ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΒΙΑ – ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Αίτια εμφάνισης των φαινομένων
Ευθύνη του ατόμου
- Μιμητισμός , το άτομο λειτουργεί ως άβουλο ον χωρίς αυτογνωσία και δυνατότητα αυτοκαθορισμού
- Βιολογικές και ψυχολογικές διαταραχές ( κληρονομικές ή επίκτητες )
Ευθύνη των φορέων αγωγής
- Κρίση της οικογένειας και του σχολείου > αδυναμία ομαλής κοινωνικοποίησης , ανάπτυξης κριτικής σκέψης , αυτοβουλίας , βίαιο οικογενειακό περιβάλλον .
- Τα ΜΜΕ με την προβολή βίας , τον υπερτονισμό βίαιων σκηνών και την ηρωοποίηση της βίας ωθούν στο μιμητισμό και επικροτούν το δίκαιο του ισχυρότερου .
Σύγχρονες συνθήκες
- Οικονομική κρίση , ανεργία , φτώχεια > περιθωριοποίηση ατόμων > παραβατική συμπεριφορά
- Καταναλωτισμός – υλισμός > ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και απουσία πνεύματος συνεργασίας > επιθετικότητα
- Καταναλωτική αντίληψη και η ακόρεστη διάθεση για υλικά αγαθά > άγχος , ανασφάλεια , στροφή προς τις απολαύσεις > η βία αποτελεί διέξοδο για όσους δεν συμμετέχουν στον καταναλωτικό παράδεισο
- Αστυφιλία = γιγαντισμός του σύγχρονου κοινωνικού περιβάλλοντος > ανωνυμία και απροσωποποίηση μεταξύ των ανθρώπων
- Κοινωνικές αδικίες , άνιση κατανομή του πλούτου , διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς σε συνδυασμό με την αναξιοκρατία και έλλειψη δικαιοσύνης > αντιδραστικότητα ενάντια στο συνάνθρωπο και την κοινωνία
- Φανατισμός , ρατσισμός
- Ηθική κρίση , απουσία ιδανικών , ιδεολογιών , διαφθορά , σκάνδαλα , αναξιοκρατία = διάβρωση του κρατικού μηχανισμού > αποδιοργάνωση των φορέων που μπορούν να καταστείλουν την εγκληματικότητα ( ελλιπής αστυνόμευση )
- Η επικίνδυνη φόρτιση της πολιτικής διαμάχης και της ιδεολογικής αντιπαράθεση σε συνδυασμό με την κρίση των θεσμών που δίνουν τη δυνατότητα στο παρακράτος να προσπαθεί να επιβάλλει τις απόψεις του .
- Τα οργανωμένα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που ευνοούν τη βία για να αποπροσανατολίσουν και να φοβίσουν το λαό ώστε να προωθήσουν τις θέσεις τους ανεμπόδιστα .
Συνέπειες
Πνευματικός – Ηθικός – Συναισθηματικός τομέας
- Η ανθρώπινη ζωή ευτελίζεται , ενώ ως αρχές επιβίωσης προβάλλονται η απανθρωπιά και η ιδιοτέλεια .
- Οι πολίτες ζουν σε περιβάλλον ανασφάλειας , άγχους και φόβού > απογοήτευση από την αδυναμία του κράτους να τους προστατέψει .
- Καχυποψία και έλλειψη εμπιστοσύνης προς το συνάνθρωπο , αποξένωση , τυπικές σχέσεις
Κοινωνικός Τομέας
- Κοινωνική αρρυθμία > παραχαράσσεται το νόήμα της κοινωνικής συνύπαρξης καθώς επικρατεί η δυσπιστία και η απομόνωση , η εσωστρέφεια και ο φόβος > κλυδωνίζεται η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο > αντικοινωνική συμπεριφορά > διάσπαση του κοινωνικού ιστού
- Κλονίζονται οι θεσμοί , καθώς επικρατεί η ανομία και η αδικία και υπονομεύονται τα δικαιώματα του ανθρώπου
Πολιτικός Τομέας
- Παραπαίουν οι δημοκρατικοί θεσμοί καθώς το παρακράτος έρχεται να πάρει τη θέση του κράτους . Η ήπια πολιτική ζωή διαταράσσεται και η οξεία πολιτική αντιπαράθεση κλυδωνίζει το καθεστώς .
Οικονομικός – Υλικός Τομέας
- Ταράσσεται η ομαλή οικονομική ζωή των πολιτών από καταστροφές της περιουσίας , κλοπές κ.α. , ενώ και το κράτος υποχρεούται στη δαπάνη ποσών που θα μπορούσαν να διατεθούν για κοινωφελείς σκοπούς .
Τρόποι αντιμετώπισης
Φορείς αγωγής
- Δημιουργία ιδεολογικού μετώπου ενάντια στη βία και την τρομοκρατία το οποίο θα καλύπτει ολόκληρο το πολιτικό φάσμα και θα εκφράζεται από το σύνολο του Τύπου . Τα ΜΜΕ μπορούν να συντελέσουν στην άνοδο της πολιτιστικής στάθμης αλλά και στην κατανόηση των προβλημάτων .
- Η βελτίωση της παιδευτικής πραγματικότητας που κατασιγάζει τα ταπεινά ένστικτα , καθιερώνει ένα ανώτατο ήθος , αναγνωρίζει την αξιοπρέπεια του ανθρώπου .
- Η υγιής οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά μεταδίδοντας τις αρχές της συνειδητής πειθαρχίας και του σεβασμού προς το συνάνθρωπο .
Γενικότεροι Τρόποι
- Άμβλυνση οικονομικο-κοινωνικών προβλημάτων και ανισοτήτων = μέτρα εναντίον της ανεργίας και της υποαπασχόλησης ώστε να δίνεται θετική διέξοδος στο νεανικό δυναμισμό και να μην απογοητεύεται το νέο άτομο .
- Δημιουργική αξιοποίηση χρόνου ( άθληση , πολιτιστικά κέντρα ) που φέρνουν το άτομο πιο κοντά στην κοινωνία και το βοηθούν να συνειδητοποιήσει τις δυσκολίες και να αναπτύξει τη λογική , τη διαλεκτική , τη νοημοσύνη του .
- Το βάρος της προσπάθειας πρέπει να δοθεί όχι στην αύξηση της αστυνόμευσης , στην πάταξη δηλαδή του φαινομένου , αλλά στην πρόληψη . Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί με την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης .
- Η περιστολή των συντεχνιακών αιτημάτων και η επικράτηση ομαδικού πνεύματος μπορεί να οδηγήσει στην εκτόνωση των φαινομένων βίας μέσα από τον περιορισμό κάθε είδους κοινωνικής αδικίας και της σταθεροποίηση της δημοκρατίας .
- Γενικότερα : διάλογος , συνεργασία , πρόληψη , αυστηρή νομοθεσία , επιβολή ποινών .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.