Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014

Κριτήριο Αξιολόγησης : ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ


Βασίλης Μουλόπουλος , εφημερίδα Το Βήμα
1 . Η είδηση δε συγκίνησε κανέναν . Οι εφημερίδες , τα κόμματα και οι πάσης αποχρώσεως προοδευτικοί ήταν απασχολημένοι με το να αναλύουν το μήνυμα των εκλογών και έτσι δεν βρήκαν την ευκαιρία ούτε να αναλύσουν ούτε να καταγγείλουν ότι στην Κωνσταντινούπολη παιδάκια 10 – 12 ετών ράβουν τα τζιν Μπένεττον με μεροκάματο 200 δρχ. την ημέρα , κανένας δεν φώναξε για σκάνδαλο , γιατί φαίνεται ότι η Αριστερά στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν έχει τίποτε να πει για την παγκοσμιοποίηση της εκμετάλλευσης των παιδιών . Το θέμα – αν δεν της φαίνεται φυσιολογικό – δεν την απασχολεί . Στην εποχή μας σκάνδαλο είναι ότι πέφτει το χρηματιστήριο και όχι ότι κάθε λεπτό πεθαίνουν 25 παιδιά από ασιτία . Ότι 250 εκατομμύρια αγοράκια και κοριτσάκια σε όλο τον κόσμο ηλικίας 5 – 14 χρόνων δουλεύουν 14 – 16 ώρες ημερησίως δένοντας κόμπους σε χαλιά , στρίβοντας φύλλα καπνού , κόβοντας σπίρτα . Ότι παιδάκια παραμορφώνουν τα χέρια τους ράβοντας μπάλες , κόβοντας διαμάντια , παραμορφώνουν τα πόδια τους δουλεύοντας σε υαλουργίες , σε νταμάρια ή κάνοντας τους βαστάζους στις αγορές , ότι παιδάκια ξεφορτώνουν τούβλα στο Νεπάλ για 70 δρχ. σε κάθε 100 διαδρομές μεταξύ του φορτηγού και του γιαπιού . 
2 . Ο Μπένεττον δεν είναι ούτε χειρότερος ούτε καλύτερος από τους υπόλοιπους άρχοντες των πολυεθνικών : από τη Nike , την Adidas , τη Fiat , τη United Fruit , τη Diesel κτλ. Ακολουθεί τους νόμους της ελεύθερης   αγοράς , όπως κάνουν όλοι, μεταφέροντας την παραγωγή του εκεί όπου το κόστος εργασίας είναι χαμηλότερο , εκεί όπου τα δικαιώματα εργασίας είναι ελάχιστα ως ανύπαρκτα. Και αν σε αυτές τις χώρες δουλεύουν μωρά , δε φταίνε οι καθωσπρέπει καπιταλιστές της πολιτισμένης Δύσης . Φταίνε οι νόμοι των υπανάπτυκτων κρατών , φταίνε οι βάρβαροι γονείς του Τρίτου Κόσμου που βάζουν τα παιδιά τους να δουλεύουν . 
3 . Όμορφος ο κόσμος της ελεύθερης αγοράς , ο κόσμος της παγκοσμιοποίησης που « προάγει τον πλούτο των εθνών και την ευημερία των ατόμων » . Υπάρχουν στον πλανήτη ένα δισεκατομμύριο φτωχά παιδιά και οι στατιστικές της Unicef λένε ότι ένα στα δύο εργάζεται στην κυριολεξία για ένα πιάτο φαΐ στις βιομηχανίες που παράγουν προϊόντα made in …, που πωλούνται στις αγορές της Δύσης. Οι στατιστικές επίσης λένε ότι το ένα στα δύο παιδιά των φτωχών και απόκληρων του πλανήτη είναι πλεονάζον. Οι αγορές δεν το χρειάζονται. Δεν είναι παραγωγικό. Και όποιος δεν είναι παραγωγικός , ως γνωστόν , δεν χρειάζεται. Γι’ αυτό καλύτερα να πεθαίνουν προτού μεγαλώσουν και γίνουν επικίνδυνα . Για του λόγου το αληθές , οι παρααστυνομικές ομάδες στη Βραζιλία δολοφονούν κατά μέσον όρο 4 παιδιά την ημέρα ενώ στη ναρκοδημοκρατία της Κολομβίας ( που είναι πιο παραγωγικοί ) φθάνουν τα έξι παιδιά ημερησίως . 
4 . Για όσους σηκώνουν αδιάφοροι τους ώμους νομίζοντας ότι αυτά συμβαίνουν μακριά τους , στη γη των βαρβάρων , έχω δυσάρεστα νέα . Σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ , πέντε εκατομμύρια παιδιά , κυρίως μεταναστών από τη Λατινική Αμερική , εργάζονται οικοδομώντας το αμερικανικό θαύμα . Στα  αγροκτήματα , μοντέλο του κράτους της Καλιφόρνιας , 500.000 παιδιά από 5 έως 12 ετών δουλεύουν , για δύο δολάρια , 12 ώρες την ημέρα κάτω από τεχνητές βροχές εντομοκτόνων . Στη Βρετανία του « Τρίτου Δρόμου » προς το σοσιαλισμό ( η παιδική εργασία επιτρέπεται δια νόμου από 13 χρόνων ) τέσσερα στα δέκα παιδιά εργάζονται με πενιχρά μεροκάματα . 
5 . Τα παιδιά του κόσμου ουρλιάζουν στέλνοντας μηνύματα αγωνίας αλλά αυτά δε φθάνουν στα αυτιά των προοδευτικών . Έχουν άλλα σοβαρότερα προβλήματα να επιλύσουν από εκείνα της φτώχειας , της εκμετάλλευσης , της ανισότητας , της περιθωριοποίθησης , της αδικίας . Αγωνιούν να πείσουν ότι είναι αρκετά ρεαλιστές , δηλαδή συντηρητικοί , για να επιβάλουν την ανταγωνιστικότητα , την ελαστικοποίηση , την εργασιακή κινητικότητα , την ανεργία , ότι μπορούν να θυσιάσουν μερικές εκατοντάδες παιδιά ( των άλλων ) στο βωμό της παγκοσμιοποίησης . 

Ερωτήσεις
1 . Να γράψετε την περίληψη του κειμένου ( 80 λέξεις ) 
2 . Ποιους τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί στο κείμενο ο συγγραφέας ; 
3 . Ποια είναι η λειτουργία των πολλών παραδειγμάτων και στατιστικών – αριθμητικών στοιχείων στο κείμενο ; 
4 . Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου ; 
5 . Ποια είναι η συλλογιστική πορεία της προτελευταίας παραγράφου του κειμένου ; 
6 . Να σχολιάσετε το ύφος του κειμένου . 
7 . Ποια είναι η συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο συγγραφέας στο κείμενο ; 
Παραγωγή Λόγου
Διαβάσατε το παραπάνω κείμενο και προβληματιστήκατε για τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες . Ετοιμάστε λοιπόν μία ομιλία με την οποία , κάνοντας επίκληση στη λογική και το συναίσθημα , αιτιολογείτε το πρόβλημα και προσπαθείτε να παρακινήσετε τους συμμαθητές σας να ενεργοποιηθούν για την προστασία των παιδιών από την εκμετάλλευση . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.