Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Κριτήριο Αξιολόγησης

Το καλό , το κακό και το Internet
1 . Το εγχειρίδιο του ιδανικού αυτόχειρα στην αρχαιότητα γράφτηκε από τους μετρ της < απάθειας », τους στωικούς φιλοσόφους . Η φιλοσοφική κατοχύρωση της « εθελουσίας εξόδου » ήταν σίγουρα γλαφυρή και διεξοδική , αλλά οι παπυρικοί κύλινδροι που την περιείχαν είχαν ισχνή κυκλοφορία , το κόστος τους ήταν απαγορευτικό για μικρομεσαία βαλάντια και οι αναλφάβητοι είχαν σταθερά πλειοψηφικό ρεύμα . Με άλλα λόγια το εγχειρίδιο θα μπορούσε να επηρεάσει μόνο όσους συνδύαζαν απόγνωση , καλό εισόδημα και διδακτορικό στη φιλοσοφία . Πολλούς αιώνες αργότερα, και συγκεκριμένα το 1774 , όταν τα βιβλία περίσσεψαν και οι αναλφάβητοι λιγόστεψαν , ένα ευπώλητο μυθιστόρημα με τίτλο «Τα βάσανα του νεαρού Βέρθερου » , γραμμένο από τον Γκαίτε , έριξε την ευρωπαϊκή νεολαία στα τρίσβαθα της ρομαντικής μελαγχολίας , παρωθώντας τους πιο ευάλωτους σε αυτοκτονικές χειρονομίες . Οι ψυχίατροι συζητούν ακόμη και σήμερα το λεγόμενο « Werther effect » τη δραστικότητα του πεισιθάνατου λόγου.
2 . Διακόσια είκοσι εφτά χρόνια αργότερα , δηλαδή σήμερα , όταν τουλάχιστον στην καθ' ημάς Δύση το Διαδίκτυο ακμάζει και ο αναλφαβητισμός μηδενίζεται , μερικές χιλιάδες κόμβοι στο οικουμενικό πλέγμα                     ( www ) παρέχουν αφειδώς πληροφορίες, οδηγίες και υποστήριξη  σε όσους λικνίζονται αναποφάσιστοι και αδαείς πριν από το απονενοημένο διάβημα . Οι επισκέπτες αυτών των « sites » έχουν την ευκαιρία να μάθουν τα πάντα σχετικά με το πώς μπορούν να περάσουν πιο αποτελεσματικά στην αντίπερα όχθη . Στο σπίτι του Internet μιλάν ελεύθερα για σχοινί και σε σχετική ερώτηση ενδιαφερομένου το ελάχιστο λειτουργικό μήκος του καθορίστηκε στα τρία μέτρα ενώ, προφανώς , θα υπάρχουν άλλες προδιαγραφές για τους μπασκετμπολίστες .
3 . Με τόσους « εγκλωβισμένους » , websites δεν πρόκειται να αποκαλύψουμε εδώ · θα πούμε όμως ότι οι διευθύνσεις είναι άκρως εξειδικευμένες και σε ορισμένες από αυτές κανονίζονται ακόμη και αυτοκτονικά συνοικέσια . Ένας νεαρός Νορβηγός έδωσε ραντεβού με την αυστριακή κυβερνοφίλη του σε απόμερο φιόρδ και εκεί έκαναν συντροφικό άλμα στην αθανασία από τα βράχια σαφώς πιο εντυπωσιακό από το Μάγερλινγκ . Για όσους δεν ρέπουν σε ανάλογες θεατρικότητες , οι σχετικοί κόμβοι συνιστούν διακριτική « αποχώρηση » με σκευάσματα που διατίθενται σε οn line αποθήκες. Οι ψυχίατροι που μελετούν το φαινόμενο μιλούν ήδη για κίνδυνο « επιδημίας αυτοκτονιών » .
4 . Δεν υπάρχει καμιά σοβαρή ένδειξη ότι οι ψυχολογικές και υπαρξιακές προϋποθέσεις της αυτοχειρίας είναι σήμερα διαφορετικές από ό,τι ήταν τον καιρό των Στωικών και του Γκαίτε. Το Διαδίκτυο δεν συνιστά ποιοτική αλλαγή αλλά ποσοτικό πολλαπλασιασμό για κακό ή καλό.
5 . Και είναι ασφαλώς για καλό που ένα ωδείο τόσο οικουμενικών διαστάσεων υποδέχεται τώρα και πολλαπλασιάζει τη ζώσα φωνή της λυρικής ποίησης. Οι υπεύθυνοι του σχετικού κόμβου, σύμφωνα με δική τους δήλωση, φιλοδοξούν να θέσουν το νεότερο μέσο επικοινωνίας , το Internet , στην υπηρεσία της παλιότερης μορφής τέχνης, της ποίησης».
6 . Οι πιστοί έχουν τώρα τη δυνατότητα να αφουγκραστούν τους ίδιους τους ποιητές να διαβάζουν τις συνθέσεις τους .  Παγκόσμιες ημέρες ποίησης, σαν κι αυτήν που έζησε πριν από λίγες ημέρες το ενωμένο και πολιτισμικά φιλόδοξο Βερολίνο, καταγράφονται πλέον με όλους τους ήχους και τις τονικότητές τους σε ευγενείς ιστοσελίδες, και το διαδίκτυο χαρίζει στον φωνήεντα λυρισμό εμβέλεια που θα μπορούσε να διεκδικεί μόνο ο μυθικός Ορφέας . Θα θέλαμε, αλλά θα ήταν ανέφικτό, να προσδοκούμε μια «επιδημία λυρισμού» . Ωστόσο το Διαδίκτυο, με το αυτοκτονικό φόρουμ από τη μια και τη λυρική πρόσκληση από την άλλη, κάνει τώρα φανερό αυτό που η ανθρωπότητα υποπτευόταν ανέκαθεν ότι το καλό από το κακό απέχουν συχνά μόλις ένα « κλικ ». Η διαφορά είναι, για να το πούμε ξανά, ότι ο ψηφιακός πολλαπλασιαστής μπορεί τώρα να παγκοσμιοποιήσει και το ένα και το άλλο.
7 . Και το ίδιο ισχύει για τα αναρίθμητα μικρά σκάνδαλα που καρυκεύουν την ταπεινή μας καθημερινότητα. Πριν από εβδομάδες ένας αδιάκριτος Βρετανός χρησιμοποίησε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για να εξιστορήσει στο φίλο του μια νύχτα με τη δική του « Μόνικα » , κρυφό καμάρι γι' αυτόν αλλά τύμπανο για τους κυβερνοπειρατές και σε μηδενικό χρόνο βούκινο μέσα στο παγκόσμιο χωριό . Κάτι ξέραν γι' αυτά τα πράγματα οι αρχαίοι προπάτορές μας. Ο μύθος λέει ότι η Αφροδίτη αγαπούσε τον άντρα της , τον σιδερά Ήφαιστο, αλλά αγαπούσε καλύτερα τον Άρη. Η μοιχεία εξελισσόταν με άκρα διακριτικότητα και στεγανή μυστικότητα , όταν ο Ήλιος , που τα βλέπει όλα, ψιθύρισε κάτι στο αφτί του συζύγου . Το λέει ο δικός μας Όμηρος, αλλά το λέει καλύτερα ο Λατίνος Οβίδιος: « Πιάνει αυτός τα σύνεργα ευθύς και παγιδεύει ολούθε το κρεβάτι / κάτι σα δίχτυα, κάτι σα θηλιές, που όμως δεν τις πιάνει το μάτι. / Στη Λήμνο λέει δήθεν ότι πάει · εκείνοι βρίσκονται στο σύνηθες σημείο,  στα δίχτυα σπαρταράν και ήτανε ολόγυμνοι κι οι δύο ! ». Το σκάνδαλο έγινε διάσημο, αλλά γι' αυτό χρειάστηκε να μοχθήσουν μυθογράφοι , φιλόσοφοι , καλοθελητές και περίεργοι . Διάσημος έγινε και ο Βρετανός με τη δική του Μόνικα, αλλά γι’ αυτό δεν χρειάστηκαν παρά μερικά « κλικ » . Η αυτοκτονία, ο λυρισμός και η λαγνεία ελάχιστα άλλαξαν από τότε μέχρι τώρα . Απλώς είναι άλλο πράγμα να πιαστείς στα δίχτυα του Ηφαίστου και εντελώς άλλο να πιαστείς στο Διαδίκτυο .
Θ.Δ.Παπαγγελής , εφημερίδα Το Βήμα

Ερωτήσεις

1 . Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100 λέξεις .
2 . Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο ; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας .
3 . Να σχολιάσετε το ύφος του συγγραφέα στο κείμενο .
4 . Πώς αναπτύσσεται η 6η  παράγραφος του κειμένου ;
5 . Ποιους τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στο κείμενο ;
6 . Ποιο είναι το θέμα και ποια η θέση του συγγραφέα ;
Παραγωγή Λόγου
Υποθέστε ότι οι γονείς σας διαμορτύρονται γιατί « σπαταλάτε » το χρόνο σας στο διαδίκτυο . Αποφασίζετε λοιπόν να τους μιλήσετε ( προσχεδιασμένος προφορικός λόγος ) για να τους πείσετε ότι μέσω του διαδικτύου κερδίζετε χρόνο κι ακόμη ότι η ενασχόληση με αυτό αποτελεί δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου σας . ( 500 – 600 λέξεις ) 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.