Κριτήριο Αξιολόγησης
Έλεγχος της Δημοκρατικής Ιδέας
1 . Στη ζωή των λαών
έρχεται κάποια στιγμή όπου από έναν αστάθμητο συνειρμό περιστάσεων το κοινωνικό
σύνολο καλείται να δώσει εξετάσεις και να αποδείξει αν είναι ώριμο για τη
Δημοκρατία . Δεν πρόκειται εδώ για τις ξεκάθαρες εκείνες περιπτώσεις όπου
δημοκρατικό και ολιγαρχικό καθεστώς αναμετρώνται , μπαίνουν και τα δυο στην
ψηφοδόχο και περιμένουν το αποτέλεσμα της εκλογής . Μήτε για τις άλλο τόσο
ξεκάθαρες , δυναμικές έστω , αναμετρήσεις των οδοφραγμάτων . Εκεί ο πολίτης
ξέρει καλά ανάμεσα σε τι έχει να διαλέξει . Πρόκειται για τις θολές , τις
ύπουλες καταστάσεις ,όπου πίσω από τις λέξεις κρύβονται έννοιες φευγαλέες ,
όπου άλλο ζητάς και άλλο βρίσκεις , όπου διαλέγεις χωρίς να ξέρεις τι ακριβώς
διαλέγεις . Η εποχή μας , μέγας δάσκαλος στις διφορούμενες έννοιες , διαπρέπει
και σε απατηλές προτάσεις εκλογής .
2 . Πολλοί νομίζουν πως η
Δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα . Δεν ξέρουν πως πρόκειται γι’ απόληξη κι όχι
για αφετηρία . Γίνεσαι άξιος να υψωθείς ως τη δημοκρατική ιδέα όταν έχεις πριν
διανύσει κάποια στάδια εσωτερικού εκπολιτισμού . Μια Δημοκρατία στους κάφρους
είναι αδιανόητη , ενώ είναι νοητά εκεί όλα τα άλλα καθεστώτα , ιδιαίτερα τα
αριστοκρατικά …
3 . Κάθε φορά που
εκδηλώνεται ή που υποβόσκει μια κρίση της δημοκρατικής ιδέας , πρέπει να
ψάχνουμε να βρούμε αν τα αίτια είναι εξωτερικά ή εσωτερικά , μ’ άλλα λόγια αν
φταίνε οι ιστορικές συνθήκες ή μήπως υπάρχει μια ανεπάρκεια μέσα στα άτομα –
φορείς της ιδέας . Βεβαίως , οι συνθήκες αυτές δεν είναι ποτέ απόλυτες ,
ιδιαίτερα η δεύτερη . Δεν φταίνε ποτέ όλοι οι πολίτες για την κάμψη της
δημοκρατικής αρετής . Επειδή όμως οι λαοί σαν ιστορικές μονάδες χαρακτηρίζονται
από την πλειοψηφία τους , ή – στο πρακτικό επίπεδο – έστω κι από την σχετική
πλειοψηφία , σε περίπτωση τέτοια πρέπει να αναρωτιόμαστε μήπως υστερεί κάτι
στην ίδια την ωριμότητα των λαών αυτών . Μήπως δεν έχει συμπληρωθεί η διαδρομή
που θα τους έκανε άξιους της Δημοκρατίας
4 . Μου έχει τύχει
πάμπολλες φορές , σε συζήτηση όχι διαλογική αλλά σε κύκλο , να ακούσω κάποιον
να λέει όταν οι διαπιστώσεις φαίνονται να φτάνουν σε αδιέξοδο : « Μωρέ , εμάς
μας χρειάζεται δικτατορία » , και οι δυο – τρεις άλλοι γύρω να συμφωνούν ,
κουνώντας επιδοκιμαστικά το κεφάλι . Τότε κάτι μαραίνεται μέσα μου , με
κυριεύει αθυμία . Όχι γιατί οι άνθρωποι αυτοί , βρίσκονται , κατά τη γνώμη μου
, σε πλάνη . Αλλά γιατί βλέπω πόσο εύκολα , απεμπολούν τα άτομα τις ελευθερίες
τους , τα ευγενέστερα δικαιώματά τους , ό,τι με τόσους αγώνες έχει κατακτηθεί
στο μάκρος της ιστορίας , με τόσο αίμα . Απεμπολούν δηλαδή την ανθρώπινη
αξιοπρέπεια …
5 . Για να γίνει ένας λαός
άξιος της Δημοκρατίας , πρέπει να πάψει πρώτα να πιστεύει στο χωροφύλακα . Να
βλέπει σ’ αυτόν το σύμβολο της εξουσίας κι όχι την ενσάρκωσή της . Να μην τον
κρίνει απαραίτητο στο κάθε του βήμα , επιτηρητή και παρατηρητή . Ένας λαός
άξιος της Δημοκρατίας δίνει εξετάσεις καθημερινά . Όχι μόνο μπροστά στην κάλπη
: δίνει εξετάσεις στα πιο μικρά πράγματα της καθημερινής ζωής : …πιστεύει πως
έχει πρώτα καθήκοντα κι έπειτα δικαιώματα . Η κοινωνική αγωγή είναι αναγκαία
προϋπόθεση της δημοκρατίας …
6 . Υπάρχει όμως κι ένα
άλλο στάδιο βαρβαρότητας που πρέπει να ξεπεραστεί για να είναι ένας λαός άξιος
της δημοκρατίας : Το στάδιο του θαυμασμού προς τη βαναυσότητα . Χοντρή πλάνη να
την περνάει κανείς για δύναμη . Συναντούμε κοινωνικά σύνολα που δεν ξέρουν ,
δεν υποπτεύονται τι κρύβεται πίσω από τη βαναυσότητα : πόση ουσιαστική αδυναμία
, πόση ανάγκη για άμυνα , πόση μεταμφιεσμένη μνησικακία , πόσα συμπλέγματα ,
πόση περιφρόνηση προς το ανθρώπινο γένος , πόσοι παράγοντες αστάθμητοι και
σκοτεινοί . Η πραγματική δύναμη είναι κάτι πολύ πιο δύσκολα εξακριβώσιμο απ’
ότι πιστεύει ο κόσμος . Εμφανίζεται αθόρυβη και σεμνή , εκεί που κανένας σχεδόν
δεν το φαντάζεται … Γιατί δύναμη ανθρώπου θα πει ένα μόνο : δύναμη ψυχής . Κι
αυτή φανερώνεται στη μοναξιά και στον κατατρεγμό , όχι στην αγορά και στο
θρίαμβο .
7 . Η δημοκρατία περνάει
στον καιρό μας και δοκιμασία και κρίση . Το πρόβλημά της είναι σύνθετο .
Δοκιμασία για τη δημοκρατία είναι και η ανάγκη να κυβερνήσει ανθρώπινα σύνολα
τεράστια , που ξεπερνάνε τα φυσικά της μέτρα . Γιατί το δημοκρατικό πολίτευμα
είναι εφικτό εκεί όπου όλα βρίσκονται στα μέτρα του ανθρώπου , όπου η άσκηση
της εξουσίας και ο έλεγχος είναι άμεσα ή σχεδόν άμεσα , όπου το άτομο έχει
υπόσταση , δεν μεταβάλλεται σε απρόσωπη μονάδα μέσα σε αστρονομικό αριθμό . Το
αν θα μπορέσει να περισωθεί η μονάδα μέσα στον ωκεάνιο ανθρώπινο σύνολο της
σημερινής και της αυριανής εποχής , είναι κάτι που θα το ιδούν όσοι επιζήσουν
κι αυτοί που θα έρθουν …
Άγγελος Τερζάκης
Ερωτήσεις
1 .
Να δώσετε την περίληψη του κειμένου σε 100 – 120 λέξεις .
2 .
Ποια πορεία συλλογισμού ακολουθεί ο συγγραφέας στην 4η παράγραφο του
κειμένου ;
3 .
Ποια είναι τα δομικά μέρη και ποιος ο τρόπος ανάπτυξης της 2ης
παραγράφου ;
4 .
Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο ; Να αιτιολογήσετε την απάντησή
σας .
5 . «
Πολλοί νομίζουν ότι η δημοκρατία είναι πολίτευμα . Δεν ξέρουν πως πρόκειται γι’
απόληξη κι όχι για αφετηρία » : Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο την άποψη του
συγγραφέα .
6 .
Το δοκίμιο είναι και γέφυρα επικοινωνίας σοβαρών συγγραφέων με απλούστερους
αναγνώστες . Να εντοπίσετε στο κείμενο διάφορα μέσα με τα οποία ο συγγραφέας
επιδιώκει να κάνει το κείμενό του πιο σαφές , πιο ζωντανό ώστε να επικοινωνήσει
με τον αναγνώστη .
7 .
Με ποιους τρόπους μπορούμε να πούμε ότι μας διδάσκει το συγκεκριμένο κείμενο ;
Παραγωγή Λόγου
Παρά το γεγονός ότι η αξία του δημοκρατικού
πολιτεύματος δεν αμφισβητείται , η δημοκρατία σήμερα περνά κρίση κυρίως στην
έλλειψη δημοκρατικής συνείδησης των πολιτών .
α . Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος
της οικογένειας στη διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης των αυριανών πολιτών ;
β .
Με δεδομένο ότι ζούμε σε μια υλιστική και καταναλωτική κοινωνία , εξετάστε τη
σχέση αυτού του στοιχείου με τη δημοκρατική συνείδηση του σημερινού πολίτη .
Να αναπτύξετε τις θέσεις
σας με άξονα τα ερωτήματα αυτά σε ένα δοκίμιο πειθούς – αποδεικτικό ( 600
λέξεις )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.