ΣΧΕΣΕΙΣ
ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ
Ορισμοί
·
Φεμινισμός : Η φιλοσοφική και κοινωνιολογική θεωρία που παραδεχόταν την ισότητα των
δύο φύλων και υποστήριζε τη χειραφέτηση της γυναίκας και την εξίσωση με τον
άνδρα σε επίπεδο κοινωνικό , οικονομικό , αστικό και πολιτικό . Φεμινισμός
ονομάστηκε και η σχετική κίνηση για την επίτευξη των παραπάνω στόχων ( femina = γυναίκα )
·
Ισότητα των δύο φύλων : Η αναγνώριση από την πολιτεία ίσων δικαιωμάτων και κατοχύρωση ισοδύναμων
ευκαιριών και δυνατοτήτων και στα δύο φύλα .
·
Μετά
από αιώνες καταπίεσης το αποφασιστικό βήμα για την ισοτιμία των δύο φύλων έγινε
μετά τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους όπου , λόγω έλλειψης εργατικών χεριών , η
γυναίκα αναλαμβάνει καίριες θέσεις στον εργασιακό χώρο και γίνεται ο μοχλός που
κινεί την πολεμική βιομηχανία , αλλά και που διασώζει την παγκόσμια οικονομία .
Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ο Ο.Η.Ε διακήρυξε την ισοτιμία της γυναίκας
.
Η
θέση της γυναίκας σήμερα
·
Ο
εικοστός αιώνας υπήρξε η χρονική περίοδος κατά την οποία ξεπεράστηκαν
πανάρχαιες αντιλήψεις που στοίχειωναν τον άνθρωπο και δημιουργούσαν εντάσεις
και αδικίες στις σχέσεις του με άλλα μέλη της κοινωνίας . Όσον αφορά τη θέση
της γυναίκας , έγινε δυνατή η νομική εξίσωσή της με τον άνδρα και η αναγνώριση
των αστικών και πολιτικών δικαιωμάτων της . Αντιλήψεις που ήθελαν τη γυναίκα
ένα απλό διακοσμητικό στοιχείο του σπιτιού ή μια παραδουλεύτρα που ασχολούνταν
με το σπίτι και την ανατροφή των παιδιών ή ακόμη χειρότερα μια απλή μηχανή
τεκνοποίησης ανήκουν πλέον στο παρελθόν . Σήμερα η γυναίκα :
|
|
Ανισότητα στον 21ο αιώνα
·
Παρ’
όλη την πρόοδο που έχει επιτευχθεί , συναντώνται και σήμερα , κυρίως σε
υπανάπτυκτες χώρες , αλλά και στο δυτικό κόσμο , φαινόμενα που αποδεικνύουν ότι
η εξίσωση των δυο φύλων είναι μια διαδικασία που δεν έχει περαιωθεί . Αντίθετα
μάλιστα , την ίδια στιγμή που το φεμινιστικό κίνημα ατονεί , εμφανίζονται νέες
μορφές άνισης μεταχείρισης της γυναίκας :
·
Η ανεργία πλήττει κυρίως το γυναικείο πληθυσμό , καθώς
παρατηρείται μια απροθυμία πρόσληψης γυναικών είτε λόγω ενδεχόμενης εγκυμοσύνης
είτε λόγω υποτίμησης των ικανοτήτων τους .
·
Συχνά , η γυναίκα αμείβεται λιγότερο από τον άνδρα για
ίδιου τύπου και ίδιας ποσότητας εργασία .
·
Η αντιπροσώπευσή της στα κέντρα λήψης αποφάσεων (
κοινοβούλιο , επιτροπές κομμάτων , δημοτικά συμβούλια ) είναι ελάχιστη ως
μηδαμινή .
·
Στατιστικά , λαμβάνει κατώτερη μόρφωση από τον άνδρα .
·
Εξακολουθεί να πέφτει θύμα της βίας και της εκμετάλλευσης
( ξυλοδαρμοί , βιασμοί , ψυχολογική καταπίεση )
·
Η διαφημιστική χρησιμοποίησή της ως σύμβολο ομορφιάς ,
υποτιμά την αξιοπρέπειά της και θίγει την ακεραιότητα του χαρακτήρα της .
·
Εξαναγκάζεται πολλές φορές να εγκαταλείψει την
επαγγελματική της σταδιοδρομία για να αφοσιωθεί στην οικογένειά της , καθώς συνεχίζει
να κατέχει τη μερίδα του λέοντος της ευθύνης για την ανατροφή των παιδιών ,
αλλά και για το νοικοκυριό , μια εργασία για την οποία δεν αμείβεται αλλά
υποτιμάται .
·
Σε αναπτυσσόμενες κυρίως χώρες , αλλά και στις δυτικές ,
σε κλειστές κοινωνίες , οι γυναίκες καταπιέζονται στο θέμα της εξόδου από το
σπίτι , των προγαμιαίων σχέσεων και των γενικότερων ελευθεριών που μπορεί να
απολαύσουν ( μόρφωση ,. εργασία , ενδυμασία ) .
Αίτια
της ανισότητας
·
Ακόμη και σήμερα επιζούν αρχαίες αντιλήψεις που θεωρούν τη
γυναίκα βιολογικά κατώτερη από τον άνδρα .
·
Υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης για την αξία και την
αναγκαιότητα της εξίσωσης των δυο φύλων .
·
Η νομική στήριξη αποδεικνύεται ελλιπής , καθώς είναι
προσαρμοσμένη στα ανδρικά πρότυπα . Οι παροχές και οι διευκολύνσεις προς τις
εργαζόμενες μητέρες δεν επαρκούν , με αποτέλεσμα οι γυναίκα να φτάνει στο
δίλημμα της επιλογής ανάμεσα στη μητρότητα και στην εργασία .
·
Η στάση της γυναίκας εξακολουθεί να είναι παθητική .
Γυναίκα
και Διαφήμιση
·
Ένα κραυγαλέο παράδειγμα της υποτίμησης της γυναίκας
είναι η αντιμετώπισή της από τα ΜΜΕ και ειδικότερα από τη διαφήμιση .
Συγκεκριμένα , η διαφήμιση :
·
Η γυναίκα παρουσιάζεται περιορισμένη στο ρόλο της
νοικοκυράς , διαιωνίζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο μια ανισότητα.
·
Η διαφήμιση παρουσιάζει τη γυναίκα ως άκριτο καταναλωτή ,
ενώ τα υλικά αγαθά αποκτούν γι’ αυτήν μια άλλη διάσταση και μετατρέπονται σε
αξίες .
·
Η γυναίκα ως μητέρα και σύζυγος δεν φαίνεται να διαθέτει
δική της ζωή , αφού όλο το ενδιαφέρον της εξαντλείται στα παιδιά και στο σύζυγο
.
·
Η γυναίκα παρουσιάζεται σαν διακοσμητικό στοιχείο στη
διαφήμιση , ανεξαρτήτως μάλιστα αν το διαφημιζόμενο προϊόν έχει ή όχι σχέση με
τη γυναίκα . Κάτι τέτοιο υποτιμά τις υπόλοιπες ιδιότητές της , πνευματικής ,
ηθικές κλπ.
·
Οι γυναίκες που συνοδεύουν τις διαφημιστικές εικόνες
αποτελούν πρότυπα ομορφιάς , φαινόμενο που συνοδεύεται από παρενέργειες , όπως
η εμπορευματοποίηση της ίδια της ομορφιάς , η δημιουργία άγχους και
συμπλεγμάτων κατωτερότητας καθώς και η παραπομπή σε σεξουαλικά υπονοούμενα .
·
Τέλος , κάποιες διαφημίσεις φτάνουν στο άλλο άκρο ,
δηλαδή παρουσιάζουν τη γυναίκα να συνδυάζει τόσους πολλούς ρόλους στον τέλειο
βαθμό ( άψογη εμφανισιακά, ιδανική σύζυγος , τέλεια επαγγελματίας , εξαιρετική
μαγείρισσα , πολύ καλή νοικοκυρά , ιδιαίτερη προσωπικότητα κτλ. ) ώστε να
δημιουργούνται ψευδαισθήσεις και ανασφάλειες στις δέκτριες .
Τρόποι
επίτευξης της ισότητας
·
Πρέπει
να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για εξανδρισμό της γυναίκας , αλλά για έναν
γυναικείο ανθρωπισμό , όπως τον ονομάζει ο Δ. Γληνός . Πρόκειται για μια
πολυσήμαντη κίνηση , που προσπαθεί να επανορθώσει μια προαιώνια αδικία σε βάρος
του ίδιου του ανθρώπου , διαπραττόμενη στο πρόσωπο των γυναικών και να δώσει
την ευκαιρία στη γυναίκα να αξιοποιήσει το δυναμικό της σε όλους τους τομείς ,
πράγμα που αποτελεί δικαίωμα κάθε ανθρώπου . Ειδικότερα , η κίνηση αυτή
συνίσταται :
·
Στην
αλλαγή της νοοτροπίας του συνόλου των ανθρώπων , ανδρών και γυναικών . Αυτό θα
επιτευχθεί με κοινή προσπάθεια , που θα αρχίζει από τον τρόπο μεταχείρισης των
παιδιών , τη συνεκπαίδευση και την παροχή ίσων δυνατοτήτων μόρφωσης και
εξέλιξης σε αγόρια και κορίτσια .
·
Με
την αλλαγή της νομοθεσίας σε θέματα που αφορούν τις ανθρώπινες σχέσεις και την
κατάργηση αναχρονιστικών και απάνθρωπων θεσμών , όπως είναι η προίκα , και τη
δικαιότερη ρύθμιση του οικογενειακού και εργατικού δικαίου .
·
Με
την παιδεία και την πλατιά μόρφωση θα μπορέσει η γυναίκα να γνωρίσει το
βαθύτερο νόημα της ζωής και τις δυνάμεις που λειτουργούν μέσα σ’ αυτή και θα
μπορέσει να δημιουργήσει ιδανικά και να κινηθεί σε δράση και υπεύθυνη αυτενέργεια . Η σοβαρή μόρφωση θα προσφέρει
μια σωστή και πραγματική ηθικοποίηση και κοινωνικοποίηση της γυναίκας με όλες
τις ελευθερίες , τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που απαιτούνται .
·
Με
τη δημιουργική και παραγωγική εργασία η γυναίκα θα εξασφαλίσει την οικονομική
ανεξαρτησία και θα αναλάβει ευθύνες που θα χαλυβδώσουν τη θέλησή της και θα την
απαλλάξουν από την ψυχική μειονεξία , τον παρασιτισμό και την αποτελμάτωση .
·
Με τη συνειδητοποίηση από την ίδια τη γυναίκα του ρόλου
της , με την εντατικοποίηση των προσπαθειών της και τη συμμετοχή της στην
ενεργό ζωή . Αυτό θα δώσει μια νέα διάσταση στη μητρότητα , θα κινητοποιήσει
τις δυνάμεις της οικογένειας , που μαραζώνουν μέσα στην καθημερινότητα και θα
απολυτρώσει τη γυναίκα από το διακοσμητικό και ανούσιο χαρακτήρα , που οι
συνθήκες την ανάγκασαν να υποδυθεί .
·
Ιδιαίτερα στο ζήτημα των εργαζόμενων μητέρων , απαιτείται
η λήψη μέτρων που θα αναιρούν το
ψευτοδίλημμα : εργασία ή οικογένεια και θα εξασφαλίζουν τις κατάλληλες
συνθήκες για την επιτυχημένη ενασχόληση και με τα δύο : δημιουργία δωρεάν
παιδικών σταθμών , ευέλικτα ωράρια , τηλεργασία .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.