Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014

Κριτήριο Αξιολόγησης : ΕΥΡΩΠΗ

Ελληνισμός και Ευρώπη

1 . Καθώς εξηγήθηκε πολλές φορές , οι σύγχρονες οικονομικές και τεχνικές δυνάμεις έχουν φτάσει , στις ημέρες μας , σ’ ένα σημείο όπου δεν μπορούν πια να λειτουργήσουν ομαλά , όσο βρίσκονται απομονωμένες μέσα στα κλειστά σύνορα των πατροπαράδοτων κρατών , αλλά έχουν ανάγκη να απλωθούν και να αναπτυχθούν σε πλαίσια πολύ μεγαλύτερα . Ένα ανάλογο φαινόμενο παρατηρήθηκε και άλλοτε στην ευρωπαϊκή ιστορία , όταν η φεουδαρχική οικονομία ξεπεράστηκε από την εξέλιξη της ζωής , καταργήθηκαν τα σύνορα των φέουδων και οργανώθηκαν οι μεγάλες μοναρχίες των Νεώτερων Χρόνων . Τώρα , οι νέες επιστημονικές ανακαλύψεις και οι αντίστοιχες τεχνολογικές και οργανωτικές εξελίξεις απαιτούν οικονομικές ενότητες ακόμα μεγαλύτερες , περίπου ηπειρωτικές .
2 . Η εξέλιξη των μεγάλων ενοτήτων θα είναι τόσο ραγδαία ώστε εμείς , απ’ έξω , δεν θα μπορέσουμε πια να διατηρήσουμε ούτε τις σημερινές μας σχέσεις μαζί τους και θα ξεπέσουμε σε βιοτικό επίπεδο κατώτερο από το τωρινό . Το μέλλον μας θα είναι ο εθνικός μαρασμός μέσα στα τέλματα της ανεργίας και της υποτονικής κοινωνικής ζωής . Αυτά έχουν καταντήσει κοινοί τόποι . Όταν η ίδια η Αγγλία , η ως χτες πρώτη δύναμη του κόσμου , δηλώνει επισημότατα ότι δεν είναι δυνατό να ζήσει στο εξής οικονομικά απομονωμένη , ποιος θα πιστέψει πια ότι θα μπορέσει να ζήσει κλεισμένη στον εαυτό της η Ελλάδα ;
3 . Πηγαίνουμε με την Ευρώπη γιατί εκεί βρίσκονται για μας οι εγγυήσεις της πολιτικής , πνευματικής και εθνικής ελευθερίας , παρ’ όλες τις αναπόφευκτες κρίσεις και ωδίνες που προκαλεί η διάλυση των παλαιών αποικιακών Αυτοκρατοριών και η γέννηση των νέων κρατών . Από την κοινή αγορά περιμένουμε ότι θα μας βγάλει από τη στενότητα των σημερινών μας οριζόντων και ότι θα ανοίξει δρόμους που θα επιτρέψουν , στο σύνολο του ελληνικού λαού , να ζήσει , σε καμία εικοσαριά χρόνια , πολύ καλύτερα από ό,τι σήμερα . Μέσα στα πλαίσιά της , υπάρχει και η ελπίδα να μας δοθούν καινούργιες ευκαιρίες για ευρύτερη δράση στο γνώριμό μας χώρο της Ανατολικής Μεσογείου , με τον οποίο μας ενώνουν τόσοι ιστορικοί και πνευματικοί δεσμοί .
4 . Υπάρχουν , βέβαια , κάποιοι οι οποίοι αντιδρούν στην ένωση με την Ευρώπη . Η εθνική μας ταυτότητα , λένε , και πρώτα απ’ όλα η γλώσσα μας , κινδυνεύει να τεθεί στο περιθώριο . Κινδυνεύουμε να αφομοιωθούμε από το ευρωπαϊκό   πλήθος , χάνοντας την ελληνικότητά μας . 
5 . Θεωρώ πως αυτές οι απόψεις που εκφράζονται είναι αρκετά υπερβολικές . Δεν πιστεύω ότι κινδυνεύει η εθνική μας υπόσταση επειδή πρόκειται να συνεταιριστούμε στενότερα με έθνη φιλελεύθερα και φιλειρηνικά , διατηρώντας την οργάνωσή μας σαν αυτοκέφαλο κράτος . Τουλάχιστον εμείς , όσο συντηρούμε κάτι από την παράδοση του Ελληνισμού της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας , δεν φοβόμαστε τη συμβίωση με άλλες εθνότητες . Τουναντίον μας φαίνεται πως είναι μια φυσική κατάσταση για τους Έλληνες να κινούνται σε μεγάλους γεωγραφικούς χώρους και να συγχρωτίζονται με πολύγλωσσα πλήθη . Όταν ο Ελληνισμός είναι συμπαγής και ριζωμένος στον τόπο με προαιώνιες ιστορικές παραδόσεις , δεν μπορώ να διανοηθώ ότι θα αλλοιώσει κανείς την εθνική του συνείδηση . Μήπως η Οθωμανική Αυτοκρατορία αλλοίωσε την εθνική συνείδηση των υπόδουλων για τετρακόσια χρόνια Ελλήνων ; Μήπως η Αγγλία κατόρθωσε να αφομοιώσει τους Ιρλανδούς , που μιλούσαν ,  ωστόσο , την ίδια γλώσσα μαζί της ;
6 . Ο σύγχρονος ελληνισμός έχει πνευματικά κεφάλαια ανεκτίμητα , όχι δανεισμένα , αλλά δικά του στ’ αλήθεια : την ανθρωπιστική του παράδοση , την Ορθόδοξη Εκκλησία , το πνεύμα του Εικοσιένα . Με τα δεδομένα αυτά , πιστεύουμε ότι ο Ελληνισμός μπορεί όχι μόνο να διατηρήσει την οντότητά του , μέσα στις ιστορικές συνθήκες , αλλά και να προκόψει και να ευημερήσει , αν θέλει να δουλέψει και αν , βέβαια , υπάρχει ειρήνη επί γης .
Γιώργος Θεοτοκάς « Πολιτικά Κείμενα »   

Ερωτήσεις

1 . Να σχηματίσετε το διάγραμμα του κειμένου .
2 . Ποια είναι η συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο συγγραφέας στο κείμενο ;
3 . Να εξετάσετε τη λειτουργία των ερωτημάτων στην 5η παράγραφο του κειμένου .
4 . Με ποιους τρόπους αναπτύσσεται η πρώτη παράγραφος του κειμένου ;
5 . Να ερμηνεύσετε τη χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου στην 3η παράγραφο του κειμένου ;
6 . Να αξιολογήσετε το τεκμήριο της 2ης παραγράφου .
Παραγωγή Λόγου
Με αφορμή την επίσκεψη του σχολείου σας σε μια ευρωπαϊκή χώρα στα πλαίσια ενός προγράμματος αλληλογνωριμίας των λαών της Ευρώπης , να γράψετε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας στο οποίο θα αναφερθείτε στα οφέλη που αποκομίζουν και θα αποκομίσουν κυρίως οι νέοι από την ένωση και στα εφόδια που πρέπει να διαθέτουν ώστε να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες  ( 500 λέξεις )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.