Κριτήριο
Αξιολόγησης
Η Γνώση Απελευθερώνει τον Άνθρωπο
1 . Η ελευθερία ,
οποιασδήποτε μορφής , δεν είναι μόνο πολύτιμη και αναγκαία για τον άνθρωπο · είναι
ταυτόχρονα , και ως βίωμα και ως έννοια , ευπαθής , εύθραυστη . Φυσικοί και ,
κυρίως , τεχνητοί περιορισμοί τη νοθεύουν , την αλλοιώνουν και την καταργούν .
Μάταιος ο κόπος της αναζήτησης , προϊστορικά και ιστορικά , κατάστασης ιδανικής
ελευθερίας . Σε κάθε περίοδο υπήρχαν δεσμώτες , εξαρτήσεις , δεσμεύσεις και
εξουσίες ποικιλόμορφες . Η φύση έθεσε τους δικούς της περιορισμούς : πείνα ,
δίψα , κακουχίες , αρρώστιες , δυνάμεις πανίσχυρες , αναπόδραστες μέχρι και
σήμερα . Η κοινωνία τους συμπλήρωσε : Κράτος , Δίκαιο , Ηθική , Έθιμο , αρχές ,
προκαταλήψεις , προλήψεις και πάει λέγοντας . Η τεχνολογία τους επαύξησε :
εξαρτήσεις , φόβοι , ανασφάλειες , παραπληροφόρηση , σύγχυση , αλλοτρίωση . Και
ο άνθρωπος τους κουβαλάει μέσα του : πάθη , αδυναμίες , ένστικτα , παρορμήσεις
, απωθήσεις . Φύσει και θέσει , λοιπόν , περιορισμοί περιστέλλουν την ελευθερία
του σύγχρονου ανθρώπου .
2 . Ένα πρώτο ,
αλλά πολύ σπουδαίο , βήμα άρσης των περιορισμών αυτών είναι η γνώση τους , η
συνειδητοποίησή τους . Σε παλαιότερες εποχές οι κίνδυνοι που απειλούσαν την
ελευθερία του ανθρώπου ήταν ορατοί . Οι σύγχρονες όμως μορφές δουλείας δεν
είναι πάντα ευδιάκριτες . Υπάρχουν πολλοί και ποικίλοι μηχανισμοί
εξανδραποδισμού που πρέπει να αντιληφθεί έγκαιρα , για να μπορέσει να τους αντιμετωπίσει
αποτελεσματικά . Σ’ αυτήν την διαδικασία αυτοσυνειδησίας , κατανόησης δηλαδή
της θέσης του και της σχέσης του με τους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς
παράγοντες που επηρεάζουν τις σκέψεις του , τη βούλησή του , τις αποφάσεις του
, τις ενέργειές του , γενικότερα τον τρόπο ζωής του , μοναδική είναι η συμβολή
της γνώσης , είτε αυτή είναι αποτέλεσμα επιστημονικής μελέτης των φυσικών και
κοινωνικών φαινομένων είτε είναι προϊόν εμπειρίας , κρίσης , λογικού
συμπεράσματος και αυτογνωσίας .
3 . Ο άνθρωπος
έχοντας γνώση της φυσικής και κοινωνικής νομοτέλειας , μπορεί όχι μόνο να
ερμηνεύει λογικά τα φυσικά και κοινωνικά φαινόμενα που καθορίζουν τη ζωή του ,
αλλά και να τα αξιοποιεί , να τα διαμορφώνει , να τα στρέφει προς τη μια ή την
άλλη ευνοϊκή γι’ αυτόν κατεύθυνση . Έτσι , αυτά δεν προκαλούν πια το δέος ούτε
οι κοινωνικοί νόμοι τη μοιρολατρία . Εφόσον γνωρίζει την αλήθεια , η σκέψη
απελευθερώνεται από δεισιδαιμονίες ,
προκαταλήψεις και προλήψεις . Παύει , επομένως , να είναι έρμαιο των
περιστάσεων των αστάθμητων και μοιραίων παραγόντων . Γίνεται κύριος της ζωής
του .
4 . Αλλά η γνώση
συμβάλλει στην εξουδετέρωση αντικειμενικών περιορισμών όχι μόνο σε θεωρητικό ,
αλλά και σε πρακτικό επίπεδο . Αυτό οφείλεται κυρίως στην αποτελεσματικότητα
που συνοδεύει την εφαρμογή της , στην τεχνολογία . Η εφαρμοσμένη γνώση δίνει
στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ρυθμίσει , ως ένα βαθμό , τη ζωή του ανεξάρτητα
από φυσικούς περιορισμούς και εμπόδια . Ο σύγχρονος άνθρωπος μπορεί όχι μόνο να
προστατεύεται από φυσικές αντιξοότητες , αλλά και να αξιοποιεί τις φυσικές
δυνάμεις και να περιορίζει τις επιπτώσεις τους στη ζωή του . Ενδεικτικό
παράδειγμα του βαθμού της αποδέσμευσής του από την κυριαρχία της φύσης είναι η
αναπαραγωγή φυσικών φαινομένων , όπως λόγου χάρη , θερμότητας , ψύχους ,
τεχνητής βροχής κ.α. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ό,τι παλιά η ανθρώπινη σκέψη
θεοποίησε από αδυναμία να το εξηγήσει και να το αντιμετωπίσει , στις μέρες μας
μεταβλήθηκε σε μέσο , για την αντιμετώπιση των αναγκών και τη βελτίωση των όρων
διαβίωσης του ανθρώπου .
5 . Η ελευθερία ,
ως δυνατότητα ανεξάρτητης και αυτόνομης βούλησης και δράσης , εννοείται ,
κατεξοχήν στις κοινωνικές σχέσεις . Οι σχέσεις αυτές συμπλέκονται με τέτοιο
τρόπο , ώστε να μοιάζουν με πλέγμα . Μέσα σ’ αυτό το πλέγμα σχέσεων ζει ,
αναπτύσσεται και κινείται ο πολίτης . Μόνο που οι σχέσεις αυτές δεν είναι
ανεξέλεγκτες · καθορίζονται από τους κανόνες δικαίου , που ορίζουν τα όρια της
ελευθερίας του πολίτη , τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του , καθώς και τον
τρόπο με τον οποίο επιτρέπεται ή οφείλει να παρεμβαίνει στα διάφορα γεγονότα
της κοινωνικής ζωής . Οι όροι αυτοί ισχύουν , σε μια ευνομούμενη πολιτεία ,
αδιακρίτως για όλους τους πολίτες που πρέπει να τους γνωρίζουν και να τους
σέβονται . Η γνώση , λοιπόν , και ο σεβασμός των κανόνων αυτών προσφέρουν στον
πολίτη και τη δυνατότητα καλύτερων επιλογών μέσα στα όρια της κοινωνικής
σύμβασης , αλλά και την ευχέρεια να διακρίνει κάθε επιβουλή των ατομικών και
πολιτικών του δικαιωμάτων .
6 . Δεν θα ήταν
υπερβολή αν ισχυριζόμασταν πως τόσο περισσότερη αυτοτέλεια και αυτάρκεια έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος , όσο πιο πολλά γνωρίζει . Η γνώση τον βοηθάει να
αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις δυσκολίες , να ξεπερνάει τα εμπόδια , να
ανοίγει νέους δρόμους και νέους ορίζοντες εκεί όπου από άγνοια βλέπει αδιέξοδα
. Αναπτύσσει τον ορθό λόγο , καλλιεργεί τις πνευματικές δυνατότητες και ,
υποβάλλοντας στη δοκιμασία της κριτικής κάθε πληροφορία , απαλλάσσει το πνεύμα
του από τις « ιδιοκατασκεύαστες » δεσμεύσεις του , από προκαταλήψεις , δόγματα και ιδεολογήματα . Δεν
υπάρχει ασφαλέστερος τρόπος να αποσοβήσει ο άνθρωπος τους κινδύνους που
συνεπάγεται η έντεχνη προσπάθεια χειραγώγησης και υποδούλωσής του από την πλήρη
και σε βάθος γνώση των αιτιών , των κινήτρων , των σκοπιμοτήτων και των
προθέσεων που κρύβονται πίσω από κάθε ενέργεια , από κάθε γεγονός .
7 . Συνακόλουθη
της γνώσης είναι και η μόρφωση , η καλλιέργεια δηλαδή του ψυχικού κόσμου του
ανθρώπου – της κρίσης , του στοχασμού , αλλά και του συναισθήματος και της
βούλησης . Η γνώση προκαλεί αναστάτωση στον εσωτερικό του κόσμο και του
εξασφαλίζει ώρες γόνιμης περισυλλογής , που σιγά σιγά τον μεταμορφώνουν σε έναν
αυτόφωτο πνευματικό οργανισμό . Η πνευματική ωρίμανση συντελεί στην ψυχική
καλλιέργεια , στην εκλέπτυνση του χαρακτήρα και την ανάπτυξη της ευαισθησίας .
Ευαισθησία και πνευματικότητα συμβαδίζουν . Με αυτή , λοιπόν , την εσωτερική
διεργασία διαπλάθεται ένας νέος άνθρωπος , απαλλαγμένος από μικροψυχίες , χωρίς
δουλικές εξαρτήσεις από πάθη και αδυναμίες , εγκρατής , με αναπτυγμένο το
αίσθημα της ευθύνης και επομένως , ελεύθερος και ηθικά ακέραιος .
8 . Ιδιαίτερα
σημαντικός παράγοντας απελευθέρωσης του ατόμου είναι και η αυτογνωσία . Η
αυτογνωσία επιτυγχάνεται , εφόσον κατανοεί και προσδιορίζει τη θέση του στη
διαρκώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα της σύγχρονης ζωής . Έτσι , διατηρώντας
αναπαλλοτρίωτο το δικαίωμα της ελεύθερης κρίσης και βούλησης , μπορεί να
διαμορφώνει τη ζωή του σύμφωνα με τις προσωπικές του ανάγκες και επιθυμίες και
να περιορίζει την έκταση των επιπτώσεων της αλλοτρίωσης που επικρατεί στην εποχή
μας .
9 . Τέλος , ως
μορφή αυτογνωσίας μπορεί να θεωρηθεί και η γνώση της ιστορίας μας , η συνείδηση
της εθνικής και πολιτιστικής ιδιαιτερότητας . Η γνώση , αυτή , όχι βέβαια με
την έννοια του εθνοκεντρισμού , μπορεί να μας προστατεύει από κάθε επιβουλή της
εθνικής μας ακεραιότητας , είτε αυτή εκφράζεται ως αλλοίωση της φυσιογνωμίας
μας είτε ως σφετερισμός πολιτιστικών στοιχείων και ιστορικών συμβόλων μας είτε
ως αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας . Εξάλλου , ένα κράτος που έχει
υψηλό επίπεδο επιστημονικής και τεχνολογικής ανάπτυξης και μορφωμένους πολίτες
μπορεί να αξιοποιεί το φυσικό πλούτο που διαθέτει , και να έχει ισχυρή
οικονομία , στοιχείο πολύ απαραίτητο για την αυτάρκεια και την ανεξαρτησία του
.
10 . Συνοψίζοντας , θα μπορούσαμε , για όλους αυτούς τους
λόγους , να ισχυριστούμε ανεπιφύλακτα πως η γνώση είναι ο ένας από τους δύο
πρωταρχικούς παράγοντες απελευθέρωσης του ανθρώπου , αφού του δίνει τη
δυνατότητα να ελέγχει και να διαμορφώνει τις αντικειμενικές συνθήκες της ζωής
του , να γκρεμίζει είδωλα και στυγνούς αυθέντες που τυραννούν τη σκέψη του , να
βελτιώνει τον ηθικό και ψυχικό του κόσμο και να υπερασπίζεται την πατρίδα του .
Δεν είναι , άλλωστε , τυχαίο το γεγονός ., ότι πριν από την κήρυξη μεγάλων εθνικοαπελευθερωτικών και κοινωνικών
επαναστάσεων , προηγήθηκαν περίοδοι διαφωτισμού , δηλαδή περίοδοι έντονης
επιστημονικής έρευνας , ευρείας διακίνησης γνώσεων και ιδεολογικών ζυμώσεων . Ο
άλλος αναγκαίος παράγοντας είναι ο αγώνας . Η γνώση , κι αν ακόμη τη θεωρήσουμε
ως μορφή πνευματικού αγώνα , δεν αρκεί . Αυτή θέτει τις προϋποθέσεις . Η εκπλήρωσή του , όμως ,
εξαρτάται από τον αγώνα , από τις θυσίες στις οποίες είναι πρόθυμος να
υποβληθεί ο άνθρωπος για το ιδανικό της ελευθερίας .
Ερωτήσεις
1 . Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο
του κειμένου σε 140 λέξεις .
2 . Να σχηματίσετε το αναλυτικό
διάγραμμα του κειμένου .
3 . Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της 1ης
και της 4ης παραγράφου ;
4 . Να σχηματίσετε το διάγραμμα της 6ης
παραγράφου .
5 . Ποια είναι τα δομικά μέρη , οι τρόποι
ανάπτυξης και η συλλογιστική πορεία της 7ης παραγράφου ;
6 . « Η εκπλήρωσή του , όμως , εξαρτάται
από τον αγώνα , από τις θυσίες στις οποίες είναι πρόθυμος να υποβληθεί ο
άνθρωπος για το ιδανικό της ελευθερίας » : Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της
περιόδους ακολουθώντας παραγωγική πορεία .
Παραγωγή
Λόγου
« Ελευθερία και ευθύνη είναι έννοιες αλληλένδετες » .
Με
αφορμή αυτή τη σκέψη να περιγράψετε τις σχέσεις ανάμεσα στην ελευθερία και την
ευθύνη , καθώς και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να δημιουργηθούν οι
βάσεις για την ανάπτυξη υπεύθυνων πολιτών με ελεύθερη προσωπικότητα .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.