Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014

ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΒΙΑ – ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αίτια εμφάνισης των φαινομένων 
Ευθύνη του ατόμου 


  • Μιμητισμός , το άτομο λειτουργεί ως άβουλο ον χωρίς αυτογνωσία και δυνατότητα αυτοκαθορισμού 
  • Βιολογικές και ψυχολογικές διαταραχές ( κληρονομικές ή επίκτητες ) 
Ευθύνη των φορέων αγωγής 


  • Κρίση της οικογένειας και του σχολείου > αδυναμία ομαλής κοινωνικοποίησης , ανάπτυξης κριτικής σκέψης , αυτοβουλίας , βίαιο οικογενειακό περιβάλλον . 
  • Τα ΜΜΕ με την προβολή βίας , τον υπερτονισμό βίαιων σκηνών και την ηρωοποίηση της βίας ωθούν στο μιμητισμό και επικροτούν το δίκαιο του ισχυρότερου . 
Σύγχρονες συνθήκες 


  • Οικονομική κρίση , ανεργία , φτώχεια > περιθωριοποίηση ατόμων > παραβατική συμπεριφορά 
  • Καταναλωτισμός – υλισμός > ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και απουσία πνεύματος συνεργασίας > επιθετικότητα 
  • Καταναλωτική αντίληψη και η ακόρεστη διάθεση για υλικά αγαθά > άγχος , ανασφάλεια , στροφή προς τις απολαύσεις > η βία αποτελεί διέξοδο για όσους δεν συμμετέχουν στον καταναλωτικό παράδεισο 
  • Αστυφιλία = γιγαντισμός του σύγχρονου κοινωνικού περιβάλλοντος > ανωνυμία και απροσωποποίηση μεταξύ των ανθρώπων 
  • Κοινωνικές αδικίες , άνιση κατανομή του πλούτου , διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς σε συνδυασμό με την αναξιοκρατία και έλλειψη δικαιοσύνης > αντιδραστικότητα ενάντια στο συνάνθρωπο και την κοινωνία 
  • Φανατισμός , ρατσισμός 
  • Ηθική κρίση , απουσία ιδανικών , ιδεολογιών , διαφθορά , σκάνδαλα , αναξιοκρατία = διάβρωση του κρατικού μηχανισμού > αποδιοργάνωση των φορέων που μπορούν να καταστείλουν την εγκληματικότητα ( ελλιπής αστυνόμευση ) 
  • Η επικίνδυνη φόρτιση της πολιτικής διαμάχης και της ιδεολογικής αντιπαράθεση σε συνδυασμό με την κρίση των θεσμών που δίνουν τη δυνατότητα στο παρακράτος να προσπαθεί να επιβάλλει τις απόψεις του .
  • Τα οργανωμένα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που ευνοούν τη βία για να αποπροσανατολίσουν και να φοβίσουν το λαό ώστε να προωθήσουν τις θέσεις τους ανεμπόδιστα .
  
Συνέπειες
Πνευματικός – Ηθικός – Συναισθηματικός τομέας 


  • Η ανθρώπινη ζωή ευτελίζεται , ενώ ως αρχές επιβίωσης προβάλλονται η απανθρωπιά και η ιδιοτέλεια . 
  • Οι πολίτες ζουν σε περιβάλλον ανασφάλειας , άγχους και φόβού > απογοήτευση από την αδυναμία του κράτους να τους προστατέψει . 
  • Καχυποψία και έλλειψη εμπιστοσύνης προς το συνάνθρωπο , αποξένωση , τυπικές σχέσεις 
Κοινωνικός Τομέας 


  • Κοινωνική αρρυθμία > παραχαράσσεται το νόήμα της κοινωνικής συνύπαρξης καθώς επικρατεί η δυσπιστία και η απομόνωση , η εσωστρέφεια και ο φόβος > κλυδωνίζεται η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο > αντικοινωνική συμπεριφορά > διάσπαση του κοινωνικού ιστού 
  • Κλονίζονται οι θεσμοί , καθώς επικρατεί η ανομία και η αδικία και υπονομεύονται τα δικαιώματα του ανθρώπου 
Πολιτικός Τομέας 


  • Παραπαίουν οι δημοκρατικοί θεσμοί καθώς το παρακράτος έρχεται να πάρει τη θέση του κράτους . Η ήπια πολιτική ζωή διαταράσσεται και η οξεία πολιτική αντιπαράθεση κλυδωνίζει το καθεστώς . 
Οικονομικός – Υλικός Τομέας 


  • Ταράσσεται η ομαλή οικονομική ζωή των πολιτών από καταστροφές της περιουσίας , κλοπές κ.α. , ενώ και το κράτος υποχρεούται στη δαπάνη ποσών που θα μπορούσαν να διατεθούν για κοινωφελείς σκοπούς . 

Τρόποι αντιμετώπισης
Φορείς αγωγής 


  • Δημιουργία ιδεολογικού μετώπου ενάντια στη βία και την τρομοκρατία το οποίο θα καλύπτει ολόκληρο το πολιτικό φάσμα και θα εκφράζεται από το σύνολο του Τύπου . Τα ΜΜΕ μπορούν να συντελέσουν στην άνοδο της πολιτιστικής στάθμης αλλά και στην κατανόηση των προβλημάτων . 
  • Η βελτίωση της παιδευτικής πραγματικότητας που κατασιγάζει τα ταπεινά ένστικτα , καθιερώνει ένα ανώτατο   ήθος , αναγνωρίζει την αξιοπρέπεια του ανθρώπου . 
  • Η υγιής οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά μεταδίδοντας τις αρχές της συνειδητής πειθαρχίας και του σεβασμού προς το συνάνθρωπο . 
Γενικότεροι Τρόποι 

  • Άμβλυνση οικονομικο-κοινωνικών προβλημάτων και ανισοτήτων = μέτρα εναντίον της ανεργίας και της υποαπασχόλησης ώστε να δίνεται θετική διέξοδος στο νεανικό δυναμισμό και να μην απογοητεύεται το νέο άτομο . 
  • Δημιουργική αξιοποίηση χρόνου ( άθληση , πολιτιστικά κέντρα ) που φέρνουν το άτομο πιο κοντά στην κοινωνία και το βοηθούν να συνειδητοποιήσει τις δυσκολίες και να αναπτύξει τη λογική , τη διαλεκτική , τη νοημοσύνη του . 
  • Το βάρος της προσπάθειας πρέπει να δοθεί όχι στην αύξηση της αστυνόμευσης , στην πάταξη δηλαδή του φαινομένου , αλλά στην πρόληψη . Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί με την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης . 
  • Η περιστολή των συντεχνιακών αιτημάτων και η επικράτηση ομαδικού πνεύματος μπορεί να οδηγήσει στην εκτόνωση των φαινομένων βίας μέσα από τον περιορισμό κάθε είδους κοινωνικής αδικίας και της σταθεροποίηση της δημοκρατίας . 
  • Γενικότερα : διάλογος , συνεργασία , πρόληψη , αυστηρή νομοθεσία , επιβολή ποινών . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.