιχίσει την αντίληψη και τον τρόπο ζωής της , επομένως και τους κοινωνικούς της ρόλους με τα μεταβλημένα αντικειμενικά οικονομικό – κοινωνικά και οικονομικό – θεσμικά δεδομένα , το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι δεν έχει ακόμα ανακαλύψει τη νέα της ταυτότητα . Οι λόγοι είναι βασικά τρεις :
6 . Ο πρώτος αναφέρεται στο γεγονός ότι οι μεταβολές που σημειώθηκαν δεν δίνουν κοινωνική κάλυψη στη φυσιοβιολογική λειτουργία της γυναίκας , δηλαδή δεν της εξασφαλίζεται η δυνατότητα της μητρότητας έξω από το παραδοσιακό σχήμα του γάμου με τις αντίστοιχες παραδεδομένες δομές . Παρά τον όποιο εκσυγχρονισμό της γυναίκας στους άλλους τομείς , κάτω από τους παρόντες όρους δεν μπορεί να αποσχετίσει , να συλλάβει καν διανοητικά και ψυχολογικά την πιθανότητα της βιολογικής της ολοκλήρωσης πέρα από τους παραδεδομένους καταναγκασμούς . Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η όποια γενική ισότητα των φύλων λειτουργεί ως απειλή από την άποψη αυτή στη συνείδηση της γυναίκας , ως διακινδύνευση της ανάγκης για τεκνοποιία σε ένα πλαίσιο κοινωνικά αποδεκτό και με έναν άνδρα στο ρόλο του « προστάτη » . Στη βάση αυτή ούτε το επάγγελμα ούτε η οικονομική ανεξαρτησία , ούτε η τυπική και ουσιαστική ισότητα μπορεί να θεωρηθούν επαρκή αντισταθμίσματα .
7 . Ο δεύτερος λόγος αναφέρεται στο μύθο της αντρικής ισχύος και στο στερεότυπο της αρρενωπότητας , που εξακολουθεί παρά τα επιφαινόμενα να είναι βαθιά ριζωμένος στη γυναικεία συνείδηση .
8 . Ο τρίτος λόγος , άμεσα συνδεδεμένος με το δεύτερο , ο οποίος και καλλιεργείται συστηματικά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης , αναφέρεται στο μύθο της γυναίκας με το στερεότυπο της διακοσμητικής θηλυκότητας , της    « ευαισθησίας και της υποτιθέμενης αδυναμίας και ακαταλληλότητας » για μια σειρά κοινωνικές αποστολές που ξεπερνάνε τα όρια του οικογενειακού μικρόκοσμου .
9 . Στο τρίπτυχο αυτό τελικά βασίζεται σήμερα η κοινωνική υπεροχή του αρσενικού απέναντι στο θηλυκό , και όχι τόσο πια , σε οικονομικό – νομικές ανισότητες και ανισοσκέλειες .
10 . Μόνο ο συνδυασμός μέτρων πραγματικής κάλυψης της γυναίκας στις βασικές φυσιοβιολογικές της ανάγκες και μια ριζική αναπαίδευση του αρσενικού , όσο και του θηλυκού μπορεί να καταστρέψουν τελειωτικά το υπέδαφος πάνω στο οποίο καλλιεργείται ένας τεράστιος υποσυνείδητος εκβιασμός σε βάρος της γυναίκας . Αυτό όμως προϋποθέτει ευρύτερη αλλαγή των κοινωνικών δομών , όχι απλά τοπική αντιμετώπιση με « εγκλωβισμένο » κριτήριο την άρση των ανισοτήτων , κάτι που φυσικά είναι υπόθεση του μέλλοντος .
Β. Φίλιας , Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις .

Ερωτήσεις
1 . Να δώσετε την περίλήψη του κειμένου σε 100 – 120 λέξεις .
2 . Να εξετάσετε τη συνοχή και τη συνεκτικότητα μεταξύ της 5ης . 6ης . 7ης και 8ης παραγράφου του κειμένου .
3 . Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο που διαβάσατε . Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας  .
4 . Ποια είναι η συλλογιστική πορεία της 4ης παραγράφου ;
Παραγωγή Λόγου

Σε ένα αποδεικτικό δοκίμιο 500 λέξεων να αποδείξετε την άποψη ότι η οικογένεια και το σχολείο έχουν τον κύριο λόγο στην επίτευξη πραγματικής ισοτιμίας ανάμεσα στα δύο φύλα . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.