Κριτήριο Αξιολόγησης : ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κριτική
Προσέγγιση στη Διαφήμιση
1. Οι επικρίσεις αναφέρονται στη
συνεχή και ενοχλητική αποστολή ερεθισμάτων και μηνυμάτων προς τον καταναλωτή με
τις πιο ποικίλες μορφές , σχεδόν όλες τις ώρες του εικοσιτετραώρου που
βρίσκεται σε εγρήγορση . Η διαδικασία αυτή είναι μακροχρόνια και αρχίζει , από
τη στιγμή που το άτομο αντιλαμβάνεται τον περίγυρό του , γεγονός που οδηγεί στη
δημιουργία « ρυθμιζόμενων » ατόμων , που θα αποδέχονται σε ευρύτερο πια επίπεδο
και στις διάφορες εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής , με μικρότερη αντίσταση και
μειωμένη κριτική ικανότητα , ό,τι τους προσφέρεται . Καταβάλλεται προσπάθεια να
δημιουργηθούν καταναλωτές που ζουν με το όνειρο μιας « καλύτερης
ζωής » , όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από τους πολύπλοκους μηχανισμούς «
προώθησης » ( π.χ. διαφήμιση ) . Οι αντικειμενικοί περιορισμοί ( π.χ. διαθέσιμο
εισόδημα ) φαίνεται ότι υποκειμενικά ελαχιστοποιούνται , γεγονός που τους ωθεί
σε μια εξοντωτική προσπάθεια εξομοίωσης με το πρότυπο που τους προσφέρεται μέσα
από τη διαφήμιση . Ωστόσο , παρά τις προσπάθειες που καταβάλλουν , τις
περισσότερες φορές δεν μπορούν καν να πλησιάσουν αυτό το πρότυπο . Με αυτή τη
διαδικασία σημειώνεται κάθετη άνοδος του επιπέδου των προσδοκιών τους , που δεν
βρίσκουν ανταπόκριση από τις πραγματικές οικονομικές τους δυνατότητες .
Εξωθούνται να « αγωνιστούν » παραμένοντας στην αναζήτηση του προτύπου που
επιβάλλεται από την διαφήμιση . Οι « καταναλωτές » , προσκολλημένοι στις
ψευδαισθήσεις , παραμένουν με την πικρία της ανεκπλήρωτης επιθυμίας ,
αποξενώνονται και σε μεγάλο βαθμό απομακρύνονται από την αντιμετώπιση
γενικότερων προβλημάτων . Επιχειρείται μέσα από τους μηχανισμούς προώθησης και
συγκεκριμένα από τη διαφήμιση , να απομακρύνονται οι καταναλωτές από τη
δυνατότητα μιας γενικότερης θεώρησης και αναζήτησης της αιτιώδους σχέσης , που
θα μπορούσε να βοηθήσει να αναθεωρήσουν τη στάση τους . Παρέχονται ασφαλιστικές
δικλείδες , που βοηθούν στην αποφόρτιση , αλλά ταυτόχρονα και στην αποτροπή των
προϋποθέσεων για αλλαγή στάσης …
2 . Ο J . K . Galbraith , περιγράφοντας τη σχέση ανάμεσα
στη διαφήμιση και την κατανάλωση , αναφέρει τα ακόλουθα : « Η διαφήμιση και η
οργάνωση των πωλήσεων – δραστηριότητες που χειραγωγούν τη ζήτηση των
καταναλωτών – αποτελούν ζωτικά στοιχεία για τον σχεδιασμό του βιομηχανικού
συστήματος . Ταυτόχρονα , οι επιθυμίες που δημιουργούνται με αυτόν τον τρόπο
στον καταναλωτή , εξασφαλίζουν στο σύστημα τη βεβαιότητα , ότι ο εργαζόμενος ,
προκειμένου να τις ικανοποιήσει , θα εξακολουθήσει να προσφέρει τις υπηρεσίες
του προς αυτό . Η ιδεώδης κατάσταση είναι εκείνη , όπου οι ανάγκες και οι
επιθυμίες των εργαζομένων βρίσκονται λίγο ψηλότερα από το εισόδημά τους .
Κατόπιν παρέχονται δελεαστικά κίνητρα , ώστε ο εργαζόμενος , αφού χρεωθεί και
δημιουργήσει πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις , να ικανοποιήσει τις ανάγκες
και τις επιθυμίες του . Η πίεση που αντιμετωπίζει από τις οικονομικές
υποχρεώσεις του δανεισμού , είναι ακόμη ένα στοιχείο σιγουριάς για το σύστημα
ότι ο εργαζόμενος θα εξακολουθήσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του » (…)
3 . Η διαφήμιση δημιουργεί
εντυπώσεις και ασκεί ψυχολογική βία προς τον καταναλωτή είτε « εκφοβίζοντας » ,
( π.χ. αν δεν χρησιμοποιήσει το Α ή το Β αποσμητικό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός
από τους φίλους , είτε « κινώντας την
προσοχή του » , είτε τονίζοντας την « ανασφάλεια » , είτε « παρέχοντας συνταγές
» για να είναι χαρούμενος , υγιής , αξιαγάπητος , ευτυχισμένος , πετυχημένος ,
ασφαλής κ.α. , είτε τονίζοντας ότι το ίδιο κάνουν και οι άλλοι ) .
Χαρακτηριστική , άλλωστε , είναι η δήλωση του C . Revson , προέδρου της Revlon , όταν ρωτήθηκε τι παράγει η επιχείρησή του : « στο
εργοστάσιο παράγουμε καλλυντικά και στα καταστήματα πουλάμε ελπίδα » . Η
απάντηση δείχνει τη μεγάλη σημασία που δίνει η επιχείρηση στη διαφήμιση και
στην ιδιαίτερη ικανότητά της να δημιουργήσει την ψυχολογική – υποκειμενική
θεώρηση των καταναλωτών για το προϊόν . …
4 . Σε πολλά διαφημιστικά
μηνύματα παρουσιάζονται η αγάπη , η στοργή και η ανθρώπινη επικοινωνία να
συνδέονται αποκλειστικά με την προσφορά και την αποδοχή ορισμένων υλικών αγαθών
. Ο καταναλωτής πρέπει να αποκτήσει τα συγκεκριμένα προϊόντα γιατί ,
διαφορετικά , δεν θα μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του , ούτε και να
επικοινωνήσει με άλλα άτομα . Νιώθει άσχημα γιατί κάτι του λείπει , γιατί δεν μπορεί να εκφραστεί και να
επικοινωνήσει , όπως οι άλλοι με την αγορά των προϊόντων . Το προϊόν
αναδεικνύεται σε κώδικα επικοινωνίας και ρυθμιστή της συναισθηματικής του
φόρτισης . Είναι η διαδικασία της εμπορευματοποίησης , που οδηγεί στην «
αντικειμενοποίηση » της συναισθηματικής του έκφρασης .
5
. Η διαφήμιση επιδρά αρνητικά και στην ωρίμανση της συνείδησης του καταναλωτή .
Οδηγεί στην άμβλυνση της επίγνωσης της θέσης που κατέχει στο συγκεκριμένο σύστημα
παραγωγής . Αναπτύσσει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός τεχνητού
κλίματος ευφορίας , μικρής διάρκειας , αλλά επαναλαμβανόμενου , μέσα από
τη ατέλειωτη ποικιλία των διαφημιζομένων
προϊόντων , που υπόσχονται « ότι θα γίνει κάποιος » που δεν πρόκειται να γίνει
. Οι ψυχολογικές διακυμάνσεις και η κούραση από την προσπάθεια που δεν
ολοκληρώνεται , αφήνει ορατά ίχνη στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του . Η
κατάσταση αυτή βρίσκει έκφραση και στο θεωρητικό επίπεδο , όπου γίνονται
απόπειρες για την αφομοίωση απόψεων , όπως ότι δεν υπάρχουν τάξεις και
κοινωνικά στρώματα ή ότι η ουσία των τάξεων είναι ψυχολογική . Η λογική
κατάληξη είναι ότι οι καταναλωτές απολαμβάνουν το ίδιο περίπου επίπεδο ζωής και
είναι άτομα που ανήκουν σε μια μεγάλη « μεσαία τάξη » . Για να θεμελιωθούν
τέτοιες απόψεις , τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και στο φανταστικό πρέπει να
γίνονται ασαφή . Στην κατεύθυνση αυτή βοηθά σημαντικά η διαφήμιση .
6 . Υποστηρίζεται επίσης ότι η
διαφήμιση δημιουργεί επιπρόσθετα εμπόδια στην είσοδο νέων επιχειρήσεων σε
διάφορους κλάδους . Με τα τεράστια ποσά που δαπανώνται από τις μεγάλες
επιχειρήσεις , είναι αντικειμενικά αδύνατο για τη μικρή ή τη μεσαία επιχείρηση
να τις συναγωνιστεί . Θα πρέπει να υπομνησθεί ότι η διαφήμιση δεν είναι η αιτία
, αλλά ένα από τα φαινόμενα της λειτουργίας των νόμων του μονοπωλιακού
καπιταλισμού , που διαμορφώνουν αρνητικές προϋποθέσεις .
Γεώργιος Χ . Ζώτος , Διαφήμιση ,
τ. Β , Θεσσαλονίκη
Ερωτήσεις
1 . Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 140 περίπου
λέξεις .
2 . Με ποια συλλογιστική πορεία αναπτύσσεται η 5η
παράγραφος του κειμένου ;
3 . Να εντοπίσετε στην 6η παράγραφο ‘έναν
συλλογισμό και να τον αξιολογήσετε .
4 . Να σχολιάσετε τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου .
5 . Να εντοπίσετε τις διαρθρωτικές λέξεις που συνδέουν τις
παραγράφους .
6 . Να επισημάνετε τα δομικά στοιχεία και τους τρόπους
ανάπτυξης της 4ης παραγράφου .
7 . « στο εργοστάσιο παράγουμε καλλυντικά και στα
καταστήματα πουλάμε ελπίδα » : Να αναπτύξετε την άποψη σε μία παράγραφο 80
λέξεων .
Παραγωγή Λόγου
Υποθέστε ότι είστε γονέας και ο έφηβος γιος σας
ζητά να καταναλώνει συνεχώς αγαθά . Παρότι έχετε τη δυνατότητα να καλύπτετε
οικονομικά τις όποιες ανάγκες του , θεωρείτε χρέος σας να τον πείσετε – ενάντια
στα ερεθίσματα που λαμβάνει καθημερινά – ότι δεν ενδείκνυται ένας τέτοιος
τρόπος σκέψης και ζωής . Να γράψετε λοιπόν σε 500 – 600 λέξεις τα λόγια με τα
οποία θα επιχειρούσατε να μειώσετε ή να εξαλείψετε την καταναλωτική του μανία .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.