Ορισμός
Η συστηματική και με έντεχνους ως
ύπουλους μηχανισμούς διάδοση κάποιων ιδεών με σκοπό την εξυπηρέτηση συμφερόντων
. 
Μορφές Προπαγάνδας
Πολιτική , Εμπορική , Θρησκευτική ,
Εθνική – Εθνικιστική , Κοινωνική , Επιστημονική , Αθλητική 
Μέσα – Φορείς
Οικογένεια , Σχολείο , ΜΜΕ ,
Πολιτικοί Ηγέτες , Τέχνη , Στρατός , Πνευματικοί – Θρησκευτικοί ηγέτες 
Μηχανισμοί – Μέθοδοι πολιτικής προπαγάνδας
· Λογοκρισία και έλεγχος των πληροφοριών
ώστε να ελέγχονται οι αντιδράσεις των πολιτών 
· Υπερπληροφόρηση : Παροχή υπερβολικού
όγκου πληροφοριών , κυριαρχία του επουσιώδους έναντι του σημαντικού ,
αποπροσανατολισμός 
·   Επαναληπτική και διαρκής μετάδοση
προπαγανδιστικών μηνυμάτων 
·  Κατασκευή πραγματικότητας : α ) Τονισμός
αρνητικής πραγματικότητας , καταστροφολογία , β ) Εξωραϊσμός της
πραγματικότητας 
· Υποσχεσιολογία – Λαϊκισμός :
Υπεραπλούστευση των οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων 
·
Έντονη χρήση της εικόνας σε βάρος της
πολιτικής επιχειρηματολογίας 
·        
Εκμετάλλευση αθλητικών επιτυχιών 
·  Χρήση καλλιτεχνικής δημιουργίας .
Μουσική , λογοτεχνία και κυρίως ο κινηματογράφος αναπαράγουν στερεότυπα ,
εγκλωβίζουν τις μάζες πολώνοντας την πραγματικότητα και δημιουργώντας μια
ονειρική πραγματικότητα φυγής 
·  Συνθηματολογία , βαρύγδουποι τίτλοι ,
εντυπωσιακές εικόνες , ήχοι στα ΜΜΕ 
Αίτια προπαγάνδας
Από τον πομπό ( Γιατί την προωθούν
; )
·        
Συμφέροντα οικονομικά 
·        
Συμφέροντα πολιτικά– επεκτατικές βλέψεις
·        
Προσωπικές φιλοδοξίες 
·        
Φανατισμός 
·        
Κρίση αξιών – ηθική χαλάρωση 
Από τους δέκτες – θύματα προπαγάνδας 
( Γιατί οι
άνθρωποι παρασύρονται ; )
· Επικράτηση υλικού ευδαιμονισμού και
καταναλωτισμού , θεοποίηση του χρήματος > υπερεργασία > αδιαφορία για τα
κοινά , εγκλωβισμός στο « εγώ » , αβασάνιστη αποδοχή μηνυμάτων , εύκολη
χειραγώγηση 
·  Τυφλή προσκόλληση στην ειδίκευση >
πνευματική μονομέρεια = πνευματική , κριτική αδράνεια 
· Στείρα τεχνοκρατική αντίληψη , σύγχρονος
βιομηχανοποιημένος τρόπος ζωής > ηθικοπνευματική  απογύμνωση , πνευματικός υποσιτισμός 
· Πολυπλοκότητα και συνθετότητα των
σύγχρονων κοινωνιών , ταχύτατοι και απαιτητικοί ρυθμοί ζωής , καταιγιστικά
μηνύματα , πολλαπλοί και αλληλοσυγκρουόμενοι ρόλοι > απορρόφηση του
ενδιαφέροντος των ανθρώπων > στέρηση του αναγκαίου χρόνου για επεξεργασία
των μηνυμάτων 
·        
Αστικοποίηση , ανωνυμία , χαλάρωση των
κοινωνικών δεσμών , αποξένωση > μαζοποίηση 
Φορείς αγωγής
·        
Οικογένεια – Σχολείο : Έλλειψη
κατάλληλης παιδείας , αδυναμία ανάπτυξης κριτικής σκέψης , διάθεσης για
αυτοβουλία , αυτοδιάθεση . 
·   ΜΜΕ : Μετατροπή τους σε πανίσχυρους
διαύλους προπαγανδιστικών μηνυμάτων λόγω οικονομικών ή πολιτικών συμφερόντων
> βομβαρδισμός του ανθρώπου με μηνύματα , χρήση της « αντικειμενικής »
εικόνας για την παραπλάνηση του δέκτη  
Σύγχρονο Πλαίσιο
- Η κοινωνική παθογένεια : η φτώχεια , η εγκληματικότητα , η λαθρομετανάστευση , ο ρατσισμός
Σύγχρονο Πλαίσιο
- Η κοινωνική παθογένεια : η φτώχεια , η εγκληματικότητα , η λαθρομετανάστευση , ο ρατσισμός
Αποτελέσματα προπαγάνδας
·        
Μαζοποίηση , χειραγώγηση ,
αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης 
· 
Εύκολη επιβολή των φαινομένων του
φανατισμού και του δογματισμού 
·  Εθνικισμοί , πόλεμοι , βία –
εγκληματικότητα , παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων , ρατσισμός 
· Διαιώνιση στερεοτύπων , προκαταλήψεων ,
αναχρονιστικών αντιλήψεων 
·   Καταναλωτισμός – υπερεντατικοποίηση της
εργασίας 
·  Κομματικός φανατισμός , πόλωση , απουσία
διαλόγου , πολυφωνίας , ελαχιστοποίηση ελέγχου της εξουσίας , κρίση δημοκρατίας
· 
Έλλειψη σεβασμού στην ανθρώπινη
αξιοπρέπεια , στέρηση πνευματικής ελευθερίας , εξαγρίωση , βαρβαρότητα  
·  Επικράτηση ξένη κουλτούρας , πολιτιστική
διείσδυση από αναπτυγμένες χώρες , ξενομανία 
Τρόποι αντιμετώπισης
·   Καλλιέργεια υγιούς πολιτικής συνείδησης
· Ευρύτερη πνευματική συγκρότηση και
εγρήγορση του ατόμου . Ιδιαίτερη σημασία λοιπόν έχει η οικογένεια και το
σχολείο .  
·  
Επιδίωξη της πλουραλιστικής , σφαιρικής
ενημέρωσης 
·  Απαλλαγή από ιδεοληψίες , δογματισμό και
φανατισμό 
· Αυτοέλεγχος , αυτοκριτικής >
κατάκτηση αυτογνωσίας 


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.